Zdjęcie przedstawiające prezydenta Zełenskiego i zachodnich przywódców podczas negocjacji pokojowych bez odniesienia do Chrystusa Króla

Pokój bez Króla: Światowa dyplomacja w sidłach naturalizmu

Podziel się tym:

Portal Opoka relacjonuje przebieg międzynarodowych negocjacji pokojowych dotyczących wojny rosyjsko-ukraińskiej, przedstawiając je jako kluczowy etap dyplomatycznych zmagań. Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski wskazuje na brak konsensusu w kwestii statusu Donbasu, podczas gdy przywódcy Zachodu – w tym „premier” Wielkiej Brytanii Keir Starmer i „kanclerz” Niemiec Friedrich Merz – nazywają rozmowy „krytycznym etapem”. Całość dyskursu sprowadza się jednak do jałowego targowania się o ziemię i strefy wpływów, co Pius XI w encyklice Quas primas (1925) nazwał „próżnym złudzeniem, że można zbudować trwały pokój, usuwając Chrystusa z prawodawstwa państwowego”.


Dyplomatyczny ateizm w praktyce

Cytowany artykuł ujawnia całkowite pominięcie podstawowego wymiaru konfliktu – moralnego i religijnego. Podczas gdy „uczestnicy rozmów pokojowych podzieleni w kwestiach terytorialnych” (jak donosi portal) szukają rozwiązań w płaszczyźnie czysto materialnej, katolicka nauka społeczna niezmiennie głosi: „Pokój jest dziełem sprawiedliwości” (Iz 32,17 Wlg), zaś sprawiedliwość wymaga najpierw uznania pierwszeństwa praw Bożych nad ludzkimi układami.

„Jest jedno pytanie, na które ja – i wszyscy Ukraińcy – chcemy uzyskać odpowiedź: co zrobią nasi partnerzy, jeśli Rosja ponownie rozpocznie wojnę?”

To pytanie Zełenskiego demaskuje bankructwo współczesnej polityki międzynarodowej. Zamiast odwołać się do uniwersalnego porządku moralnego i autorytetu Chrystusa Króla, przywódcy szukają gwarancji w kruchej ludzkiej wierności. Tymczasem Sobór Watykański I nauczał: „Kościół jest dla narodów bezpieczną przystanią zbawienia i fundamentem pokoju” (Konst. Pastor Aeternus), czego konsekwentnie zaprzecza się, wykluczając Kościół ze sfery publicznej.

Ewangelia paktu bezpieczeństwa

Propozycja „odrębnego porozumienia w sprawie gwarancji bezpieczeństwa z zachodnimi sojusznikami” stanowi współczesną parodię przymierza z Bogiem. Gdy narody odrzucają prawdziwą foedus zawartą przez Chrystusa na Krzyżu, próbują zastąpić ją papierowymi traktatami, których kruchość ujawniły wszystkie wojny XX wieku. Pius XI ostrzegał: „Państwa, które nie żyją według Ewangelii, zmuszone są szukać pokoju w ciągłej obawie przed wojną” (Ubi arcano).

Kulturowe samobójstwo Zachodu

Spotkania z przywódcami UE i NATO w Brukseli odbywają się pod znakiem „wykorzystania tzw. pożyczki reparacyjnej dla Ukrainy, finansowanej z zamrożonych rosyjskich aktywów”. Ta finansowo-materialistyczna wizja sprawiedliwości stanowi zaprzeczenie katolickiej koncepcji restitutio, wymagającej najpierw zadośćuczynienia Bogu za grzechy narodów. Tymczasem współczesna dyplomacja, lekceważąc słowa św. Pawła: „Nie masz władzy, która by nie była od Boga” (Rz 13,1 Wlg), stawia ekonomię ponad teologią.

Antychrześcijański ład międzynarodowy

Całość negocjacji oparta jest na fundamencie potępionym przez Piusa IX w Syllabusie błędów (1864): „Państwa mogą w swojej ustawodawczej działalności uwolnić się od Bożych i kościelnych przykazań” (błąd 39). Gdy „przewodnicząca Komisji Europejskiej” Ursula von der Leyen spotyka się z Zełenskim, reprezentuje ona ten sam rewolucyjny duch, który Święte Oficjum potępiło w dekrecie Lamentabili (1907) jako „próbę podporządkowania rzeczy świętych świeckiemu państwu” (błąd 24).

„Rosja zgadza się na wypracowaną propozycję” – deklaruje Donald Trump, ujawniając naiwność typową dla modernistycznej dyplomacji.

Ta wiara w dobrą wolę reżimów jawnie zwalczających Kościół przypomina błąd o „nieświadomych chrześcijanach”, potępiony przez Piusa XII. Żaden traktat z Moskwą nie przyniesie pokoju, dopóki Rosja nie powróci do jedynej prawdziwej Wiary – katolicyzmu, od którego odpadła w schizmie 1054 roku.

Nadzieja w Królestwie

Jedynym rozwiązaniem konfliktu jest powrót do zasady wyrażonej w encyklice Quas primas: „Pokój Chrystusa w Królestwie Chrystusowym”. Gdy przywódcy narodów zamiast do Brukseli zwrócą się do Rzymu – tego prawdziwego Rzymu niepokalanego modernizmem – wówczas ujrzą światło prawdy. Póki zaś trwają w zbiorowym apostolstwie odrzucając społeczne panowanie Chrystusa Króla, ich wysiłki będą przypominać budowanie wieży Babel.


Za artykułem:
Zełenski: uczestnicy rozmów pokojowych podzieleni w kwestiach terytorialnych
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 08.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.