Kobieta trzymająca nowo narodzone dziecko w tradycyjnym domowym otoczeniu katolickim z ikonografią maryjną i krzyżem.

Nowo narodzony bóg według feministycznej teolożki

Podziel się tym:

Portal „Tygodnik Powszechny” (9 grudnia 2025) prezentuje artykuł Zuzanny Radzik, w którym autorka, określająca się mianem „teolożki”, próbuje łączyć doświadczenie macierzyństwa z teologią maryjną. Tekst pełen jest redukcjonistycznych porównań i modernistycznych założeń, dalekich od katolickiej doktryny.


Maryja zredukowana do biologicznego fenomenu

Radzik pisze o „adwencie ciężarnej Maryi”, sprowadzając Boże Macierzyństwo do poziomu czysto biologicznego doświadczenia:

„Zatem przed rokiem adwent zrobił mi się niejako sam. Nawet finał był jak trzeba, bo przypadkiem wypadło, że w wigilię skręcaliśmy kołyskę”

To jaskrawy przykład naturalizmu, który pomija nadprzyrodzony charakter Misterium Incarnationis. Jak nauczał Pius XII w encyklice Mystici Corporis: „Niepokalana Dziewica […] zrodziła Chrystusa Pana, by przez Niego stała się duchową Matką całego rodzaju ludzkiego”.

Bluźniercze porównania Boga do „bezradnej kluski”

Najbardziej szokujący fragment artykułu zawiera bezprecedensowe zrównanie Wcielonego Słowa z ludzką bezradnością:

„Myśl, że Bóg był taki jak ta bezradna kluska w moich ramionach, była porażająca”

To jawne zaprzeczenie dogmatowi o unii hipostatycznej, który Sobór Chalcedoński (451) zdefiniował słowami: „Tegoż samego jednorodzonego Syna […] wyznajemy w dwóch naturach, niezmieszanych, niezmiennych, niepodzielnych, nierozłączonych”. Redukcja Boga-Człowieka do poziomu „kosmity” szukającego „cycka” stanowi profanację najgłębszej tajemnicy wiary.

Teologiczny feminizm kontra Tradycja

Autorka powołuje się na „teologię feministyczną”, domagając się rzekomej „teologii, która pozwoliłaby się odnaleźć kobietom w ciąży”. Tymczasem Kościół od wieków głosi prawdę o Maryi jako Theotokos (Bożej Rodzicielce), czego Radzik konsekwentnie unika, sprowadzając postać Matki Bożej do „twardo stąpającej po ziemi dziewczyny”. Pomija całkowicie dogmaty o Niepokalanym Poczęciu i Wniebowzięciu, które stanowią fundament katolickiej mariologii.

Adwent pozbawiony eschatologicznego wymiaru

W tekście dominuje psychologizujące podejście do czasu oczekiwania:

„Rozdział duchowości prostej i pakownej, do upchnięcia w jakąś wolną chwilę”

To zaprzeczenie liturgicznej natury Adwentu, o którym Pius Parsch pisał: „Adventus oznacza przyjście – odnoszące się zarówno do pierwszego przyjścia Chrystusa w ciele, jak i do Jego drugiego przyjścia na końcu czasów”. Redukcja do „ciemnego kąta rzeczywistości” odbiera adwentowi jego eschatologiczny i sakramentalny wymiar.

Modernistyczna destrukcja podstaw wiary

Artykuł Radzik stanowi klasyczny przykład modernistycznej hermeneutiki, potępionej już przez św. Piusa X w encyklice Pascendi Dominici gregis: „Modernista z łatwością przechodzi od świata fenomenalnego do rzeczywistego świata religii. Zjawiska te […] mają swe źródło w pewnej potrzebie lub poruszeniu serca”. Tekst całkowicie pomija Magisterium Kościoła, opierając się na subiektywnych doznaniach i feministycznych założeniach.

W obliczu takich publikacji należy przypomnieć słowa św. Pawła: „A choćbyśmy nawet my albo anioł z nieba głosił wam Ewangelię różną od tej, którą wam głosiliśmy – niech będzie przeklęty!” (Ga 1,8). Prawdziwa duchowość maryjna nie szuka „potężnej wizji” w Magnificat, lecz pokornie przyjmuje Fiat Niepokalanej, która przez wieki stanowi wzór doskonałego zjednoczenia z Wolą Bożą.


Za artykułem:
Duchowość młodej matki. Czy może się odwołać do macierzyństwa Maryi?
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 09.12.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.