Szwedzki chór w służbie posoborowej hybrydy: pseudo-kult „św. Lucy” w sprofanowanej Bazylice
Portal Catholic News Agency (12 grudnia 2025) relacjonuje wydarzenie, w którym szwedzki chór szkolny z Nordiska Musikgymnasiet wykonywał tak zwane „pieśni Lucy” podczas Novus Ordo Missae w Bazylice św. Piotra. Uczestnicy określają doświadczenie jako „niesamowite”, wspominając o „ciekwej akustyce” i „radości z tradycji”, choć – jak przyznaje członek chóru – Szwecja jest krajem „bardzo świeckim”.
Naturalistyczna redukcja męczeństwa do folkloru
„Nawet jeśli nie jesteś religijny w żaden sposób, możesz patrzeć na nią [Lucy] jako po prostu wspaniałą osobę” – deklaruje uczennica Fabienne Glader. To zdanie demaskuje sedno całej posoborowej manipulacji: święci zostają zredukowani do archetypów psychologicznych lub bohaterów kulturowych, pozbawieni swej nadprzyrodzonej funkcji orędowników i wzorów świętości. Św. Łucja z Syrakuz, dziewica i męczennica z przełomu III/IV wieku, która według Acta Sanctorum wyznała przed sądem: „Czcicielom Boga prawdziwego nie zamyka się ust przed sędziami”, zostaje tu sprowadzona do postaci emancypacyjnego symbolu „cierpliwości” i „niepoddawania się”.
Liturgiczne świętokradztwo w miejscu sprofanowanym
Uroczystość odbyła się w Bazylice św. Piotra – budynku, który od czasów antypapieża Jana XXIII stał się teatrem nieustannych profanacji. Wykonanie ludowych pieśni podczas modernistycznej „mszy” stanowi jawny przejaw synkretyzmu potępionego przez św. Piusa X w encyklice Pascendi Dominici gregis: „Moderniści […] mieszają prawdę z fałszem, aby zjednać sobie przychylność ludzi” (pkt 39).
„St. Lucy 'shows courage and patience and just to never [give up] on yourself’ […] 'Even if you’re not really religious in any way, you can look up to her as just a wonderful person.'”
Te słowa obnażają całkowite zerwanie z katolicką koncepcją świętych jako patronów przed Bogiem (Katechizm Rzymski, rozdz. III). Jak zauważa ks. Feliks Sardà y Salvany w Liberalizm jest grzechem: „Gdy kult świętych traci charakter pośrednictwa, staje się bałwochwalstwem”.
Propaganda zimowej mitologii zamiast teologii krzyża
Przewodnik chóru, Casimir Käfling, komentuje: „Historia św. Lucy naprawdę gra na kontrastach światła i ciemności, a co najważniejsze, nadziei i rozpaczy”. To czysto naturalistyczna interpretacja, ignorująca fakt, że światłem w życiu świętej było lumen Christi – łaska wierności aż do męczeńskiej śmierci, a nie metafora walki z sezonową depresją.
W tradycyjnym kalendarzu rzymskim wspomnienie św. Łucji przypada w okresie Adwentu, będąc wezwaniem do czujności („Sicut in die honeste ambulemus” – Rz 13,13). Tymczasem posoborowa mutacja przekształciła je w pretekst do zimowego folkloru, co Pius XI potępił w Quas Primas: „Gdy Boga i Jezusa Chrystusa usunięto ze społeczeństw, zburzone zostały fundamenty ładu”.
Komentarz teologiczny: Dlaczego to nie jest katolicyzm?
- Brak ofiary: Novus Ordo Missae – jako nieposiadający formy sakramentalnej ustanowionej przez Chrystusa – nie jest Mszą Świętą, lecz zgromadzeniem. Śpiewanie w jego trakcie to uczestnictwo w symulacji.
- Brak intencji: Uczestnicy otwarcie deklarują brak religijnego charakteru swego „kultu”, co czyni go działaniem czysto świeckim.
- Brak jedności doktrynalnej: Św. Łucja czciła tego samego Boga, co katolicy – współczesna Szwecja odrzuca Jego istnienie. Jak mówi 2 Kor 6,14: „Co ma wspólnego światłość z ciemnością?”
Duchowa ciemność pod płaszczykiem „światełek”
Najtragiczniejszym aspektem tej farsy jest fakt, że młodzi Szwedzi – wychowani w kraju, gdzie 73,9% populacji należy do apostackiego Kościoła Szwecji (dane SCB 2024) – zostali wykorzystani jako chór propagandowy dla nowej religii humanitarnej. Jak pisał arcybiskup Marceli Lefebvre w On się modlił: „Modernistyczny Kościół potrzebuje folkloru, by ukryć swą doktrynalną pustkę”.
W miejsce prawdziwego światła wiary – które płonie nieprzerwanie w katolickich katakumbach oporu wobec posoborowej rewolucji – oferuje się tu sentymentalne świecidełka. Prawdziwa św. Łucja wołałaby dziś z grobu: „Nie współpracujcie z dziełami ciemności!” (Ef 5,11).
Za artykułem:
Swedish choir honors St. Lucy with songs in St. Peter’s Basilica (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 13.12.2025








