Ksiądz głosi kazanie w kościele, podkreślając powagę grzechu i potrzebę pokuty, w realistycznym, duchowym tonie

Opoka relacjonuje historię Blaira Brewera: humanitarne złudzenia zamiast prawdy o grzechu i zbawieniu

Podziel się tym:

Portal Opoka informuje o historii Blaira Brewera, która jako nastolatka dokonała aborcji, doświadczyła długotrwałych konsekwencji psychicznych określanych jako „syndrom poaborcyjny”, a obecnie przestrzega innych przed tym procederem. Artykuł koncentruje się na traumie emocjonalnej i fizycznych skutkach aborcji, całkowicie pomijając jej teologiczną i moralną naturę jako śmiertelnego grzechu przeciwko V przykazaniu.


Redukcja zła moralnego do psychologicznego syndromu

Artykuł opisuje doświadczenia Brewera w kategoriach psychologicznych, używając określeń takich jak „trauma”, „załamanie psychiczne” czy „syndrom poaborcyjny”. Taka narracja stanowi klasyczny przykład redukcji grzechu śmiertelnego do problemu zdrowia psychicznego, co potępiał już św. Pius X w encyklice Pascendi Dominici Gregis (1907), piętnując modernizm za zastępowanie pojęć teologicznych kategoriami naturalistycznymi.

Kościół katolicki zawsze nauczał, że „kto wydala płód, dopuszcza się grzechu ciężkiego” (Katecheza Soboru Trydenckiego, część V, VI). Aborcja podlega ekskomunice latae sententiae zgodnie z kanonem 2350 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., zaś Sobór Laterański V (1513) nazwał ją „zbrodnią przeciw naturze”. Tymczasem portal przedstawia aborcję wyłącznie jako błędne „rozwiązanie” życiowych trudności, nie zaś jako akt wymagający sakramentalnej spowiedzi pod rygorem potępienia wiecznego.

Milczenie o nadprzyrodzonych konsekwencjach grzechu

Najcięższym zarzutem wobec tekstu jest całkowite pominięcie perspektywy wieczności. Nie ma ani jednego odniesienia do konieczności żalu za grzechy, spowiedzi sakramentalnej, stanu łaski uświęcającej ani niebezpieczeństwa potępienia wiecznego. Tymczasem św. Alfons Liguori w Teologii Moralnej (1755) przestrzegał: „Kobieta dopuszczająca się aborcji popełnia sześć grzechów śmiertelnych: morderstwo, okaleczenie siebie samej, samobójstwo duszy, krzywoprzysięstwo przeciw Bogu, znieważanie sakramentu małżeństwa i świętokradztwo jeśli była w stanie łaski”.

Rzekome „uzdrowienie” Brewera opiera się na terapii psychologicznej i publicznym świadectwie, podczas gdy prawdziwe pojednanie z Bogiem wymagałoby contritio cordis (żalu doskonałego) i rozgrzeszenia w sakramencie pokuty. Brak jakiejkolwiek wzmianki o tych warunkach zbawienia ujawnia czysto naturalistyczne podejście autorów, sprzeczne z kanonem 6 Soboru Orangeńskego (529): „Bez łaski Bożej nie tylko nie możemy zbawienia dostąpić, ale nawet ku niemu pierwszy krok uczynić”.

Fałszywe pojęcie miłosierdzia bez sprawiedliwości

Relacja o reakcji matki Brewer („przyjęła jej wyznanie ze zrozumieniem, nie potępiając jej, ale okazując współczucie”) ilustruje modernistyczne wypaczenie miłosierdzia, które Pius XI potępił w encyklice Divini Redemptoris (1937) jako „fałszywą litość pozbawioną męstwa sprawiedliwości”. Prawdziwe miłosierdzie katolickie – jak nauczał św. Augustyn w Państwie Bożym (ks. XXI) – wymaga najpierw uznania winy i zadośćuczynienia, nie zaś akceptacji zła pod płaszczykiem emocjonalnego wsparcia.

Duchowa pustka „duszpasterstwa” posoborowego

Wspomniany w artykule „duszpasterz” (zawsze w cudzysłowie jako przedstawiciel struktury posoborowej) proponuje Brewer „publiczne świadectwo” jako remedium na traumę, co stanowi jawny przejaw protestanckiej mentalności potępionej przez św. Piusa X w dekrecie Lamentabili (1907). Prawdziwe duszpasterstwo katolickie wymagałoby najpierw:

  1. Rozpoznania stanu duszy w świetle prawa kanonicznego (kan. 2350 §1)
  2. Wymogu odbycia spowiedzi generalnej z całego życia
  3. Nałożenia pokuty odpowiadającej ciężarowi winy
  4. Duchowego kierownictwa w unikaniu okazji do grzechu

Żaden z tych elementów nie pojawia się w narracji portalu, co dowodzi całkowitego zerwania z sakramentalną ekonomią zbawienia.

Kult człowieka zamiast chwały Bożej

Podkreślanie „wsparcia rodziny” i „terapii małżeńskiej” jako środków zaradczych ujawnia antropocentryzm charakterystyczny dla posoborowej herezji, którą Pius XI w Quas Primas (1925) określił jako „odrzucenie królestwa Chrystusowego na rzecz panowania człowieka”. Brak jakiegokolwiek odniesienia do zadośćuczynienia Bogu za grzech zabójstwa (poprzez modlitwy pokutne, jałmużnę, post) świadczy o przyjęciu świeckiej wizji człowieka oderwanego od jego nadprzyrodzonego celu.

Demonstracja teologicznego bankructwa neo-kościoła

Całość artykułu stanowi niezbity dowód doktrynalnej zapaści sekty posoborowej, która – jak ostrzegał św. Pius X w Pascendi„redukuje religię do czysto subiektywnych uczuć”. Opoka, deklarując się jako portal katolicki, popełnia najcięższe zaniedbanie: milczy o konieczności uznania aborcji za grzech wołający o pomstę do nieba (Katechizm Rzymski, część III, VIII) i nie wskazuje jedynej drogi zbawienia – sakramentalnego pojednania z Bogiem przez ważnie wyświęconego kapłana.

Taka narracja potwierdza słowa św. Hilarego z Poitiers: „Kto milczy wobec grzechu, staje się jego współuczestnikiem” (Contra Arianos). W obliczu tej duchowej ruiny jedyną odpowiedzią wiernych pozostaje modlitwa o nawrócenie grzeszników i odnowę Kościoła w jego przedsoborowej pełni.


Za artykułem:
Blair Brewer: 16 lat zmagała się z syndromem poaborcyjnym. Dziś ostrzega innych: „aborcja to żadne rozwiązanie”
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 19.08.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

X (Twitter)
Visit Us
Follow Me
Śledź przez Email
RSS
Kopiuj link
URL has been copied successfully!
Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.