Portal „Tygodnik Powszechny” (16 grudnia 2025) promuje świąteczny e-book zawierający sześć opowiadań wigilijnych autorów współczesnej literatury, w tym Pawła Sołtysa, Marcina Żyły, Andrzeja Stasiuka, Radka Raka, Sabiny Jakubowskiej oraz Katarzyny Groniec. Redaktor Michał Sowiński przedstawia zbiór jako „nieoczywisty”, „zaskakujący” i „daleki od banalnej «magii świąt»”, podkreślając, że teksty mają „otwierać przestrzeń na czułość i refleksję”. Poszczególne opowiadania poruszają wątki powrotu do przeszłości, pandemii, migracji, wojny czy samotności, zaś redakcja życzy czytelnikom „czasu spędzonego z bliskimi” i „chwil, które pozwalają złapać równowagę po intensywnym roku”.
Naturalistyczna redukcja świętości
Przedstawiona antologia jawi się jako symptomatyczny przejaw immanentyzacji sacrum charakterystycznej dla posoborowej deformacji religijności. Gdy Pius XI w encyklice Quas primas nauczał, że „nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”, współcześni autorzy proponują wigilijną „refleksję” pozbawioną chrystocentrycznego fundamentu.
Opowiadania wigilijne mają swoją specyfikę – są zbudowane wokół wyraźnego punktu zwrotnego. Święta sprzyjają narracjom, w których coś się przesuwa – tłumaczy Sowiński, redukując Boże Narodzenie do psychologicznego mechanizmu samopoznania. Tymczasem Sobór Trydencki w dekrecie o usprawiedliwieniu (Sesja VI, Kan. 9) stanowczo potępił błąd mówiący, że „grzesznik usprawiedliwia się sam przez siebie”.
Neopogańskie inspiracje i relatywizacja dogmatu
Szczególnie niepokojący jest element magicznego animizmu w opowiadaniu Radka Raka Wilczek, gdzie dawne wiejskie zaklęcie spełnia się nagle w bloku na dużym osiedlu – wilk wchodzi w środek poukładanego życia. To jawny powrót do pogańskich kultów totemicznych, sprzecznych z nauką św. Tomasza z Akwinu: „Czczenie zwierząt jest największą niegodziwością, gdyż są one niższe od człowieka” (Summa contra gentiles, III, 119).
Podobnie tekst Sabiny Jakubowskiej Moc truchleje, osadzony w realiach wojennych, wprowadza synkretyczną mieszaninę judaizmu i chrześcijaństwa poprzez postać Żydówki Lei/Lili/Marii rodzącej dziecko w cieniu Zagłady. Tymczasem Bulla Cum ex apostolatus officio Pawła IV stanowi, że „jeśliby kiedykolwiek okazało się, iż biskup (…) odstąpił od wiary katolickiej (…) jego wyniesienie będzie nieważne”.
Milczenie o łasce odkupienia
Najbardziej wymowne pozostaje to, czego w promocji e-booka nie ma:
- Brak odniesienia do dogmatu Wcielenia Słowa (Sobór Chalcedoński, 451)
- Brak wzmianki o Ofierze Krzyżowej zapowiedzianej w Betlejem
- Brak nawiązania do nadprzyrodzonego celu świąt jako przygotowania na Sąd Ostateczny
Redaktor zachwala jedynie, że rzeczywistość gęstnieje i pozwala wydarzyć się temu, co w inne dni byłoby niemożliwe, co stanowi czysto pelagiańską wizję samozbawienia poprzez ludzkie doświadczenia. Jak przypomina św. Augustyn: „Chrystus przyszedł nie po to, by pokazać drogę, ale by być Drogą” (Sermo 142).
Strukturalna apostazja neo-kościoła
Wprowadzenie do e-booka zawiera typowo modernistyczne sformułowania: W opowieści wigilijnej przemiana nie musi oznaczać «nawrócenia». Czasem to tylko moment zawieszenia. Tymczasem Dekret Świętego Oficjum Lamentabili (1907) potępił tezę, że „Objawienie (…) nie zakończyło się wraz z Apostołami” (punkty 21-22), zaś św. Wincenty z Lerynu w Commonitorium nauczał, że „wiara katolicka musi być przekazywana tak, jak została otrzymana – bez dodawania, ujmowania czy zmieniania czegokolwiek”.
Fakt, że „Tygodnik Powszechny” – będący tubą posoborowej rewolucji – promuje teksty pełne neopogańskich motywów, relatywizujących dogmaty i sprowadzających święta do psychoterapii, potwierdza słowa Piusa X z encykliki Pascendi: „Moderniści próbują wprowadzić do Kościoła oświeceniowy racjonalizm pod płaszczykiem odnowy”.
W obliczu tej duchowej katastrofy jedyną odpowiedzią wiernych pozostaje trwanie przy niezmiennej nauce Kościoła i odrzucenie wszystkich „nowinek”, które – jak ostrzegał św. Paweł – „przychodzą w owczej skórze, wewnątrz zaś są drapieżnymi wilkami” (Mt 7,15).
Za artykułem:
Najlepsze Opowieści Wigilijne Tygodnika Powszechnego (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 16.12.2025








