Katolicki Uniwersytet Lubelski (KUL) zawiesił w prawach studenta 19-letniego Mateusza W., oskarżonego o przygotowania do zamachu terrorystycznego. Wojciech Andrusiewicz, rzecznik tej instytucji, podkreślił rzekomą sprzeczność działań oskarżonego z „światem wartości KUL”. W rzeczywistości jednak cała sytuacja odsłania głębszy kryzys tożsamości placówki, która dawno zerwała z niezmienną doktryną katolicką.
Proceduralna gorliwość wobec kryzysu doktrynalnego
Rzecznik KUL zapewnia o natychmiastowym zawieszeniu studenta po otrzymaniu informacji z sądu. „Został natychmiast zawieszony w prawach studenta KUL” – deklaruje Andrusiewicz, dodając, że sprawa trafiła do rzecznika dyscyplinarnego. Zapowiedziane kary, włącznie z wydaleniem, mają rzekomo chronić „świat wartości” uczelni. Tymczasem sama koncepcja „wartości” oderwanych od nadprzyrodzonego porządku jest symptomatyczna dla posoborowego zanegowania regnum sociale Christi (społecznego panowania Chrystusa), o którym nieomylnie nauczał Pius XI w encyklice Quas primas:
„Państwa i narody mają obowiązek publicznie czcić Chrystusa i Jego słuchać […], gdyż godność Jego królewska tego się domaga, aby wszystkie stosunki w państwie układały się na podstawie przykazań Bożych i zasad chrześcijańskich”
KUL jako produkt apostazji posoborowej
Andrusiewicz twierdzi, że oskarżony „może nie wsiąkł w ten świat wartości na KUL”. To kuriozalne stwierdzenie, biorąc pod uwagę, że sama uczelnia od dziesięcioleci uczestniczy w modernistycznej rewolucji. Katolicki Uniwersytet Lubelski – podobnie jak cały neo-kościół – odszedł od zasad wyrażonych w Syllabusie bł. Piusa IX, który potępił błąd mówiący, iż „Kościół powinien się pogodzić z postępem, liberalizmem i współczesną cywilizacją” (pkt 80).
Duchowa bankructwo „świata wartości”
Gdy rzecznik KUL mówi o planowanych „spotkaniach na temat świata wartości”, ujawnia się całkowite pominięcie nadprzyrodzonej misji Kościoła. W miejsce wezwania do pokuty i nawrócenia mamy psychologizujący dyskurs o „akceptowanych wartościach”. Tymczasem św. Pius X w Lamentabili sane potępił podobne redukcje:
„Dogmaty, które Kościół podaje jako objawione, nie są prawdami pochodzenia Boskiego, ale są pewną interpretacją faktów religijnych” (pkt 22)
Właśnie taką interpretacją jest dzisiejsze „wartościowanie” na KUL, gdzie zamiast głoszenia Depositum Fidei proponuje się relatywistyczną etykę.
Milczenie o istocie zła
Artykuł portalu Opoka – typowy dla posoborowych mediów – całkowicie pomija analizę teologiczną czynu. Brak potępienia terroryzmu jako grzechu wołającego o pomstę do nieba. Brak wezwania do modlitwy za nawrócenie oskarżonego. Brak przypomnienia o karach wiecznych czy obowiązku zadośćuczynienia. To milczenie jest wymowne – pokazuje, że neo-kościół utracił zdolność rozpoznawania zła w kategoriach nadprzyrodzonych.
Procedury zamiast exorcizmu
W całym komunikacie KUL widać przywiązanie do mechanizmów czysto administracyjnych: zawieszenie, postępowanie dyscyplinarne, ewentualne wydalenie. Gdzie jest modlitwa egzorcyzmu? Gdzie kapłani błagający o nawrócenie grzesznika? Gdzie uznanie, że takie zbrodnie są owocem społeczeństwa odrzucającego społeczne panowanie Chrystusa Króla?
Uniwersytet bez króla
Fakt, że 19-latek „nie zdawał jeszcze żadnego egzaminu” na KUL, jest symbolicznym podsumowaniem kondycji tej uczelni. W miejscu, które powinno być twierdzą katolickiej ortodoxii, nowi studenci nie otrzymują nawet podstawowej formacji w duchu Quas primas. Jak bowiem głosił Pius XI:
„Jeżeli ludzie prywatnie i publicznie uznali nad sobą władzę królewską Chrystusa, wówczas spłynęłyby na całe społeczeństwo niesłychane dobrodziejstwa, jak należyta wolność, jak porządek i uspokojenie, jak zgoda i pokój”
Konsekwencja apostazji
Dzisiejszy KUL jest logicznym owocem soborowej rewolucji. Gdy w 1965 r. „arcybiskup” Wojtyła przekazał władzom PRL deklarację lojalności, a później całowano koran w Asyżu – nie mogło skończyć się inaczej. Terroryzm moralny i fizyczny zawsze wynika z odrzucenia prawowitego Króla.
Za artykułem:
Student KUL zawieszony po zarzutach przygotowania do zamachu terrorystycznego (opoka.org.pl)
Data artykułu: 16.12.2025








