Portal LifeSiteNews (18 grudnia 2025) informuje o poparciu lidera kanadyjskiej Partii Konserywatywnej Pierre’a Poilievre’a dla decyzji prowincji Alberta wykluczającej mężczyzn określających się jako „kobiety” z rywalizacji w żeńskich dyscyplinach sportowych. Wpis na Facebooku z 17 grudnia zawierał pochwałę dla premier Danielle Smith, która „ma rację: biologiczni mężczyźni nie mają miejsca w sporcie kobiet – kropka”. Poilievre ograniczył się jednak do deklaracji, nie zapowiadając konkretnych działań legislacyjnych na poziomie federalnym.
Relatywizacja płci jako przejaw modernizmu
Spór wokół Fairness and Safety in Sport Act z grudnia 2024 odsłania głębszy problem: systematyczną destrukcję ontologicznych różnic między płciami, wpisaną w projekt rewolucji antropologicznej. Jak nauczał Pius XI w Casti Connubii: „Bóg stworzył człowieka jako mężczyznę i niewiastę, różnymi obdarzając ich dary, które sobie wzajemnie uzupełniają” (AAS 22/1930). Tymczasem Skate Canada – organizacja potępiająca albertańskie prawo – promuje ideologię sprzeczną z prawem naturalnym, domagając się „integracji” opartej na subiektywnych odczuciach.
„Skate Canada uznało, że nie jesteśmy w stanie organizować wydarzeń w prowincji, zachowując jednocześnie narodowe standardy bezpiecznego i integracyjnego sportu” – oświadczyła organizacja, ignorując dane naukowe o fizycznej przewadze mężczyzn nawet po terapii hormonalnej (Sports Medicine, 2024).
Milczenie o nadprzyrodzonym wymiarze człowieczeństwa
Analizowany tekst pomija kluczowy aspekt: płeć jako dar Boży. Jak przypomina Sobór Trydencki: „Ktokolwiek mówi, że stan człowieka można zmienić wbrew naturze nadanej przez Stwórcę – niech będzie wyklęty” (sesja XXIV, kan. 5). Skate Canada i podobne podmioty nie tylko naruszają zasadę uczciwej rywalizacji, ale i dopuszczają się bluźnierczego zakwestionowania porządku stworzenia. Premier Smith słusznie nazwała ich postawę „hańbiącą”, choć i jej wypowiedź ogranicza się do poziomu czysto naturalistycznego.
Przemoc ideologii: od słów do czynów
Przypadek „Anne” Andresa – mężczyzny rywalizującego w podnoszeniu ciężarów z kobietami, który groził śmiercią zawodniczkom sprzeciwiającym się jego obecności – ilustruje rzeczywiste konsekwencje ideologii gender. Kościół od wieków przestrzegał przed mieszaniem płci w sferach wymagających bezpośredniej rywalizacji. Już św. Tomasz z Akwinu wskazywał: „Męska siła i żeńska delikatność mają swoje przeznaczenie w Bożej ekonomii” (Summa Theologiae I, q92, a1).
Polityczny minimalizm Poilievre’a
Choć Poilievre zasługuje na uznanie za publiczną obronę zdrowego rozsądku, jego niechęć do wprowadzenia federalnej ustawy ochronnej zdradza kompromisowość wobec modernistycznej presji. Jak pisał Pius IX w Syllabusie: „Błądzi ten, kto sądzi, iż papież może i powinien pogodzić się z postępem, liberalizmem i nowoczesną cywilizacją” (prop. 80). Analogicznie – żaden prawdziwie konserwatywny przywódca nie może akceptować „kompromisu” w kwestiach zasadniczych.
Odezwa do katolików: ponad politycznymi podziałami
Sytuacja w Albercie wymaga od katolików jednoznacznego opowiedzenia się po stronie prawdy antropologicznej. Jak nauczał św. Pius X: „Moderniści starają się zniszczyć wszelkie granice naturalne i nadprzyrodzone, by wszystko pomieszać w bezkształtnej masie” (Lamentabili sane exitu, prop. 58). W obliczu tej wojny światopoglądowej nie wystarczą półśrodki – potrzebne jest pełne podporządkowanie prawu Bożemu, zwłaszcza w dziedzinach tak fundamentalnych jak tożsamość płciowa.
Za artykułem:
Poilievre supports Alberta’s decision to keep men out of women’s sports (lifesitenews.com)
Data artykułu: 18.12.2025








