Portal eKAI (20 grudnia 2025) relacjonuje ingres „kardynała” Grzegorza Rysia do katedry wawelskiej, przedstawiając homilię pełną modernistycznych haseł i teologicznych deformacji. W przemówieniu pełnym sprzeczności z katolicką doktryną, „metropolita” przedstawił wizję „Kościoła” jako wspólnoty pozbawionej hierarchii, zredukowanej do instrumentu „ewangelizacji” rozumianej jako czysto humanitarny proces. Najcięższym zarzutem jest systematyczne pomijanie nadprzyrodzonej misji Kościoła jako depozytariusza łaski uświęcającej i strażnika Objawienia.
„Bądź pozdrowiony, krakowski Kościele, pełen łaski” – miał stwierdzić duchowny, redukując pojęcie łaski do modernistycznej abstrakcji.
Jak zauważa św. Robert Bellarmin w De Gratia et Libero Arbitrio, łaska uświęcająca to „habitualny dar, przez który człowiek staje się przyjacielem Boga i dziedzicem chwały” (ks. II, rozdz. 2), a nie jakikolwiek mglisty „dar wspólnotowy”. „Arcybiskup” całkowicie pominął konieczność stanu łaski dla zbawienia, co stanowi jawne naruszenie kanonów Soboru Trydenckiego (sesja VI, kan. 23).
Marja zinstrumentalizowana: od Theotokos do „figury wspólnoty”
Najbardziej bluźnierczy fragment dotyczy Matki Bożej: „kiedy mówimy o Maryi, widzimy Kościół. Ale także kiedy mówimy o Kościele, widzimy Maryję”. To klasyczny przykład modernistycznej redukcji, przeciwko której Pius X w Lamentabili sane potępił tezę, że „dogmaty są jedynie interpretacją faktów religijnych przez ludzki umysł” (teza 22). Marja jest Matką Bożą (Theotokos), co definiuje Sobór Efeski (431), a nie symbolem jakiejkolwiek społecznej struktury.
W całej homilii celowo pominięto kult przebłagalny, konieczność Ofiary Mszy Świętej oraz rolę sakramentów jako jedynego źródła łaski. Zamiast tego mamy puste hasła o „misji”, co św. Pius X w encyklice Pascendi określa jako „próbę zastąpienia religii objawionej religią naturalną” (cz. III).
Ekumenizm jako narzędzie apostazji
Szokujące jest stwierdzenie: „bez ekumenizmu nie ma ewangelizacji”. To jawna negacja słów Piusa XI w Mortalium animos: „Kościół katolicki jeden tylko zachował prawdziwe kultu religijnego (…) Nikt będący poza tym Kościołem nie dostąpi zbawienia”. „Kardynał” posunął się dalej, kwestionując hierarchiczną strukturę Kościoła: „Kościół nie jest bizantyjską monarchią. «Nihil sine plebe» – nic bez ludu”. Tymczasem Sobór Watykański I (konst. Pastor Aeternus) definiuje Kościół jako „monarchię najściślejszą z możliwych” pod władzą Następcy Piotra.
Synod jako parodia kolegialności
Zapowiedź synodu diecezjalnego opartego na dokumencie o synodalności to kontynuacja buntu przeciwko konstytucji Christus Dominus Vaticanum II. Jak zauważa abp Marcel Lefebvre w Listach do przyjaciół: „Synodalność to protestancki mechanizm niszczenia władzy biskupiej”. Wbrew twierdzeniom Rysia, Kościół jest „nieomylnym nauczycielem prawd wiary i moralności” (Pius IX, Syllabus błędów, pkt 22), a nie demokratycznym forum dyskusyjnym.
Historia jako narzędzie rewizjonizmu
Cytowanie „kardynała” Wojtyły z 1964 roku służy legitymizacji procesu apostazji. Tymczasem już wówczas przyszły antypapież głosił modernistyczne tezy o „Kościole otwartym”, co Pius X w Pascendi potępia jako „przenikanie zasad modernistycznych do wnętrza Kościoła”. Wymowne jest całkowite pominięcie takich postaci jak św. Stanisław ze Szczepanowa czy bp Kajetan Sołtyk – męczenników prawowiernej władzy kościelnej.
„Pan z tobą, krakowski Kościele” – to bezczelna parodia słów archanioła Gabriela, zastosowana do struktury jawnie sprzeniewierzającej się depozytowi wiary.
Podsumowanie: liturgia zniszczenia
Cała ceremonia ingresu, podobnie jak homilia, stanowi performans pseudokatolickiej religijności pozbawionej nadprzyrodzonej treści. Brak jakiejkolwiek wzmianki o:
- Ofierze Mszy Świętej jako źródle łaski
- Konieczności sakramentalnej spowiedzi
- Grzechu i konieczności zadośćuczynienia
- Rzeczywistej obecności Chrystusa w Eucharystii
- Sądzie Ostatecznym i karze wiecznej
Jak trafnie ujął to św. Pius X: „Moderniści nie są ludźmi Kościoła, lecz jego śmiertelnymi wrogami” (Pascendi, cz. I). W świetle kanonu 188.4 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku, publiczne głoszenie takich herezji powoduje automatyczne vacatio officii.
Za artykułem:
20 grudnia 2025 | 16:38Kard. Ryś podczas ingresu: kiedy mówimy o Maryi, widzimy Kościół (ekai.pl)
Data artykułu: 20.12.2025








