Portal Gość Niedzielny (24 grudnia 2025) informuje o trwającym od poniedziałku proteście górników w prywatnej kopalni Silesia w Czechowicach-Dziedzicach. 23 osoby przebywają 500 metrów pod ziemią, domagając się rozszerzenia na nich rządowych instrumentów osłonowych, wypłaty całości tegorocznej Barbórki oraz gwarancji braku konsekwencji za protest. W wigilijny wieczór zaplanowano odprawienie „nabożeństwa” na cechowni dla rodzin protestujących, z udziałem „księży”, którzy następnie mają zjechać pod ziemię. Przewodniczący NSZZ „Solidarność” Piotr Duda spotka się z protestującymi, zaś wcześniej wizytę złożyli już ministrowie z Kancelarii Prezydenta RP.
„W wigilijny wieczór w cechowni odprawione zostanie nabożeństwo dla rodzin protestujących” – relacjonuje portal, nie wskazując ani na duchowy wymiar Narodzenia Pańskiego, ani na konieczność pojednania zamiast eskalacji konfliktu. Cała narracja skupia się na materialnych roszczeniach i politycznych negocjacjach, co stanowi klasyczny przykład redukcji religii do instrumentu społecznego aktywizmu, potępionej już przez św. Piusa X w encyklice Pascendi Dominici gregis (1907) jako przejaw modernizmu.
Mit „solidarności” i zdrada kapłańskiej misji
Przywołanie postaci Dudy przez portal jako mediatora odsłania głębszy problem: transformację niegdyś katolickich struktur związkowych w świeckie narzędzie walki klasowej. Już Leon XIII w Rerum novarum (1891) przestrzegał, że związki zawodowe winny „opierać się na podstawach religii” (RN 45), podczas tu działacze NSZZ „Solidarność” – podobnie jak ich komunistyczni poprzednicy – traktują pracę wyłącznie jako towar podlegający negocjacjom ekonomicznym.
Organizacja „nabożeństwa” na terenie protestu to zaś rażące naruszenie kanonu 1176 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku, który stanowił: „Miejscami świętymi są te, które przez poświęcenie lub błogosławieństwo, dokonane przez Ordynariusza, przeznaczone zostały do kultu Bożego lub na grzebanie wiernych”. Cechownia kopalni, będąca miejscem świeckich sporów, nie może stać się przestrzenią kultu bez popełnienia profanacji.
Milczenie o grzechu społecznych namiętności
Portal pomija całkowicie moralną ocenę metod protestu. Tymczasem Katechizm Świętego Piusa X jasno nauczał: „Grzechem przeciwko siódmemu przykazaniu jest […] bezprawny strajk, gdy robotnicy, łącząc się, zmuszają pana do zwiększenia płacy lub spełnienia innych żądań, nie licząc się z prawem i słuszną wolą panów”. Choć prawo do strajku istnieje w katolickiej nauce społecznej (Pius XI, Quadragesimo anno), musi być wykonywane „zawsze środkami zgodnymi z prawem naturalnym i ewangelicznym” (QA 7). Tymczasem zajmowanie przestrzeni produkcyjnej przez górników stanowi pogwałcenie prawa własności – fundamentalnej zasady encykliki Rerum novarum (RN 11).
Polityczny mesjanizm zamiast Królestwa Chrystusowego
W tekście uderza całkowite przemilczenie obowiązku poddania wszystkich spraw – w tym sporów pracowniczych – pod panowanie Chrystusa Króla. Pius XI w Quas primas (1925) nauczał przecież: „Pokój Chrystusowy w Królestwie Chrystusowym […] jest jedyną nadzieją na trwały pokój narodów”. Tymczasem zarówno rządzący, jak i protestujący szukają rozwiązań w czysto świeckich kategoriach: ministerialnych obietnicach, nowelizacji ustaw czy interwencji związków zawodowych.
Duchowy wymiar kryzysu górnictwa
Kryzys w kopalni Silesia ma głębsze duchowe korzenie: odejście od katolickiej zasady sprawiedliwej płacy („płaca powinna wystarczyć na utrzymanie pracownika i jego rodziny” – RN 11) oraz zanegowanie prawa własności jako podstawy ładu społecznego. Grupa Bumech – właściciel kopalni – kierując się wyłącznie rachunkiem ekonomicznym, łamie zasadę pomocniczości (QA 10), podczas gdy państwo, zamiast bronić praw przedsiębiorców, ulega presji socjalnych roszczeń.
Wigilia bez nawrócenia
Planowane „nabożeństwo” na cechowni to szczyt hipokryzji posoborowego establishmentu. Zamiast wezwać do pojednania i pokuty – warunków autentycznego przeżycia Bożego Narodzenia („Pokój ludziom dobrej woli” – Łk 2,14 Wlg) – „duchowni” legitymizują bunt, czyniąc z liturgii narzędzie społecznego nacisku. To dokładnie wypełnia definicję „świętokradzkiego nadużycia sakramentów świętych” potępioną w Syllabusie błędów Piusa IX (1864, pkt 26).
Ku prawdziwemu rozwiązaniu
Jedyną drogą wyjścia z kryzysu jest powrót do katolickich zasad życia gospodarczego:
1. Uznanie prymatu prawa Bożego nad ustawami świeckimi (Pius IX, Syllabus, pkt 39)
2. Przywrócenie zasady sprawiedliwej płacy (RN 11)
3. Respektowanie prawa własności (RN 11)
4. Odnowienie życia religijnego poprzez publiczne poświęcenie się Najświętszemu Sercu Jezusa (Leon XIII, Annum sacrum)
5. Odrzucenie socjalistycznych i kapitalistycznych błędów na rzecz katolickiego korporacjonizmu (Pius XI, QA)
Dopóki zaś „duchowni” będą wspierać świeckie bunty zamiast głosić pełnię prawdy, dopóty „ohyda spustoszenia” (Mt 24,15) będzie panować w miejscach, gdzie powinno królować Serce Chrystusowe.
Za artykułem:
Protest w kopalni Silesia: do górników zjedzie szef Solidarności Piotr Duda (gosc.pl)
Data artykułu: 24.12.2025








