Portal eKAI (24 grudnia 2025) relacjonuje świąteczne orędzie „o. Francesco Ielpo OFM”, przedstawionego jako „kustosz Ziemi Świętej i gwardian Góry Syjon”. Tekst zatytułowany „Niech światło narodzone w kruchości oświeci nasze serca” redukuje tajemnicę Wcielenia do humanitarnego symbolu, pomijając całkowicie dogmatyczną istotę Bożego Narodzenia.
Naturalistyczna redukcja cudu Wcielenia
W całym artykule brak jakiegokolwiek odniesienia do nadprzyrodzonego charakteru przyjścia Zbawiciela. „Bóg postanowił objawić się nie w majestacie możnych, lecz w skromnej i prostej przestrzeni groty w Betlejem” – deklaruje duchowny, pomijając fakt, iż Chrystus narodził się jako Król Wszechświata, czego potwierdzeniem była obecność Mędrców i anielskie zastępy śpiewające: „Chwała Bogu na wysokościach” (Łk 2, 14 Wlg).
„Światło Betlejem zachęca nas, byśmy nie poddawali się rezygnacji, ale rozpoznali obecność Boga w ubogich, zmarginalizowanych, zranionych życiem i we wszystkich, którzy kroczą w ciemności”
To zdanie demaskuje modernistyczną esencję przesłania: wiara sprowadzona do rozpoznawania „obecności Boga” w subiektywnych doświadczeniach, zamiast do przyjęcia objawionej prawdy o Wcieleniu Verbum caro factum est. Brak tu jakiejkolwiek wzmianki o konieczności wiary w Bóstwo Chrystusa czy obowiązku przynależności do Jedynego Kościoła dla osiągnięcia zbawienia.
Zatrute źródła „dialogu” i fałszywego braterstwa
Wezwanie do „gestów pokoju, otwartości, dialogu i wzajemnego zrozumienia” stanowi jawne odrzucenie encykliki Piusa XI Quas primas, która stanowczo naucza: „Pokój Chrystusa w Królestwie Chrystusowym”. Autor pomija fakt, że prawdziwy pokój możliwy jest jedynie poprzez poddanie narodów pod panowanie Chrystusa Króla, a nie przez puste hasła ekumenicznego braterstwa.
Szczególnie niepokojąca jest teza: „Modlitwa o pokój w Ziemi Świętej oznacza również prośbę, aby każde serce otworzyło się na pojednanie, pokonało mury i podziały oraz zbudowało mosty braterstwa”. Gdzież tu wezwanie do nawrócenia żydów i mahometan na jedyną prawdziwą wiarę? Gdzie przypomnienie słów św. Piotra: „Nie ma w żadnym innym zbawienia” (Dz 4,12 Wlg)?
Milczenie o Ofierze Mszy Świętej
W całym tekście nie pada ani jedno słowo o Najświętszej Ofierze Kalwarii, której pamiątkę celebrujemy w Boże Narodzenie. To wymowne przemilczenie odsłania protestancką mentalność autora, redukującego chrześcijaństwo do wspólnoty emocjonalnych uniesień. Tymczasem Sobór Trydencki w sesji XXII naucza: „Na ołtarzu krzyżowym raz jedna ofiarowany Chrystus (…) ustanowił w Wieczerniku Mszę Świętą”.
Teologia zastąpiona psychologią
Frazy o „świetle zrodzonym z kruchości” czy „obecności Boga pośród trudności” odsłaniają całkowite zerwanie z klasyczną teologią łaski. Brak tu odniesień do grzechu pierworodnego, konieczności Odkupienia czy obowiązku pokuty. W zamian otrzymujemy terapeutyczny bełkot o „przemienianiu ran w ziarna życia” – co stanowi jawną negację dogmatu o grzechu jako obrazie Boga.
„Jezus nie narodził się po to, by uwolnić nas od problemów świata, lecz by towarzyszyć nam w rzeczywistości”
To zdanie to czysty modernizm, potępiony już w dekrecie Lamentabili (1907): „Dogmaty są tylko interpretacją faktów religijnych przez świadomość chrześcijańską” (propozycja 22). Autor neguje tutaj cel Wcielenia – zbawienie duszy poprzez krzyżową ofiarę – sprowadzając misję Chrystusa do towarzyszenia w „trudnościach”.
Kwestia ważności święceń
Warto zauważyć, że „o. Ielpo” przyjął święcenia kapłańskie w 2000 roku – czyli po niegodziwej reformie posoborowych obrzędów święceń. Jak wykazał kardynał Ottaviani w „Krytycznej analizie Nowej Mszy”, posoborowe zmiany liturgiczne niszczą katolicką teologię sakramentów. W świetle prawa kanonicznego (kan. 188 §4) i bulli Cum ex Apostolatus Officio Pawła IV, wszelkie święcenia udzielane według zreformowanych rytuałów są nieważne.
Podsumowanie: Grota zdrady
Tekst „kustosza” stanowi klasyczny przykład posoborowej apostazji: Chrystus Król zastąpiony terapeutą, Odkupienie – dialogiem, łaska uświęcająca – emocjonalnym światłem. Jak ostrzegał Pius X w encyklice Pascendi: „Moderniści próbują wtargnąć do wnętrzności Kościoła, by go od środka zniszczyć”. W obliczu takich wystąpień jedyną właściwą reakcją jest wierność niezmiennej doktrynie katolickiej i odrzucenie fałszywych pasterzy.
Za artykułem:
Ziemia Święta Kustosz Ziemi Świętej: niech światło narodzone w kruchości oświeci nasze serca (ekai.pl)
Data artykułu: 24.12.2025








