Portal eKAI (19 sierpnia 2025) relacjonuje powrót 2554 pątników z Kalisza z Jasnej Góry do bazyliki św. Józefa pod przewodnictwem „biskupa pomocniczego” Łukasza Buzuna. Wydarzenie, określone jako 388. Piesza Pielgrzymka Kaliska i 34. Diecezji Kaliskiej, odbyło się pod hasłem „Pielgrzymi nadziei” z intencją modlitwy o powołania. Relacja stanowi klasyczny przykład substytucji religii naturalistycznym psychologizmem w ramach posoborowej parodii katolicyzmu.
Nieprawość sakramentalna i nieważne święcenia
Podstawowym faktem przemilczanym przez portal jest nieważność święceń „biskupa” Buzuna oraz całego duchowieństwa uczestniczącego w wydarzeniu. Święcenia udzielane w rycie promulgowanym przez Pawła VI w 1968 roku zostały jednoznacznie uznane za wątpliwe i prawdopodobnie nieważne przez teologów wiernych tradycji, m.in. ks. Anthony’ego Cekadę. Jak uczy Sobór Trydencki w sesji XXIII: „Jeśli ktoś twierdzi, że przez święcenia nie jest udzielany Duch Święty i że próżno mówią biskupi: Przyjmij Ducha Świętego… niech będzie wyklęty” (Denzinger 1767). Brak pewności co do ważności święceń czyni „mszę” Buzuna czczą imitacją, zaś samą „pielgrzymkę” – zgromadzeniem pozbawionym nadprzyrodzonego charakteru.
Życie nabiera sensu, jeśli jest w Chrystusie. Wtedy cierpienie ma sens i radość ma sens, praca ma sens i odpoczynek ma sens, posiadanie ma sens i ubóstwo na sens.
Te słowa „biskupa” demaskują redukcjonizm soteriologiczny właściwy modernizmowi. Brakuje tu fundamentalnych elementów nauki katolickiej: konieczności łaski uświęcającej, obowiązku wyznawania jedynej prawdziwej wiary („Extra Ecclesiam nulla salus”) oraz wymogu uczynków pokutnych. Jak ostrzegał Pius X w encyklice Pascendi Dominici Gregis: „Moderniści (…) sprowadzają człowieka do czysto naturalnej dziedziny” (pkt 39). Homilia Buzuna to czysta psychologia przystrojona w religijny kostium, gdzie Chrystus staje się narzędziem samorealizacji, nie zaś Sędzią żywych i umarłych.
Kult Marji i św. Józefa jako narzędzie synkretyzmu
Artykuł wspomina o „powrocie od Marji do Józefa”, co odsłania bałwochwalczy charakter posoborowych praktyk. Autentyczny kult świętych zawsze był podporządkowany czci Boga w Trójcy Jedynego, podczas gdy tu mamy do czynienia z quasi-pogańskim przemieszczeniem akcentów. Pielgrzymka do Jasnej Góry – miejsca nieuznanego kultu posoborowej sekty – oraz bazyliki w Kaliszu służy utrwaleniu „kultu człowieka” potępionego przez Piusa XI w Quas Primas (pkt 18).
Milczenie o konieczności stanu łaski do godnego przyjmowania sakramentów (a w konsekwencji – o niebezpieczeństwie świętokradztwa) jest szczególnie wymowne. Jak przypomina dekret św. Kongregacji Soborowej z 20 czerwca 1899 r.: „Komunia św. rozdawana jest bardzo często ludziom, którzy nie tylko nie są we właściwej dyspozycji, ale jawią się jako publiczni grzesznicy”.
Statystyki jako parodia apostolskości
Wychwalanie liczebności uczestników (2554 osoby) odsłania demokratyczną mentalność neo-kościoła. Dla katolika liczy się jakość duchowa, nie ilość. Św. Robert Bellarmin w De Controversiis wyraźnie nauczał: „Kościół jest apostolski nie przez sukcesję liczb, lecz przez ciągłość doktryny”. Tymczasem „pielgrzymka nadziei” to czysty spektakl, gdzie mieszkańcy „obdarowywali kwiatami pielgrzymów”, a orkiestra prowadziła pochód – elementy obce pokutnemu charakterowi autentycznych pielgrzymek katolickich.
Systemowa apostazja w służbie antyewangelii
Całe wydarzenie stanowi namacalny dowód realizacji potępionej przez Piusa XI „zdrady duszpasterskiej” (encyklika Mortalium Animos). Modlitwa o powołania w ramach struktur, które sam Pius XII nazwał „ohydą spustoszenia” (przemówienie z 2 listopada 1954 r.), to jawna schizofrenia duchowa. Prawdziwy Kościół katolicki nie potrzebuje „powołań” do służby w antykościele, który odrzucił Ofiarę Mszy Świętej na ołtarzu dialogu z modernistami.
Podsumowując – relacjonowana pielgrzymka to teatralizacja wiary, gdzie Chrystus został zredukowany do terapeutycznego symbolu, sakramenty do pustych gestów, a Kościół do humanitarnego stowarzyszenia. Jak prorokował św. Pius X: „Prawdziwi przyjaciele ludu nie są ani rewolucjonistami, ani innowatorami, lecz tradycjonalistami” (List o Sillonie).
Za artykułem:
Kalisz – pątnicy kaliskiej pielgrzymki wrócili od Maryi do Józefa (ekai.pl)
Data artykułu: 19.08.2025