Kulinarna gonitwa zaślepia na istotę Bożego Narodzenia
Portal LifeSiteNews (24 grudnia 2025) publikuje osobistą refleksję autorki zmagającej się z przedświątecznymi przygotowaniami. Dorothy Cummings McLean opisuje swoje wysiłki kulinarne – od wypieku pierników po przygotowanie polskich pierogów z kapustą – które prowadzą do fizycznego wyczerpania i utraty radości z nadchodzących świąt. Punktem zwrotnym ma być obserwacja filmiku znajomej matki 13 dzieci, modlącej się na podłodze z powodu bólu pleców, co skłania autorkę do rezygnacji z części przygotowań i „znalezienia pokoju”.
Naturalizm zastępujący nadprzyrodzoną rzeczywistość
Artykuł prezentuje typowo modernistyczne zawężenie świąt Bożego Narodzenia do wymiaru czysto ludzkiego i psychologicznego. Brak jakiejkolwiek wzmianki o Mysterium Incarnationis (tajemnicy Wcielenia) czy obowiązkach religijnych związanych z tym okresem jest symptomatyczny dla współczesnej apostazji. Jak nauczał Pius XI w encyklice Quas Primas: „Królestwo Chrystusowe (…) obejmuje wszystkich ludzi”, co stoi w jaskrawej sprzeczności z redukcją świąt do „bycia dla siebie dobrym”.
„After all, Christmas is the celebration of the birth of the Prince of Peace.”
To zdanie, pozornie poprawne, w kontekście całego tekstu odsłania swój naturalistyczny charakter. „Książę Pokoju” zostaje sprowadzony do psycho-terapeuty zachęcającego do samowspółczucia, podczas gdy Chrystus Król domaga się czci i posłuszeństwa. Brak przywołania konieczności adoracji Nowonarodzonego, uczestnictwa w Najświętszej Ofierze czy nawet elementarnego rachunku sumienia przed Uroczystością to przejaw głębokiego kryzysu wiary.
Fałszywa duchowość samoubóstwienia
Refleksja o pasterzach zostaje wypaczona przez współczesny indywidualizm. Autorce umyka kluczowy aspekt ewangelicznej narracji: „Chwała Bogu na wysokościach, a na ziemi pokój ludziom dobrej woli„ (Łk 2,14 Wlg). Jak wyjaśniał św. Robert Bellarmin w De Controversiis, „ludzie dobrej woli” to ci, którzy poddają się Bożemu prawu i hierarchii Kościoła. Tymczasem tekst promuje subiektywistyczne „odczuwanie pokoju” oderwane od stanu łaski uświęcającej.
Brak także ostrzeżenia, że przyjmowanie „Komunii” w strukturach posoborowych, gdzie Msza została zredukowana do „stołu zgromadzenia”, a rubryki naruszają teologię ofiary przebłagalnej, jest jeżeli nie li 'tylko’ świętokradztwem, to bałwochwalstwem. Pius XII w Mediator Dei stanowczo potępił takie praktyki: „Ofiara (…) jest prawdziwym zadośćuczynieniem za grzechy rodzaju ludzkiego” (MD 73).
Kult samowystarczalności zamiast pokory
Narratyw „bądź dla siebie dobry” zastępuje katolicką cnotę pokory. Św. Alfons Liguori w Wielkim znaczeniu modlitwy przestrzegał: „Kto polega na własnych siłach, ten upadnie”. Tymczasem autorka szuka rozwiązania w samouspokojeniu, nie zaś w sakramencie pokuty czy adoracji Najświętszego Sakramentu. To przejaw głębszego zjawiska opisanego już w Syllabusie błędów Piusa IX (pkt 15): odrzucenia konieczności Kościoła do zbawienia na rzecz religii naturalnej.
„Your support makes stories like this possible!”
Finansowe wezwanie na końcu artykułu demaskuje prawdziwy cel tego typu publikacji: utrwalanie modernistycznej narracji pod pozorem „katolickiego dziennikarstwa”. Jak ostrzegał św. Pius X w encyklice Pascendi, moderniści „mieszają prawdę z fałszem, aby łatwiej oszukiwać” (PD 39).
Zanik świadomości grzechu pierworodnego
Cały wywód zdradza zupełny brak zrozumienia konsekwencji grzechu pierworodnego. Podczas gdy autorka koncentruje się na „ułatwianiu sobie życia”, Kościół naucza, że „cały rodzaj ludzki w Adamie upadł” (Konstytucja De peccato originali, Sobór Trydencki, sesja V). Prawdziwy pokój płynie nie z rezygnacji z pierogów, ale z przyjęcia Krzyża jako jedynej drogi do Zmartwychwstania.
Artykuł LifeSiteNews, choć pozornie nieszkodliwy, jest symptomatyczny dla głębszego kryzysu: zastąpienia nadprzyrodzonej wiary terapeutycznym naturalizmem. W miejsce adoracji Nowonarodzonego Boga-Człowieka proponuje się kult wygody i samozadowolenia – co Pius XI nazwałby „odmową uznania panowania Chrystusa Króla” (QP 18).
Za artykułem:
Don’t prepare so much for Christmas you miss the Christ Child (lifesitenews.com)
Data artykułu: 24.12.2025


