Portal Catholic News Agency relacjonuje homilię wygłoszoną podczas pasterki w Betlejem przez kardynała Pizzaballę, uzurpatora tytułu łacińskiego patriarchy Jerozolimy. Komentowany artykuł przedstawia wypowiedź pełną teologicznych dwuznaczności charakterystycznych dla posoborowej apostazji.
Naturalistyczne sprowadzenie Wcielenia do czysto immanentnego wydarzenia
„God does not wait for history to improve before entering into it”
To kluczowe zdanie homilii demaskuje modernistyczną redukcję nadprzyrodzonego misterium do czysto naturalnego procesu historycznego. Kardynał Pizzaballa całkowicie pomija dogmatyczną prawdę, że Wcielenie Słowa jest jedynym i ostatecznym wkroczeniem Boga w historię dla jej odkupienia, nie zaś jednym z wielu „wprowadzeń” w ciągły proces dziejowy.
Verbum caro factum est („Słowo stało się ciałem”) – jak naucza Sobór Efeski (431) i Sobór Chalcedoński (451) – stanowi punkt zwrotny w dziejach zbawienia, poprzez który Bóg-Człowiek jednorazowo i doskonale dokonał Odkupienia rodzaju ludzkiego. Tymczasem posoborowy hierarcha relatywizuje to wydarzenie, przedstawiając je jako przykład ciągłego „zamieszkiwania Boga w historii”, co stanowi jawną herezję potępioną przez św. Piusa X w dekrecie Lamentabili (propozycja 21, 23, 64).
Milczenie o Królewskiej Godności Chrystusa
Najcięższym zarzutem wobec homilii jest całkowite pominięcie kryterium społecznego panowania Chrystusa Króla. Gdy kardynał mówi o „logice władzy” cesarza Augusta przeciwstawionej „logice daru”, świadomie unika przypisania Chrystusowi należnej Mu władzy nad narodami.
Encyklika Piusa XI Quas Primas stanowi niepodważalną wykładnię katolickiej doktryny: „Jeżeli więc prywatni ludzie i rodziny, wyrzekłszy się nadprzyrodzonego panowania Chrystusa, podlegają niewypowiedzianej nędzy, to samo trzeba powiedzieć o narodach i państwach”. Pizzaballa przemilcza ten konstytutywny element Bożego Narodzenia, co pozwala wnioskować o jego akceptacji dla laickiego porządku społecznego – jawnie potępionego w Syllabusie Piusa IX (propozycja 77-80).
Fałszywe pojęcie pokoju oderwane od łaski uświęcającej
„It is not a mere balance of power nor the result of fragile agreements”
Choć formalnie odrzuca świeckie rozumienie pokoju, kardynał nie precyzuje, że prawdziwy pokój jest tranquillitas ordinis („spokojem porządku”) opartym na poddaniu społeczeństw prawom Chrystusa i Kościoła. Wręcz przeciwnie:
Proponuje on naturalistyczną wizję pokoju jako „owocu obecności Boga w historii” poprzez „skromne gesty, słowa pojednania i codzienne decyzje”. To czysto modernistyczne przeinaczenie, odrzucające konieczność:
- Nawrócenia z grzechu
- Życia w stanie łaski uświęcającej
- Podporządkowania praw cywilnych prawom Bożym
Jak przypomina św. Pius X w Pascendi dominici gregis: „Moderniści (…) chrześcijańską moralność stawiają na równi z naturalną”.
Manipulacja kontekstem palestyńskim
Wykorzystując cierpienia Palestyńczyków, kardynał buduje narrację czysto horyzontalnej solidarności, całkowicie pomijając:
- Obowiązek nawrócenia się z islamskiego błędnowierstwa
- Grzeszny charakter terroryzmu organizacji takich jak Hamas
- Historyczną odpowiedzialność judaizmu za odrzucenie Mesjasza
Nie padło ani jedno wezwanie do porzucenia błędów mahometańskich czy talmudycznych. Brak także ostrzeżenia, że przyjmowanie „Komunii” w strukturach posoborowych, gdzie Msza została zredukowana do stołu zgromadzenia, a rubryki naruszają teologię ofiary przebłagalnej, jest jeżeli nie li 'tylko’ świętokradztwem, to bałwochwalstwem.
Podsumowanie: apostazja w posoborowym przebraniu
Homilia kardynała Pizzaballi stanowi modelowy przykład zdrady depozytu wiary poprzez substytucję katolickich dogmatów modernistyczną gnozą. W miejsce Chrystusa-Króla mamy „Boga wchodzącego w historię”; zamiast społecznego panowania Zbawiciela – mglistą „odpowiedzialność”; w miejsce nawrócenia – „codzienne decyzje”.
Jak ostrzegał św. Pius X: „Modernizm jest zbiornikiem wszystkich herezji” (Encyklika Pascendi). W Betlejem – miejscu narodzin Króla – głoszono dziś nie Ewangelię zbawienia, ale manifest apostazji.
Za artykułem:
Latin Patriarch of Jerusalem: ‘God does not wait for history to improve before entering into it’ (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 25.12.2025








