Portal Konferencji Episkopatu Polski informuje o wizycie „biskupa” Roberta Chrząszcza w Polskiej Misji Katolickiej w Szwajcarii (29 sierpnia – 1 września 2025). Delegat „KEP” ds. Duszpasterstwa Emigracji Polskiej uczestniczył w rozmowach z przedstawicielami Konferencji Biskupów Szwajcarii, przewodniczył pielgrzymce na Wielką Przełęcz św. Bernarda, sprawował „Eucharystię” w Marly i spotkał się z Polonią. Artykuł podkreśla „zachowanie koordynacji duszpasterstwa polskojęzycznego” oraz rolę „integracji” przez kulturę i język. Wspomniano o 200 uczestnikach pielgrzymki, mszy „w ojczystym języku” i działalności 20 ośrodków duszpasterskich. Całość utrzymana w tonie biurokratyczno-proceduralnym, z całkowitym pominięciem nadprzyrodzonego celu Kościoła.
Duszpasterstwo bez nawracania: naturalistyczna redukcja misji Kościoła
Relacja pomija fundamentalną prawdę o Kościele jako jedynym arce zbawienia („Extra Ecclesiam nulla salus”). W tekście nie znajdziemy ani jednego odniesienia do obowiązku nawracania niewierzących, heretyków czy schizmatyków. „Rozmowy o przyszłości duszpasterstwa” z dyrektor Migratio Isabel Vasquez prowadzone są w czysto administracyjnym duchu, jakby Kościół był korporacją zarządzającą „usługami religijnymi” dla etnicznej grupy klientów. To jawne zaprzeczenie słowom Chrystusa: „Idąc na cały świat, głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu” (Mk 16,15).
„Dzięki wspólnym rozmowom i negocjacjom koordynacja duszpasterstwa polskojęzycznego zostanie zachowana w dalszej perspektywie”.
Synod Powszechny w Pistoi (1786) został potępiony przez Piusa VI właśnie za redukcję misji kapłańskiej do „sługi narodu” (bullą Auctorem fidei). Tymczasem „bp” Chrząszcz zabiega jedynie o utrzymanie struktur, nie zaś o salus animarum (zbawienie dusz) – jedyny cel prawdziwego duszpasterstwa (kanon 1752 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r.).
„Pielgrzymka” jako happening tożsamościowy
Opis pielgrzymki na Przełęcz św. Bernarda odsłania jej pustkę doktrynalną. „Około 200 uczestników” wędruje nie po to, by „pokutować za grzechy i wypraszać łaski” (Konstytucje Soboru Trydenckiego, sesja XXV), lecz by „pielęgnować tradycję” i „integrować się”. Nawet obecność obrazu Matki Bożej Częstochowskiej sprowadzona jest do roli etnicznego symbolu, nie zaś potentissimum Auxilium Christianorum (wszechpotężnej Wspomożycielki Wiernych).
Zawierzenie Polonii „opiece” Marji bez wezwania do wyrzeczenia się błędów i nawrócenia jest czynnością magiczną, sprzeczną z nauką św. Ludwika Marii Grignion de Montfort: „Najświętsza Panna jest najpewniejszą, najłatwiejszą, najkrótszą i najdoskonalszą drogą do Pana Jezusa” (Traktat o prawdziwym nabożeństwie, 152) – droga ta wymaga jednakże pełnego poddania się prawom Bożym i Magisterium.
Posoborowa „Eucharystia”: zgromadzenie bez Ofiary
Określenie „sprawował Eucharystię” to heretyckie nadużycie terminologiczne. Nowy porządek mszy Pawła VI (1969) został uznany przez kardynałów Ottavianiego i Baciego za „znacznie oddalający się w całokształcie i w szczegółach od katolickiej teologii Mszy Świętej” (Krótka Analiza Krytyczna Novus Ordo Missae). Brak w relacji jakiegokolwiek odniesienia do Ofiary Kalwarii, obecności rzeczywistej czy intencji przebłagalnej – znaki rozpoznawcze posoborowego rytuału.
Homilia „do zgromadzonych wiernych” pozbawiona jest znamion katolickiego kaznodziejstwa: zero wezwania do walki z duchem świata, zero ostrzeżeń przed grzechem, zero wskazań na konieczność stanu łaski uświęcającej. To potwierdza diagnozę św. Piusa X: „Moderniści głoszą, że kazanie powinno służyć przede wszystkim zaspokojeniu pragnień ludzkich” (Pascendi, 35).
Konferencja Biskupów Szwajcarii: instytucja apostazji
Współpraca z modernistyczną Konferencją Biskupów Szwajcarii to uczestnictwo w dziele destrukcji. Ten sam episkopat:
- Wprowadził „błogosławieństwa” par homoseksualnych (2023)
- Zatwierdził ordynację „diakonis” (2022)
- Promuje ekumenizm sprzeczny z encykliką Mortalium animos Piusa XI
„Zachowanie koordynacji duszpasterskiej” z taką strukturą to współudział w „komunii w złym” (2 J 1,11) potępiony przez św. Roberta Bellarmina: „Z heretykami nie wolno mieć wspólnoty w modlitwach ani w sakramentach” (De Romano Pontifice, II, 29).
Duchowa pustynia „ośrodków duszpasterskich”
Wymienienie 20 „ośrodków” z „mszami w cyklu miesięcznym” świadczy o całkowitej utracie sensu kapłaństwa. Św. Jan Maria Vianney płakał, gdy nie mógł codziennie sprawować Ofiary: „Gdyby ludzie rozumieli, czym jest Msza Święta, trzeba by drzwi kościoła zamykać na kłódki od tłumu”. Tymczasem „księża łączący posługę wśród Polonii z pracą w parafiach szwajcarskich” to najczęściej funkcjonariusze nowej religii humanitarnej.
Działalność „Szkół Polskich” i pisma „Wiadomości” bez formacji doktrynalnej to przykład naturalizmu wychowawczego potępionego przez Piusa XI w Divini illius Magistri: „Wychowanie należy do Kościoła z podwójnego tytułu (…) nadprzyrodzonego przeznaczenia łaską” (pkt 14). Kulturowy folklor zastępuje tu walkę o zbawienie dusz.
Teologia wygnania vs. posoborowy turystyka duszpasterska
Prawdziwe duszpasterstwo emigracyjne opisuje Pius XII w Exsul Familia (1952) jako „duchową opiekę nad wygnańcami z Ojczyzny niebieskiej”. Tymczasem wizyta „bpa” Chrząszcza przypomina turystyczny objazd:
- „Spotkania z wiernymi” bez nauki o grzechu głównym uczestnictwa w nowej mszy
- „Dziękowanie siostrom” bez weryfikacji ich zgromadzenia na zgodność z prawem kanonicznym
- „Rozmowy o wyzwaniach” ograniczone do socjologii, nie teologii
To spełnienie proroctwa Leona XIII: „Po odejściu od Rzymu pozostała tylko zewnętrzna powłoka, pozbawiona duszy i znaczenia” (List do kard. Rampolli, 1902).
Za artykułem:
Wizyta bp. Roberta Chrząszcza w Polskiej Misji Katolickiej w Szwajcarii (episkopat.pl)
Data artykułu: 02.09.2025