Starzec ksiądz w kościele z witrażami, modlitwa, powaga, tradycyjna katolicka scena, wyraz głębokiej wiary i krytyki modernizmu

Kult człowieka i relatywistyczna destrukcja prawdy w „Tygodniku Powszechnym”

Podziel się tym:

Humanistyczny kult noblistów jako narzędzie dechrystianizacji

Portal „Tygodnik Powszechny” prezentuje specjalny numer poświęcony rozmowom z laureatami Nagrody Nobla, gloryfikując ich naturalistyczne i subiektywistyczne podejście do prawdy. Wśród wymienionych autorów znajdują się m.in. Swietłana Aleksijewicz, Kazuo Ishiguro i Olga Tokarczuk, których prace przedstawiane są jako „panorama wyobraźni naszych czasów”. Redakcja chełpi się współorganizacją Festiwalu Conrada, gdzie jak twierdzi, odbywają się „rozmowy bez zadęcia i konwenansów” – co w praktyce oznacza dyskurs pozbawiony principiorum et finium (zasad i celów) właściwych katolickiemu porządkowi.


Ewangelia humanizmu zastępująca depozyt wiary

„Patrzeć znaczy tyle, co czytać” – Orhan Pamuk

Ta pozornie niewinna sentencja demaskuje sedno problemu: redukcję poznania do czysto immanentnego doświadczenia, co Pius IX w Syllabusie błędów potępił jako „absolutny racjonalizm” (pkt 3-4). Portal bezkrytycznie powiela modernistyczną tezę, jakoby „sztuka słuchania” (Aleksijewicz) czy „czułość jako etyka literatury” (Tokarczuk) mogły zastąpić obiektywne kryterium prawdy. Tymczasem Sobór Watykański I naucza: „Wiara nie jest ślepym poruszeniem duszy, lecz opiera się na pewnych dowodach” (Dei Filius, III).

Teologia postępu i kult geniuszu

Dumne stwierdzenie, że Festiwal Conrada „niemal idealnie zbiegał się z werdyktem ze Sztokholmu”, odsłania bałwochwalczy stosunek do świeckich autorytetów. Podczas gdy św. Pius X w encyklice Pascendi ostrzegał przed „krytykami uważającymi się za wyższych od Najwyższego Kapłana”, redakcja tworzy hagiografię współczesnych pisarzy. Matematyczne teorie Rogera Penrose’a przedstawiane są jako „niezawodne”, choć Syllabus wyraźnie potępia twierdzenie, że „ludzki rozum jest jedynym sędzią prawdy” (pkt 3).

Milczenie jako wyznanie wiary

Najwymowniejsze jest to, czego tekst nie zawiera:

  • Żadnej wzmianki o transcendentnym wymiarze sztuki
  • Brak odniesień do katolickich dokonań kulturowych
  • Pominięcie faktu, że 90% wymienionych noblistów otwarcie zwalczało Kościół

To milczenie jest jawnym potwierdzeniem błędu potępionego w Lamentabili sane exitu: „Prawda zmienia się wraz z człowiekiem” (pkt 58). Tymczasem Leon XIII w Immortale Dei przypomina: „Państwo nie może być ateistyczne ani agnostyczne, ma obowiązek publicznie czcić Boga”.

Finansowa machina dechrystianizacji

Artykuł przybiera formę komercyjnego prospektu z płatnym dostępem i cyniczną retoryką „niezależnego dziennikarstwa”. Gdy redakcja pisze: „Świat można zrozumieć – i naprawić” (bez Boga!), wypełnia się definicja modernizmu z Pascendi jako „syntezy wszystkich herezji”. Inwestycja funduszu Vesper Investment w to przedsięwzięcie pokazuje, jak mercatores in templo (kupczycy w świątyni) wykorzystują media do niszczenia wiary.

Konsekwencje doktrynalne

Promowanie takich postaci jak Tokarczuk (autorka otwarcie walczącej z katolicką moralnością) czy Herta Müller (propagująca skrajny relatywizm) stanowi realizację błędu nr 77 z Syllabusa: „Nie należy już uznawać religii katolickiej za jedyną religię państwa”. Tymczasem Pius XI w Quas Primas stanowczo deklaruje: „Królowanie naszego Odkupiciela obejmuje wszystkich ludzi”.

Każdy katolik winien rozpoznać w tym materiale intelektualną truciznę podaną w złoconych kielichach literackiego kunsztu. Jak mówi przysłowie: sub specie aeternitatis (w perspektywie wieczności) – te humanistyczne miraże rozpadną się w proch przed Tronem Sędziego Wszechczasów.


Za artykułem:
Nasi Nobliści. Ebook z wywiadami z laureatami Nagrody Nobla dla subskrybentów
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 03.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.