Portal eKAI (5 września 2025) informuje o inauguracji projektu Borgo Laudato si’ – letniej rezydencji „papieża” Leona XIV przekształconej w centrum edukacji ekologicznej. W ramach obchodów dziesiątej rocznicy encykliki Laudato si’ Franciszka, kompleks obejmujący ogrody, tereny rolne i centrum kształcenia ma promować „duchowość ekologiczną” oraz „zrównoważony rozwój”. „Ojciec Święty” przewodniczyć ma Liturgii Słowa z błogosławieństwem obiektu, który zgodnie z deklaracjami ma łączyć troskę o stworzenie z obroną godności człowieka.
Ekologia jako substytut religii: strukturalne odrzucenie nadprzyrodzoności
Projekt Borgo Laudato si’ stanowi materialną realizację modernistycznej herezji, która w miejsce Królestwa Chrystusowego stawia utopijną wizję „integralnej ekologii”. Jak nauczał Pius XI w encyklice Quas primas: „Nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Tymczasem prezentowana inicjatywa usuwa z pola widzenia:
- Ofiarę Mszy Świętej jako centrum życia duchowego (zastąpioną „Liturgią Słowa” o charakterze okolicznościowym)
- Stan łaski uświęcającej jako fundament godności człowieka (wzmiankowana „godność” sprowadzona zostaje do poziomu antropologii naturalistycznej)
- Sąd Ostateczny i obowiązek pokuty jako kontekst relacji człowieka do stworzenia
Synkretyzm pod płaszczykiem „duchowości”: nowa religia ziemi
„Misją tego miejsca jest stworzenie modelu, w którym troska o stworzenie i obrona godności człowieka […] są […] zakorzenione w Ewangelii i otwarte dla wszystkich”
To zdanie demaskuje zdradę depozytu wiary. Jak napominał Pius X w dekrecie Lamentabili: „Dogmaty, które Kościół podaje jako objawione, nie są prawdami pochodzenia Boskiego, ale są pewną interpretacją faktów religijnych” (propozycja potępiona nr 22). Próba „zakorzenienia” ekologii w Ewangelii to klasyczny zabieg modernistycznej hermeneutyki, gdzie Objawienie służy jedynie legitymizacji świeckich ideologii.
Figura Matki Bożej wspomniana w kontekście papieskich modlitw zostaje zredukowana do elementu krajobrazowego, co stanowi świętokradztwo względem Pośredniczki Wszystkich Łask. W prawowitej teologii katolickiej cześć Marji zawsze związana była z kultem Jej Boskiego Syna („Ad Iesum per Mariam”), nigdy zaś z ekologicznym aktywizmem.
Kult człowieka i natury: kwintesencja potępionych błędów
Inauguracyjne „pielgrzymowanie” Leona XIV po terenie posiadłości odtwarza schemat bałwochwalczych rytuałów pogańskich, gdzie sacrum lokuje się w przyrodzie. Już Syllabus Piusa IX jednoznacznie potępia:
- Tezę 15: „Każdy człowiek jest wolny w przyjęciu i wyznawaniu tej religii, którą uzna za prawdziwą pod kierunkiem światła rozumu”
- Tezę 80: „Rzymski Papież może i powinien pogodzić się i uzgodnić z postępem, liberalizmem i nowoczesną cywilizacją”
Tymczasem Borgo Laudato si’ z jego winnicą dedykowaną „papieżowi” (pierwsze wino w 2029 r.) wprowadza kult osobowy przywódcy sekty posoborowej. Jak ostrzegał Pius XI: „Kościół Boży […] pozostawia rzeczy ziemskie ich właścicielom. Nie odbiera rzeczy ziemskich Ten, który daje Królestwo niebieskie!” (Quas primas).
Edukacja czy indoktrynacja? Miejsce formacji antykatolickiej
Centrum Kształcenia Wyższego Laudato si’ planujące kursy o „zrównoważonym rozwoju” realizuje postulaty masonerii, która od wieków dąży do zastąpienia teologii „nauką uniwersalną”. W myśl potępionych przez Piusa IX tez Syllabusu:
Teza 47: „Najlepszym ustrojem społeczeństwa cywilnego wymaga się, aby szkoły ludowe, wszystkie instytucje poświęcone kształceniu […] były wyjęte spod wszelkiej władzy Kościoła”
Projektowany model „edukacji ekologicznej” dla biznesmenów, biskupów i osób konsekrowanych to jawna apostazja wobec nakazu Chrystusa: „Idąc tedy, nauczajcie wszystkie narody […] ucząc je zachowywać wszystko, cokolwiek wam przykazałem” (Mt 28, 19-20). W miejsce Ewangelii głosi się herezję równości wszystkich religii w służbie „matki ziemi”.
Starożytne ruiny i obserwatorium: sakralizacja świeckości
Wykorzystanie willi Domicjana – cesarza prześladowcy chrześcijan – jako elementu ekspozycji demaskuje historyczny rewizjonizm sekty posoborowej. W prawdziwym Kościele katolickim miejsca męczeństwa pierwszych wyznawców czczone były jako sancta sanctorum, nie zaś jako atrakcje turystyczne w ekologicznym parku tematycznym.
Podobnie Obserwatorium Watykańskie włączone w szlak zwiedzania stanowi przykład scjentyzmu potępionego przez Pascendi Piusa X. Jak głosiła encyklika: „Moderniści […] każdą religię, nawet katolicką, utrzymują, że zawiera się w samym tylko uczuciu”. Tu nauka staje się narzędziem dewaluacji teologii.
Konsekwencje doktrynalne: od ekologii do apoteozy stworzenia
Brak w analizowanym projekcie jakichkolwiek odniesień do:
- Grzechu pierworodnego jako źródła degradacji stworzenia
- Ofiary Krzyżowej jako jedynego źródła odkupienia natury
- Obowiązku podporządkowania ekologii prawu moralnemu
dowodzą, iż mamy do czynienia z jawnym kultem panteistycznym. Już Pius IX w Syllabusie potępił tezę 1: „Nie istnieje żaden Najwyższy, najmądrzejszy, najbardziej opatrznościowy Byt Boski, odrębny od wszechświata, a Bóg jest tożsamy z naturą rzeczy”.
Tymczasem „duchowość ekologiczna” Borgo Laudato si’ redukuje Boga do immanentnej energii przyrody, co stanowi zdradę Objawienia. Jak nauczał św. Augustyn: „Ty stworzyłeś nas dla siebie, Panie, i niespokojne jest serce nasze, dopóki nie spocznie w Tobie” (Wyznania I, 1). Żadne „zrównoważone rolnictwo” nie zastąpi łaski uświęcającej.
Podsumowanie: ogród zdrady wobec Krzyża
Inicjatywa Leona XIV to materialny manifest apostazji posoborowej. W miejsce Krzyża – biocentryczna utopia; w miejsce Eucharystii – degustacja win; w miejsce dogmatów – ekologiczne „kursy”. W świetle niezmiennego Magisterium:
„Chrystus Pan jest Królem serc z powodu swojej, przewyższającej naukę miłości, z powodu łagodności i słodyczy, którą dusze przyciąga do siebie” (Pius XI, Quas primas)
Tymczasem Borgo Laudato si’ proponuje pseudoreligię uczuć ekologicznych, gdzie człowiek czci samego siebie pod płaszczykiem troski o „wspólny dom”. Jak prorokował Pius X: „Moderniści […] chcą naprawić człowieka tak jak go ulepszają […] religię ograniczają do samego tylko uczucia” (Pascendi). Oto najdobitniejsza diagnoza współczesnej antyewangelii.
Za artykułem:
Leon XIV zainauguruje dziś ekologiczny projekt Borgo Laudato si' (vaticannews.va)
Data artykułu: 05.09.2025