Borgo Laudato si’: ekologiczne królestwo bez Chrystusa Króla
Portal ekAI (5 września 2025) relacjonuje inaugurację Borgo Laudato si’ w Castel Gandolfo pod przewodnictwem „papieża” Leona XIV. Projekt przedstawiany jako synteza duchowości, edukacji i „zrównoważonej innowacji” ma być rzekomym świadectwem zaangażowania „Kościoła” w troskę o stworzenie. W rzeczywistości stanowi on groteskowe wcielenie modernistycznej herezji, gdzie kult przyrody zastąpił kult Boga w Trójcy Jedynego, a ekologia integralna stała się nową religią posoborowej sekty.
Naturalistyczna parodia katolickiej duchowości
Opisane ceremonie – od „Mszy o ochronę stworzenia” po modlitwy w szklarni – odsłaniają rdzeń posoborowej apostazji: „Ogrodem Matki Bożej” nazywa się miejsce, gdzie nie ma już miejsca dla prawdziwego kultu Niepokalanej. Kiedy „papież” nazywa przestrzeń przyrodniczą „naturalną katedrą”, dokonuje sakralizacji stworzenia wbrew pierwsemu przykazaniu Dekalogu. Jak przypomina Pius XI w Quas primas: „Królestwo Zbawiciela naszego przeciwstawia się jedynie królestwu szatana i mocom ciemności”, nie zaś staje się parodią pogańskich misteriów.
„Troska o stworzenie jest prawdziwym powołaniem każdego człowieka. Jesteśmy stworzeniami pośród stworzeń, którym powierzono odpowiedzialność za opiekę nad wszystkim, co uczynił Stwórca”.
To zdanie Leona XIV jest jawną negacją specjalnego statusu człowieka jako korony stworzenia, obdarzonej duszą nieśmiertelną. Równanie „jesteśmy stworzeniami pośród stworzeń” to czysty panteizm, potępiony już w Syllabusie Piusa IX (pkt 1). Prawdziwy Kościół zawsze nauczał, jak wyraził to Leon XIII w Humanum genus, że człowiek jest „jedynym na ziemi stworzeniem, którego Bóg chciał dla niego samego”, powołanym przede wszystkim do oddawania czci Stwórcy.
Ekologia integralna jako narzędzie dechrystianizacji
Promowane przez „Borgo Laudato si'” pojęcie „ekologii integralnej” stanowi:
- Zastąpienie łaski naturalizmem: Brak jakiejkolwiek wzmianki o grzechu pierworodnym, konieczności Odkupienia czy obowiązku wyznawania wiary katolickiej dla zbawienia
- Relatywizację pojęcia nawrócenia: „Nawrócenie ekologiczne” przeciwstawione nawróceniu z niewiary i grzechu
- Bałwochwalczy kult stworzenia: Błogosławieństwo zwierząt i kontemplacja przyrody jako substytut adoracji Najświętszego Sakramentu
Jak ostrzegał św. Pius X w dekrecie Lamentabili sane exitu: „Objawienie było tylko uświadomieniem sobie przez człowieka swego stosunku do Boga” (pkt 20) – herezja obecnie realizowana w praktyce poprzez redukcję religii do ekologicznego aktywizmu.
Profanacja liturgii w służbie ideologii
Opis „Liturgii Słowa w szklarni” z udziałem tenorów Bocellego to jawna kpina z zasad świętej liturgii:
- Miejsce kultu: Szklarnia jako „bijące serce projektu” zamiast kościoła z Tabernakulum
- Uczestnicy: Pracownicy rolni i zwierzęta zamiast wiernych w stanie łaski
- Muzyka: Występ świeckich artystów zamiast chorału gregoriańskiego
Tymczasem Sobór Trydencki w sesji XXII nauczał niezmiennie: „Ofiara Mszy św. jest prawdziwą ofiarą przebłagalną, która uśmierza gniew Boga i wyjednuje łaski i miłosierdzie”. Nowy formularz „Mszy o ochronę stworzenia” to kolejny krok w likwidacji Ofiary Kalwarii na rzecz zgromadzenia ekologicznych aktywistów.
Królestwo bez Króla
Najjaskrawszą herezją jest modlitwa o „Królestwo sprawiedliwości, pokoju, miłości i piękna” przy całkowitym milczeniu o Chrystusie Królu. Jak przypomina Pius XI w Quas primas, prawdziwy pokój możliwy jest jedynie pod panowaniem Chrystusa: „Państwa mają obowiązek publicznie czcić Chrystusa i Jego słuchać (…); chociaż obywatel patrzeć będzie na panującego jako na człowieka, to mimo to nie odmówi mu posłuszeństwa, gdyż w nich widzieć będzie obraz i powagę Chrystusa Boga i Człowieka”.
Projekt „Borgo Laudato si'” stanowi więc materialistyczną utopię, gdzie zamiast Krzyża królują elektryczne pojazdy, a zamiast Ewangelii – dogmat zrównoważonego rozwoju. W obliczu takich bluźnierstw katolicy mają nie prawo, ale święty obowiązek odmówić posłuszeństwa uzurpatorom i trwać przy niezmiennej nauce Kościoła.
Za artykułem:
Papież Leon XIV: Troska o stworzenie jest naszym powołaniem (vaticannews.va)
Data artykułu: 05.09.2025