Portal LifeSiteNews (5 września 2025) informuje, że chirurg generalny Florydy Joseph Ladapo ogłosił zniesienie wszystkich obowiązków szczepień w stanie, w tym dla dzieci szkolnych. Decyzję poparł gubernator Ron DeSantis, powołując komisję MAHA promującą „wolność medyczną, świadomą zgodę, prawa rodzicielskie i innowacje rynkowe”. Zabrakło jednak jakiegokolwiek odniesienia do katolickiej nauki o odpowiedzialności władzy cywilnej za ochronę zdrowia publicznego w zgodzie z prawem Bożym.
Naturalistyczna pseudowolność jako substytut ładu moralnego
Ladapo uzasadniał decyzję retoryką skrajnego indywidualizmu:
„Wasze ciało jest darem od Boga. To, co wkładacie do swojego ciała, wynika z waszej relacji z waszym ciałem i waszym Bogiem”.
To klasyczny przykład herezji amerykańskiego rewolucjonizmu, która redukuje relację człowieka z Bogiem do prywatnego wyboru konsumenckiego. Jak stwierdza Pius XI w Quas primas: „Niech więc nie odmawiają władcy państw publicznej czci i posłuszeństwa królującemu Chrystusowi, lecz niech ten obowiązek spełnią sami i wraz z ludem swoim, jeżeli pragną powagę swą nienaruszoną utrzymać, i przyczynić się do pomnożenia szczęścia swej ojczyzny”.
Fałszywa opozycja: przymus państwowy vs. anarchia moralna
DeSantis przedstawił komisję MAHA jako narzędzie walki z „nadużyciami” w służbie zdrowia, całkowicie pomijając fakt, że prawdziwym źródłem kryzysu jest odrzucenie nadprzyrodzonego porządku. Jak czytamy w Syllabusie Piusa IX (1864): „Moralne prawa nie potrzebują sankcji boskiej i wcale nie jest konieczne, aby ludzkie prawa były zgodne z prawami natury i otrzymywały swą moc wiążącą od Boga” (teza 56). Tymczasem Ladapo posunął się do bluźnierczego porównania obowiązków szczepień do „pogardy i niewolnictwa”, co stanowi jawne pogwałcenie zasady salus populi suprema lex (dobro ludu najwyższym prawem).
Modernistyczna utopia „zdrowia” bez Boga
Program komisji MAHA koncentruje się na „promocji czystej, bezpiecznej i pożywnej żywności” oraz „przywróceniu zaufania do zawodów medycznych”, co odsłania typowo naturalistyczne podejście. Brakuje jakiejkolwiek wzmianki o:
- Obowiązku państwa do popierania jedynej prawdziwej religii (Pius IX, Quanta cura)
- Moralnej oceny szczepionek produkowanych z użyciem komórek abortowanych dzieci (Kongregacja Nauki Wiary, 2005)
- Katolickiej nauki o wspólnym dobru wykraczającym poza sumę indywidualnych wyborów
Jak trafnie zauważył św. Pius X w encyklice Pascendi: „Moderniści […] religię sprowadzają do pewnego rodzaju niewyraźnego uczucia, które wyrasta z potrzeby tego, co Boskie”.
Polityczna instrumentalizacja praw rodzicielskich
Choć artykuł wspomina o „prawach rodzicielskich”, całkowicie pomija fakt, że władza rodzicielska w katolickim ujęciu nie jest absolutna, lecz delegowana przez Boga (Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917, kan. 1113). Żadne „prawo do ryzykowania zdrowia dziecka” nie istnieje – co potwierdza choćby praktyka przymusowej opieki medycznej w przypadkach zagrożenia życia. Tymczasem Floryda idzie o krok dalej, sankcjonując potencjalne zaniedbania pod płaszczykiem „wolności”.
Duchowa pustka współczesnego „konserwatyzmu”
Najbardziej wymownym symbolem całej inicjatywy jest współpraca z Robertem F. Kennedym Jr., znanym promotorem teorii spiskowych i przeciwnikiem podstawowych zasad zdrowia publicznego. To potwierdza diagnozę Piusa XI z Divini Redemptoris: „Państwo świeckie, ateistyczne, obojętne w sprawach religii, a nawet jawnie z nią walczące, tak dziś rozpowszechnione, jest zaprzeczeniem rozumu, sprzeczne z naturą ludzką, rozbija jedność rodziny i zwalcza prawdziwe interesy społeczeństwa”.
Florydzkie „uwolnienie” od obowiązków szczepień to nie triumf katolicyzmu, lecz kolejny przejaw modernistycznej rebelli przeciwko wszelkiej hierarchicznej władzy – zarówno kościelnej, jak i cywilnej. Prawdziwie katolicka odpowiedź wymagałaby nie znoszenia praw, lecz ich rekonstrukcji w oparciu o niezmienne zasady Regnum Christi (Królestwa Chrystusowego).
Za artykułem:
Florida moving to be first state to end all childhood vaccine mandates (lifesitenews.com)
Data artykułu: 05.09.2025