Katolicki mężczyzna trzymający krucyfiks w kościele, wyraz modlitwy i oporu wobec prawnych ataków na prawo naturalne i autorytet Boga

Alberta stawia opór federalnej konfiskacie broni w obronie praw obywateli

Podziel się tym:

Portal LifeSiteNews informuje o stanowisku premier Alberty Danielle Smith wobec federalnego planu konfiskaty broni palnej w Kanadzie. Podczas spotkania z mieszkańcami Lloydminster 27 sierpnia 2025 r. Smith zapowiedziała obronę prawa do posiadania broni na mocy prowincjonalnej jurysdykcji:

„Powiedzieliśmy gminom: 'Nie, nie możecie wprowadzić zakazu posiadania broni ręcznej. To nie należy do jurysdykcji municypalnej’. Powiedzieliśmy RCMP: 'Nie, nie możecie uczestniczyć w programie konfiskaty’”

Rząd Alberty przygotowuje własne ramy prawne dotyczące licencji na broń, argumentując, że „własność i prawa obywatelskie należą do naszej jurysdykcji”.

Naturalne prawo do samoobrony versus utopijny etatyzm

Relacjonowana postawa władz Alberty odsłania głębszy problem modernistycznej negacji prawa naturalnego przez kanadyjskie władze federalne. Jak nauczał św. Tomasz z Akwinu w Summa Theologiae (II-II, q. 64, a. 7): „Dopuszczalne jest zabicie napastnika, jeśli jest to konieczne dla obrony własnego życia” (licet occidere invadentem si alias non possit vitae suae salus consuli). Prawo do posiadania narzędzi obrony stanowi immanentną część tego przyrodzonego prawa – jednoznacznie potwierdzonego przez papieża Leona XIII w encyklice Libertas praestantissimum (1888).

Tymczasem liberalny rząd w Ottawie, realizując postulaty kulturowego marksizmu, systematycznie odbiera obywatelom środki ochrony życia i mienia. Jak słusznie zauważa LifeSiteNews, statystyki policyjne potwierdzają, że większość przestępstw z użyciem broni popełniają przestępcy działający poza prawem – nie zaś legalni właściciele. Ta selektywna penalizacja praworządnych obywateli stanowi klasyczny przykład tyranii posługującej się prawem jako narzędziem zniewolenia, co Pius XI potępiał w Quas primas jako skutek odrzucenia królewskiej władzy Chrystusa nad narodami.

Subsydiarność czy separatyzm? Prowincjonalny opór w świetle katolickiej nauki społecznej

Warto zauważyć, że Alberta i Saskatchewan powołują się na zasadę subsydiarności – kluczową dla katolickiej nauki społecznej od czasów Rerum novarum Leona XIII. Jak podkreślał Pius XI w Quadragesimo anno (1931): „Nie wolno powierzać większym i wyższym społecznościom tego, co mniejsze i niższe zdołają same uczynić” (nr 79). Federalne próby narzucania jednolitych restrykcji broni palnej w całej Kanadzie jawią się zatem jako naruszenie tej zasady.

Niemniej, katolicka ocena tego konfliktu musi uwzględniać szerszy kontekst. Rząd Alberty, choć słusznie broniący praw obywateli, sam promuje dezintegrację moralną poprzez akceptację tzw. „praw” LGBT czy aborcji. Jak ostrzegał św. Augustyn w Państwie Bożym (IV, 4): „Państwo pozbawione sprawiedliwości staje się zgrają zbójców” (Remota itaque iustitia quid sunt regna nisi magna latrocinia?). Obrona prawa do broni w państwie legalizującym zabijanie nienarodzonych przypomina gaszenie pożaru, gdy równocześnie podkłada się ogień w fundamentach.

Milczenie o źródłach kryzysu: odrzucenie królestwa Chrystusowego

Najgłębszą przyczyną eskalacji przemocy w Kanadzie – jak w całym zachodnim świecie – jest systemowe odrzucenie społecznego panowania Chrystusa Króla. Pius XI w Quas primas (1925) nauczał nieomylnie: „Nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Tymczasem zarówno federalni liberałowie, jak i prowincjonalni konserwatyści prowadzą politykę świeckiego humanizmu, gdzie Bóg jest wykluczony z przestrzeni publicznej.

Artykuł LifeSiteNews, choć słusznie piętnujący federalny zamach na wolności obywatelskie, pomija fundamentalną diagnozę: żadne reformy prawne nie przyniosą trwałego pokoju bez publicznego uznania zwierzchnictwa Chrystusa nad narodami. Jak podkreślał Leon XIII w Immortale Dei (1885): „Państwa nie mogą bezpiecznie istnieć, jeśli nie uznają, że ich istnienie, autorytet i siła pochodzą od tej samej władzy, która ustanowiła Kościół”.

Prawo naturalne jako fundament ładu społecznego

Spór o broń palną w Kanadzie odsłania szerszy kryzys cywilizacyjny – erozję lex naturalis (prawa naturalnego) na rzecz pozytywistycznej tyranii legislacyjnej. Św. Pius X w Notre charge apostolique (1910) potępił takich „reformatorów”, którzy „zapomnieli, że człowiek jest upadły i zraniony, skłonny do zła” i próbują budować utopijne społeczeństwo bez odniesienia do łaski. Tymczasem prawo do obrony życia wynika bezpośrednio z piątego przykazania Dekalogu – czego żadna ludzka ustawa nie może unieważnić.

Kanadyjski rząd, dążąc do rozbrojenia społeczeństwa, realizuje w ten sposób program inżynierii społecznej zmierzający do całkowitego podporządkowania obywateli władzy państwowej. Jak ostrzegał Pius VI w bulli Auctorem fidei (1794), takie działania stanowią przejaw „tyranii filozofów” dążących do zniszczenia chrześcijańskich fundamentów cywilizacji.


Za artykułem:
Alberta’s Danielle Smith promises to defend gun ownership in face of Liberal confiscation plan
  (lifesitenews.com)
Data artykułu: 10.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: lifesitenews.com
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.