Portal eKAI (21 września 2025) relacjonuje zabójstwo ks. Mathew Eya, proboszcza parafii św. Karola w Nigerii, podając techniczne szczegóły ataku: uzbrojeni napastnicy na motocyklu unieruchomili samochód duchownego i zastrzelili go w okolicach szpitala. Artykuł ogranicza się do suchego opisu zdarzenia, pomijając jakąkolwiek teologiczną refleksję nad sensem męczeństwa i obowiązkiem publicznego wyznawania królewskiej władzy Zbawiciela nad narodami.
Redukcja kapłaństwa do funkcji społecznej
„Kapłan katolicki został zamordowany” – brzmi zdawkowy komunikat, w którym celowo pominięto nadprzyrodzony wymiar święceń kapłańskich. Portal nie wspomina, że każdy kapłan jest alter Christus (drugim Chrystusem), którego misją jest „przebłaganie za grzechy ludu” (Hbr 2:17). Śmierć duchownego przedstawiona jest jako zwykła zbrodnia policyjna do wyjaśnienia, nie zaś jako testimonium fidei (świadectwo wiary) domagające się oceny w świetle Apokalipsy: „A gdy zdjął piątą pieczęć, ujrzałem pod ołtarzem dusze zabitych dla Słowa Bożego” (Ap 6,9).
Milczenie o kontekście prześladowania Kościoła
Brakuje najmniejszej wzmianki, że Nigeria od lat znajduje się w czołówce państw prześladujących katolików, gdzie tylko w 2024 roku zamordowano 5 014 chrześcijan (źródło: Open Doors). Artykuł nie odważył się nazwać sprawców po imieniu: islamskich fundamentalistów, którzy systematycznie dążą do eksterminacji wyznawców Chrystusa. To strategiczne przemilczenie stanowi ciche przyzwolenie na dżihad i zdradę obowiązku obrony owczarni, o której Pius X przypominał: „Kościół nie może milczeć, gdy wiernym grozi niebezpieczeństwo utraty duszy” (Vehementer Nos, 1906).
Naturalistyczna relatywizacja męczeństwa
Tekst nie zawiera żadnego wezwania do modlitwy o beatyfikację zamordowanego kapłana ani przypomnienia, że „nikt nie ma większej miłości od tej, gdy ktoś życie swoje oddaje za przyjaciół swoich” (J 15,13). W myśl zasady sanguis martyrum semen christianorum (krew męczenników posiewem chrześcijan), śmierć ks. Eya powinna zostać przedstawiona jako ziarno przyszłego triumfu Kościoła. Tymczasem portal eKAI redukuje ją do policyjnej kroniki sądowej, co stanowi jawną herezję praktyczną potępioną już przez Piusa XII: „Gdy zanika cześć dla męczenników, zamiera świadomość nadprzyrodzoności Kościoła” (Mystici Corporis, 1943).
Zatrute źródło: brak wezwania do społecznego panowania Chrystusa
Najcięższym grzechem omawianego tekstu jest całkowity brak odniesienia do encykliki Quas Primas Piusa XI, która stanowi doktrynalną odpowiedź na prześladowania: „Pokój Chrystusa w Królestwie Chrystusa”. Żadne rozwiązanie polityczne czy policyjne nie zatrzyma fali mordów, dopóki Nigeria nie uzna publicznie zwierzchnictwa Najświętszego Serca Jezusowego nad państwem. Ubi Cristo Re, ibi pax (Gdzie Chrystus Król, tam pokój) – przypominała Kongregacja Świętego Oficjum w dekrecie z 11 grudnia 1925 r., podkreślając, że „państwa nie mogą być szczęśliwe, jeśli nie podporządkują swej legislacji przykazaniom Bożym”.
Teologiczna asceza jako forma apostazji
Ton relacji przypomina biuletyn policyjny, nie zaś głos Kościoła walczącego. Brak choćby jednego odniesienia do modlitwy za dusze zmarłych, obowiązku sprawiedliwej zemsty („Mścij się krwie męczenników!” – Liturgia Godzin o Męczennikach) czy wezwania do publicznego zadośćuczynienia. To milczenie jest krzykiem potwierdzającym diagnozę św. Piusa X: „Moderniści wyparli się nadprzyrodzoności, redukując religię do sentymentalnej filantropii” (Pascendi Dominici Gregis, 1907).
Podsumowanie: kolejny dowód kryzysu posoborowego
Opisując mord na kapłanie bez odniesienia do jego ofiary ekspiacyjnej i obowiązku ustanowienia królewskiej władzy Chrystusa, portal eKAI wpisuje się w logikę Katechizmu pseudo-Kościoła posoborowego, który w punkcie 2108 głosi herezję o „prawie do wolności religijnej”. Tymczasem Leon XIII jasno nauczał: „Państwo winno czcić religię prawdziwą jako nauczycielkę cnót i stróżkę moralności publicznej” (Immortale Dei, 1885). Dopóki Nigeria nie zostanie poświęcona Chrystusowi Królowi, krew męczenników będzie wołać o sprawiedliwość pod ołtarzem Bożym.
Za artykułem:
Nigeria: zabójstwo kolejnego kapłana (ekai.pl)
Data artykułu: 21.09.2025