Chiny zaostrzają prześladowania religijne: nowe regulacje jako akt wojny z Panowaniem Chrystusa Króla
Portal LifeSiteNews (22 września 2025) informuje o wprowadzeniu przez komunistyczne władze Chin nowego Kodeksu Postępowania, który zakazuje nieautoryzowanych religijnych aktywności online, w tym transmisji Mszy, katechezy dziecięcej oraz współpracy z podmiotami zagranicznymi. Dokument stanowi część procesu tzw. „sycjalizacji religii”, czyli podporządkowania wszystkich przejawów życia duchowego totalitarnej kontroli partii komunistycznej. Artykuł cytuje duchownych „katolickich” obawiających się, że przepisy „skryminalizują zwykłe przejawy komunii z Rzymem”, podczas gdy raporty wskazują na zamknięcie 90% podziemnych miejsc kultu katolickiego.
Zakaz kultu jako fundament ideologii państwowej
Nowe regulacje otwarcie stawiają lojalność wobec partii komunistycznej ponad posłuszeństwo wobec praw Bożych.
„Religijni nauczyciele i urzędnicy prowadzący działalność w internecie powinni kochać ojczyznę, wspierać przywództwo Komunistycznej Partii Chin, wspierać system socjalistyczny, przestrzegać prawa krajowego”
– głosi Art. 2 Kodeksu. To jawna deifikacja państwa, sprzeczna z podstawową zasadą katolicką: „Non est potestas nisi a Deo” (Nie ma władzy, która by nie pochodziła od Boga – Rz 13,1). Jak podkreślał Pius XI w Quas Primas, Chrystus Król domaga się podporządkowania Mu wszystkich narodów i systemów politycznych, podczas gdy reżim pekiński usiłuje zastąpić Boski porządek „państwowym absolutyzmem” potępionym w punkcie 39 Syllabusa błędów Piusa IX.
Systemowa destrukcja łaski: odcięcie dzieci od sakramentów
Szczególnie demoniczny charakter ma zakaz „indukowania wiary religijnej” wśród małoletnich. Zabraniając katechezy, letnich obozów czy uczestnictwa w Mszach online, reżim realizuje plan opisany już w Lamentabili sane exitu św. Piusa X: odcięcie dusz od nadprzyrodzonych środków zbawienia. To nie tylko łamanie prawa naturalnego (każdy rodzic ma obowiązek i prawo wychowania dzieci w wierze), ale akt spirytualnego dzieciobójstwa. Jak przypominał Pius XI, „Chrystus musi królować w umysłach, w woli i sercach” – zakaz formacji religijnej to zamach na samo źródło łaski.
„Kolaboracja z siłami zagranicznymi”: kryminalizacja wierności Papieżowi
Paragraf zabraniający współpracy z „siłami zagranicznymi” uderza w samą esencję katolicyzmu – powszechność (katholikos) Kościoła. Jeden z cytowanych duchownych przyznaje:
„Jeśli jesteś biskupem i masz jakąkolwiek zwykłą komunikację z Watykanem […], możesz zostać uznany winnym +kolaboracji+”
. To potwierdza tezę św. Roberta Bellarmina: „Kościół jest nadprzyrodzoną monarchią z Papieżem jako widzialną głową”. Odcięcie chińskich katolików od Rzymu to nie tylko prześladowanie, ale próba stworzenia heretyckiej +chińskiej sekty posoborowej+, całkowicie podległej władzy świeckiej – dokładnie tak, jak opisuje to potępienie nr 55 w Syllabusie.
Milczenie „duchowieństwa”: współudział w apostazji
Artykuł ujawnia przerażającą bierność „katolickich” dostojników, którzy – jak przyznaje jeden z kapłanów – traktują prześladowania jako „przykrą konsekwencję” walki z innymi religiami. To klasyczny przejaw modernistycznej gry: zamiast otwarcie potępić reżim jako bezbożny, duchowni stosują język relatywizacji zła. Brakuje tu jednoznacznego przypomnienia słów Leona XIII z Sapientiae Christianae: „Gdy prawa państwa sprzeciwiają się prawom Boga, katolik ma obowiązek oporu aż do męczeństwa”.
Teologia prześladowań: od Kaliguli do Xi Jinpinga
Chińska wojna z religią wpisuje się w odwieczny schemat walki Civitas Dei z Civitas Terrena. Już Tertulian pisał, że „krew męczenników jest nasieniem Kościoła”. Nowe regulacje to nie tylko problem polityczny – to duchowa próba sił między Królestwem Chrystusa a królestwem szatana. Jak nauczał Pius XI, „pokój jest niemożliwy, dopóki narody nie uznają panowania Zbawiciela” (Quas Primas). Każdy zakaz głoszenia Ewangelii jest więc aktem buntu przeciwko Boskiemu Majestatowi.
W świetle niezmiennej doktryny katolickiej chińskie prześladowania stanowią jawny wyraz mysterium iniquitatis (tajemnicy nieprawości – 2 Tes 2,7). Odpowiedzią wiernych może być tylko bezkompromisowe trwanie przy Wierze, nawet za cenę życia – bo jak przypominał Chrystus: „Nie bójcie się tych, którzy zabijają ciało, lecz duszy zabić nie mogą” (Mt 10,28).
Za artykułem:
China bans unauthorized online catechesis, preaching, and livestreaming of Masses (lifesitenews.com)
Data artykułu: 22.09.2025