Reverentna scena katolicka z duchownym modlącym się przed krzyżem w kościele, symbolizująca wiarę i duchową głębię

Pacyfistyczne miraże „Leona XIV” wobec grozy atomu: milczenie o Królu, który jedynie daje pokój

Cytowany artykuł relacjonuje wypowiedź „papieża” Leona XIV podczas audiencji ogólnej w Watykanie z okazji 80. rocznicy Hiroszimy i Nagasaki. „Leon XIV” zapewnia o modlitwie za ofiary oraz stwierdza, że wydarzenia te są „uniwersalnym ostrzeżeniem” przed wojną i bronią nuklearną. Następnie apeluje, by „złudne poczucie bezpieczeństwa oparte na groźbie wzajemnego zniszczenia ustąpiło miejsca narzędziom sprawiedliwości, praktyce dialogu i zaufaniu do braterstwa”. Język oraz treść wpisują się w posoborowy humanitaryzm bez Krzyża i bez królowania Chrystusa, co samo w sobie stanowi wyrok: mówienie o pokoju poza panowaniem Chrystusa Króla jest jałowym frazesem i duchowym oszustwem.

Czytaj więcej



Rewersyjna scena modlitwy katolickiej w kościele, kapłani w tradycyjnych szatach, w świetle świątecznego okna, skupieni na modlitwie i wierze.

„Polska normalna”? Naturalistyczna wizja państwa bez Chrystusa Króla

eKAI relacjonuje zaprzysiężenie Karola Nawrockiego na urząd Prezydenta RP, jego orędzie oraz plan zainicjowania prac nad nową Konstytucją do roku 2030. W przemówieniu podkreślił: utrzymanie suwerenności Polski w ramach Unii Europejskiej, wzmocnienie wschodniej flanki NATO, modernizację państwa (CPK), „ponadpolityczne porozumienie” i „Polskę normalną, przywiązaną do swoich wartości”. Zapowiedziano również udział najwyższych figur posoborowych w liturgii w Archikatedrze św. Jana Chrzciciela i sakralizację wydarzenia poprzez Mszę „w intencji Ojczyzny”. Konkluzja: mamy do czynienia z programem czysto naturalistycznym, w którym Polska zostaje odarta z prymatu Praw Bożych i podporządkowana idolatrii demokracji, praw człowieka, Unii i NATO.

Czytaj więcej



Rewerentne ujęcie katolickiego księdza modlącego się przed krzyżem w tradycyjnym kościele, symbol wiary i pokory.

„Miłość uprzedzająca” bez Krzyża: naturalistyczna redukcja Przemienienia

eKAI (06 sierpnia 2025) relacjonuje wystąpienie „papieża” Leona XIV do Polaków podczas audiencji generalnej, w którym znalazły się życzenia i pouczenia moralno-psychologiczne związane ze świętem Przemienienia Pańskiego, a także streszczenie katechezy: akcent na „miłość uprzedzającą”, „gesty gotowości”, „przebaczenie ofiarowane z góry”, „przygotowanie Paschy” w życiu oraz sugestia, że „Jezus pragnie szczęścia człowieka” i „czeka na odpowiedź” ze strony człowieka. Cytowany artykuł relacjonuje również elementy folklorystyczne obecnych grup. Zasadniczy problem: naturalistyczne spłaszczenie tajemnicy Przemienienia i Paschy do sentymentalnych dyrektyw, przy jednoczesnym milczeniu o stanie łaski, ofierze przebłagalnej i królewskim panowaniu Chrystusa nad narodami.

Czytaj więcej



Rekreacja pielgrzymów katolickich na drodze do Jasnej Góry o świcie, ukazująca duchową podróż i oddanie wiernych tradycji katolickiej

Płocka pielgrzymka i „remont serca”: pastoralna fasada bez nadprzyrodzoności

eKAI relacjonuje rozpoczęcie 44. Pieszej Pielgrzymki Diecezji Płockiej na Jasną Górę (6 sierpnia 2025). W katedrze na Tumskim Wzgórzu odprawiono Mszę o świcie, po czym pątnicy wyruszyli pod hasłem „Płoccy pielgrzymi nadziei”. Bp Szymon Stułkowski, przewodniczący posoborowej „Eucharystii”, określił pielgrzymowanie jako duchowy „remont” serca, nawiązując do Przemienienia na Taborze; zapowiedział też, że przejdzie cały szlak, niosąc „w sercu całą diecezję” i modląc się o błogosławieństwo. Przytoczono wypowiedzi uczestników o intencjach i „nauce troski o bliźnich”. Całość spięta jest jubileuszową retoryką i logistyką trasy. Teza: ten tekst – w tonie humanitarnego optymizmu – maskuje rzeczywiste zniszczenie kultu, depozytu wiary i samego pojęcia łaski, redukując chrześcijaństwo do sentymentalnej wędrówki i „remontu” uczuć.

Czytaj więcej



Rewerentny obraz katolickiego altar, kapłan odprawiający Eucharystię w skromnym kościele przy miękkim świetle, podkreślający sakralność i oddanie wobec Boga.

„Przygotujmy miejsce wspólnoty”: modernistyczna banalizacja Eucharystii

eKAI relacjonuje środową audiencję w Watykanie, podczas której Leon XIV wzywa do „przygotowania miejsca wspólnoty z Bogiem i między nami”, komentując Mk 14,12-16 o przygotowaniu Ostatniej Wieczerzy. Akcentuje, że „miłość” uprzedza, że „Pan przygotował dla nas miejsce”, a tym miejscem jest serce; że „Eucharystia nie jest sprawowana jedynie na ołtarzu, ale także w codziennym życiu”, i że przygotowanie polega na rezygnacji z roszczeń, nierealnych oczekiwań, czynach dyspozycyjności, przebaczeniu z góry. Całość spina teza o „sali, gdzie nieustannie celebrowana jest tajemnica nieskończonej miłości”. Oskarżenie zasadnicze: ta narracja rozpuszcza Ofiarę Mszy w sentymentalnym humanitaryzmie i przesłania wymóg łaski uświęcającej, pokuty i obiektywnego kultu Boga.

Czytaj więcej



Realistyczne zdjęcie tradycyjnego wnętrza kościoła katolickiego z kapłanem w liturgicznych szatach, trzymającym krzyż, w skupionej modlitwie wiernych, ukazujące duchową głębię i szacunek dla sakramentu.

Dialog zamiast nawrócenia: „Przystanek Jezus” jako laboratorium naturalizmu

eKAI publikuje wywiad Anny Rasińskiej z Tomaszem Trzaską, określanym jako „ksiądz”, „ewangelizator” i ekspert Biura ds. Zapobiegania Zachowaniom Samobójczym, o inicjatywie „Przystanek Jezus” towarzyszącej festiwalowi Pol’and’Rock. Rozmówca opisuje przesunięcie akcentów z głoszenia Chrystusa na „wysłuchanie, wsparcie, akceptację, rozmowę”, chwali pozytywne reakcje festiwalowiczów, akcentuje brak „procedur”, relacyjność i hasło „Jest nadzieja”, mówi o pytaniach egzystencjalnych, o „Kościele słuchającym” i o tym, że „aby doprowadzić kogoś do Boga, trzeba najpierw spotkać się z nim jako z człowiekiem – wysłuchać, wejść w relację”. Konkluduje, że ewangelizator ma „siać” bez oglądania owoców, a radą dla zmagających się z kryzysem ma być prośba o wysłuchanie. To manifest naturalistycznej redukcji nadprzyrodzonej misji Kościoła do psychologicznego wolontariatu.

Czytaj więcej



Rekolekcja młodych katolików w Rzymie, modlących się przed bazyliką, ukazująca ich duchowe zaangażowanie i pobożność w tradycyjnym katolickim stylu.

Jubileusz Młodych w Rzymie 2025: spektakl emocji bez łaski i bez wiary

Cytowany artykuł relacjonuje wyjazd młodzieży z archidiecezji gnieźnieńskiej na tzw. Jubileusz Młodych w Rzymie (27 lipca – 4 sierpnia 2025): uczestnictwo w wydarzeniach masowych, przejście przez Drzwi Święte, „Msze” i czuwania pod przewodnictwem Leona XIV, wizyty w rzymskich bazylikach, Asyżu i przy grobach Jana Pawła II, Jorge Bergoglia oraz Carla Acutisa; entuzjastyczne świadectwa młodych o „radości”, „doświadczeniu Boga” i o wspólnotowych emocjach; podkreślenie obecności „biskupa” Radosława Orchowicza, licznych „kapłanów” i figur znanych z posoborowych środowisk, jak o. Tomasz Nowak i o. Adam Szustak. Całość utrzymana jest w tonie promocyjno-eventowym i emocjonalnym, bez poważnego słowa o grzechu, łasce uświęcającej, wierze nadprzyrodzonej, sądzie ostatecznym, piekle i koniecznej podległości Chrystusowi Królowi w porządku publicznym. Jednym zdaniem: jest to opis religijnego widowiska, które – pod pozorem katolicyzmu – promuje naturalizm, demokratyzację „Kościoła” i kult człowieka.

Czytaj więcej



Grupa wiernych modlących się na Wawelu, ukazująca tradycyjną katolicką pobożność i szacunek wobec świętości w realistycznej, sakralnej scenerii

„Kościół, który żyje”? Retoryka bez łaski uświęcającej i bez Krzyża

eKAI relacjonuje Mszę na Wawelu inaugurującą 45. Pieszą Pielgrzymkę Krakowską na Jasną Górę, podczas której abp Marek Jędraszewski przedstawia pielgrzymowanie jako „czas świadectwa o Kościele, który żyje”, rozwija symbolikę trzech gór (Tabor–Wawel–Jasna Góra), zachęca do modlitwy za „papieża” Leona XIV, za władzę świecką oraz o powołania, akcentując trwanie tradycji i „chrześcijańską tożsamość” narodu. Całość spina ton naturalistyczno-symbolicznej mobilizacji i instytucjonalnego samopotwierdzenia „Kościoła”, przy niemal całkowitym przemilczeniu łaski uświęcającej, konieczności wyznania integralnej wiary, grzechu, pokuty, piekła i sądu; to esencjonalna próba ocalenia posoborowej narracji bez nawrócenia do pełni katolickiej prawdy.

Czytaj więcej



Realistyczne zdjęcie katolickiego duchownego w tradycyjnym stroju przy witrażu Chrystusa Króla, oddające atmosferę nadziei i wiernej wiary w kościele.

„Latarnią nadziei” bez Chrystusa Króla? Dekonstrukcja naturalizmu Leon(a) XIV

Cytowany artykuł relacjonuje wideoprzesłanie „papieża” Leona XIV do uczestników kongresu Panafrykańskiej Katolickiej Sieci Teologii i Duszpasterstwa. Przesłanie buduje narrację o „cnotach”, „rodzinie Kościołów lokalnych”, „sieci wsparcia” i „kroczeniu razem w nadziei”, deklarując, że Kościół ma być „latarnia nadziei dla narodów”. Centralny motyw to nadzieja w Roku Jubileuszowym oraz apel o realizację programów duszpasterskich ukazujących pomoc nauczania Kościoła w „otwieraniu serc i umysłów” na miłość Boga. Całość brzmi jak biurokratyczna broszura rozwojowa, a milczenie o grzechu, ofierze Mszy, potrzebie nawrócenia i społecznej władzy Chrystusa Króla demaskuje naturalistyczną, pastoralną retorykę pozbawioną soteriologicznego rdzenia.

Czytaj więcej



Rekolekcje katolickie w tradycyjnej świątyni, kapłan z krzyżem, atmosfera modlitwy i duchowości

Radom: nominacja i rezygnacja w jednym miesiącu – objaw dekadencji „episkopatu”

eKAI informuje, że bp Marek Solarczyk ogłosił komunikat o przyjęciu przez „papieża” Leona XIV rezygnacji „biskupa” nominata Krzysztofa Dukielskiego z urzędu „biskupa pomocniczego” Radomia. Zaznaczono, iż nominacja nastąpiła 12 lipca 2025, a po niespełna miesiącu „Ojciec Święty” przychylił się do prośby nominata, co zostało przekazane przez nuncjusza z poleceniem ogłoszenia wiernym. Ten beztreściowy, biurokratyczny komunikat odsłania nie tyle fakt personalny, ile postępującą zapaść eklezjologiczną i duchową struktur posoborowych.

Czytaj więcej





Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.