Kardynał w tradycyjnych szatach kapłańskich z krucyfiksem przed ołtarzem w kościele, symbolizujący wierność prawu Bożemu i duchową autorytet.

Andrzej Duda między humanitarną retoryką a milczeniem o Prawie Bożym

Portal Opoka informuje o bilansie dwóch kadencji Andrzeja Dudy: rzadko stosowane ułaskawienia (146), nieliczne weta (19 na 1850 podpisanych ustaw), akcent na obronność i sojusz z USA, wstrzemięźliwość wobec projektów rewolucji obyczajowej, sporadyczne blokowanie inicjatyw PiS (reforma sądów, repolonizacja mediów), wysoki poziom społecznego zaufania oraz polityka wsparcia Ukrainy i Trójmorza. Największym błędem ogłoszono próbę częściowego przywrócenia aborcji eugenicznej w 2020 r., choć sama narracja chwali „hamowanie rewolucji” i „właściwe stanowisko” wobec wartości. Konkluzja portalu brzmi: „lepszy od poprzedników”. Teza niniejszej analizy: polityka pozbawiona kryterium królowania Chrystusa i podporządkowana świeckim idolom prawa stanowionego jest nie obroną wartości, lecz ich relatywizacją.

Czytaj więcej



Rekolekcje katolickie na Jasnej Górze, kapłan modlący się przy ołtarzu, symbol głębokiej wiary i tradycji w kontekście ważnej uroczystości narodowej.

Jasnogórski spektakl przed inauguracją władzy: modlitwa jako dekoracja państwowej autopromocji

Portal Opoka informuje o wizycie prezydenta elekta Karola Nawrockiego na Jasnej Górze w przeddzień zaprzysiężenia oraz o zaplanowanej Mszy „w intencji ojczyzny i prezydenta” w archikatedrze warszawskiej, której przewodniczyć mają posoborowi hierarchowie Wojciech Polak i Adrian Galbas. Opisano również uroczyste przejęcie symbolicznego zwierzchnictwa nad orderami państwowymi i sekwencję wystąpień publicznych. Dwukrotnie podkreślono medialne przesłanie prezydenta elekta o „nowym rozdziale” i „byciu razem”. Końcowy efekt jest prosty: religia zostaje sprowadzona do ornamentu politycznej kariery, a Jasna Góra do scenografii kampanijnego marketingu.

Czytaj więcej



Rewerentne wnętrze katolickiego kościoła z księdzem przy ołtarzu, symbolizujące duchową czystość i tradycję katolicką

Seminarium o zwrocie dóbr kultury Niemcom: symptom posoborowej kapitulacji

Portal Opoka informuje o planowanym przez Krzysztofa Ruchniewicza, dyrektora Instytutu Pileckiego, rządowym seminarium na temat zwrotu przez Polskę dóbr kultury do innych państw, w tym do Niemiec. W tle padają wzmianki o niemieckich roszczeniach do „Berlinki” w Bibliotece Jagiellońskiej i o licznych, wciąż niewróconych do Polski dziełach sztuki zrabowanych podczas II wojny światowej (np. „Portret młodzieńca” Rafaela). Tekst sygnalizuje też kontrowersje związane z pominięciem nazwiska por. Maksymiliana Schnepfa na wystawie o Obławie Augustowskiej i ogólny kryzys kierownictwa Instytutu Pileckiego. Konkluzja jest cicha i asekuracyjna: to „kontrowersje”, „potrzeba” instytutu i „blokowanie misji”. Tymczasem sednem jest akceptacja logiki rezygnacji z dobra wspólnego państwa i narodu na rzecz dialogu z bezprawiem – to znamię mentalności, która karmi się posoborowym kultem człowieka, a nie królowaniem Chrystusa.

Czytaj więcej



Tradycyjny katolicki altar z kapłanem, Eucharystią i krzyżem, symbolizujący głęboką wiarę i pobożność, odpowiedni dla katolickiego bloga.

Neokatechumenalny marketing „powołań”: liczby bez łaski, emocje bez dogmatu

Portal Opoka informuje o spotkaniu Drogi Neokatechumenalnej na rzymskim Tor Vergata, zamykającym tzw. Jubileusz Młodzieży, na którym według prowadzących 5 tys. młodych mężczyzn wyraziło gotowość do wstąpienia do seminariów „Redemptoris Mater”, a 5 tys. kobiet – do zakonów. Wydarzenie prowadził Baldassare Reina, „wikariusz Rzymu”, z udziałem 26 „biskupów” i 100 „księży” formowanych w seminariach Drogi; katechezy głosili Kiko Argüello, Maria Ascensión Romero i o. Mario Pezzi. Artykuł eksponuje hasła o „wolności krzyża”, potrzebie subiektywnego „przyjęcia Ducha Świętego” i emocjonalnym wezwaniu do „odpowiedzi miłości”. Na scenę wprowadzono ikonę oraz wizerunek Carmen Hernández i wezwano do publicznych deklaracji „powołania”. Pointą jest triumfalna narracja o rekordowych „zgłoszeniach”, bez choćby minimalnej doktrynalnej precyzji, bez pytania o ważność święceń, naturę kapłaństwa i obiektywne warunki łaski uświęcającej. To nie świadectwo żywotności Kościoła, lecz posoborowa iluzja wzrostu – ruch mas i haseł przy równoczesnej dezercji od katolickiej wiary i sakramentalnej rzeczywistości.

Czytaj więcej



Realistyczne, pełne szacunku zdjęcie tradycyjnego ołtarza katolickiego z krucyfiksem, świecami i kapłanem modlącym się w kościele, wyrażające pokorę i duchową głębię z perspektywy sedevacantistycznej.

„Pokój bezbronny i rozbrajający”: naturalistyczna utopia przeciw królowaniu Chrystusa

Portal Opoka informuje o przesłaniu „papieża” Leona XIV do Alexisa M. Shirahamy, „biskupa” Hiroszimy, z okazji 80. rocznicy zrzucenia bomb atomowych. Tekst piętnuje broń jądrową jako obrazę „wspólnej ludzkiej godności”, głosi, że „wojna jest zawsze porażką ludzkości”, wzywa do porzucenia „złudnego bezpieczeństwa wzajemnego zniszczenia”, oraz promuje globalną etykę „sprawiedliwości, braterstwa i dobra wspólnego” i ideał pokoju „bezbronnego i rozbrajającego”. Całość zachowuje ton moralizującego humanitaryzmu, milcząc o grzechu, łasce, panowaniu Chrystusa i misji Kościoła, co stanowi jawną redukcję nadprzyrodzonego porządku do świeckiej etyki praw człowieka i pacyfizmu.

Czytaj więcej



Realistyczny obraz Matki Bożej w tradycyjnym stroju, wewnątrz bazyliki, symbolizujący pokorę i łaskę, dla katolickiego bloga

Matka Boża Śnieżna zawłaszczona przez naturalizm: jak „radość” zastąpiła łaskę i panowanie Chrystusa

Portal Opoka informuje o homilii kard. Rolandasa Makrickasa, „archiprezbitera” Bazyliki Santa Maria Maggiore, wygłoszonej w uroczystość Matki Bożej Śnieżnej. Wystąpienie opiera się na narracji o śniegu na Eskwilinie (358 r.) i pobożności związanej z tytułem Matki Bożej Śnieżnej. Centralny wątek homilii streszcza się w psychologizującym apelu: „Radość nie pochodzi z braku problemów, ale z wiary w obecność Boga, który jest blisko nas”, przy czym „Bóg jest wielki, bo nas kocha – małych”, a Maryja „czyni wielkimi dzieła Pana”, nie „swoje trudności”. W tle pobrzmiewa posoborowy rytuał „opadania płatków róż” w bazylice i odwołanie do opinii „papieża Franciszka” o pięknie darmowej łaski symbolizowanej przez śnieg. Ta słodkawa rama pastoralna całkowicie przemilcza dogmatyczne prawdy o grzechu, odkupieniu, ofierze Mszy, potrzebie nawrócenia oraz publicznym panowaniu Chrystusa Króla, redukując wiarę do emocjonalnego „niepoddawania się problemom”. To nie tylko sentymentalizm – to systemowy modernizm udający pobożność maryjną.

Czytaj więcej



Realistyczne, pełne szacunku zdjęcie przedstawiające tradycyjną katolicką świątynię z kapłanem w ornatach trzymającym krucyfiks oraz wiernych w modlitwie, podkreślające duchową głębię i wiarę.

Szkoła bez łaski: naturalistyczna etyka i posoborowa „religia” jako tandem demoralizacji

Portal Opoka informuje o wypowiedziach Dawida Lipskiego, nauczyciela etyki i członka Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej „Tak dla religii lub etyki w szkole”, który w obliczu decyzji MEN ograniczających rangę religii i etyki w szkołach, wzywa do tworzenia wspólnego frontu nauczycieli obu przedmiotów. Przywoływane są jego oceny, że decyzje resortu spowodują wybór „niczego”, oraz że etyka jako filozofia moralna jest „uniwersalna” i nie stoi w opozycji do religii. Artykuł odnotowuje też telewizyjną deklarację Barbary Nowackiej, iż „szkoła nie jest miejscem, gdzie dzieci powinny być formowane religijnie”, a także wzmiankuje obywatelski projekt „Religia lub etyka w szkole” i zebranie pół miliona podpisów. Konkluzja materiału jest taka, że „religia” i „etyka” powinny razem bronić swoich praw i wartości w systemie szkolnym – i właśnie to stanowi sedno błędu: redukcję religii do wymienialnej opcji wychowawczej obok naturalistycznej etyki, co jest zaprzeczeniem katolickiej zasady jedynego panowania Chrystusa nad porządkiem publicznym.

Czytaj więcej



Reverentne zdjęcie tradycyjnej katolickiej klasy z księdzem i krzyżem, ukazujące wiarę i autorytet w edukacji religijnej

Szkoła poza panowaniem Chrystusa? Państwowy projekt ateizacji i milczenie „duchownych”

Portal Opoka informuje o wypowiedzi Barbary Nowackiej w TVN24: „Szkoła to nie jest też miejsce, w którym dziecko powinno być formowane religijnie. Do tego są kościoły i związki wyznaniowe”. Minister edukacji chwali wprowadzone redukcje nauczania religii (pojedyncza godzina na skraju planu, niewliczana do średniej) i sugeruje, że nawet „księża” i „biskupi” popierali takie rozwiązania, szczególnie po pandemii. Równolegle Opoka przypomina obywatelską inicjatywę „Religia lub etyka w szkole”, która zebrała pół miliona podpisów i trafiła do Sejmu z postulatem dwóch godzin przedmiotu obowiązkowego z oceną do średniej. Wypowiedź Nowackiej i cała narracja wokół „neutralności” szkoły to nie neutralność, ale programowa ateizacja życia publicznego i wykluczenie panowania Chrystusa z porządku społecznego.

Czytaj więcej



Ksiądz katolicki w tradycyjnym ornacie w cichej, modlitewnej kaplicy, rozważający krucyfiks, symbol nadziei i wiary w trudnych czasach.

Statystyki bez Boga: wojna redukowana do liczb i politycznej gry

Portal Opoka informuje o komunikacie brytyjskiego wywiadu, który – powołując się na dane Sztabu Generalnego Ukrainy – szacuje łączną liczbę strat Rosji w wojnie przeciw Ukrainie na około 1 050 000 zabitych i rannych od lutego 2022 r., z tempem ok. 1072 dziennie w lipcu 2025 r., przy jednoczesnym spadku dziennych strat od marca i postępach na Donbasie. Tekst jest zimnym raportem statystycznym, pozbawionym jakiejkolwiek nadprzyrodzonej perspektywy, bez słowa o grzechu, karze, nawróceniu, o ofierze Mszy, o sakramentach i królowaniu Chrystusa – co samo w sobie już stanowi jego potępienie.

Czytaj więcej



Reverentny obraz katolickiego kapłana modlącego się przed Całunem Turyńskim w kościele

Całun Turyński jako test wiary: naturalizm, medialna kakofonia i kurialna asekuracja

Portal Opoka informuje o wypowiedzi Roberto Repole, „arcybiskupa” Turynu, który – jako kustosz Całunu – apeluje o krytyczne podejście do tez brazylijskiego grafika Cicero Moraesa, twierdzącego, że wizerunek na Całunie powstał przez kontakt z obiektem sztucznym. Międzynarodowy Ośrodek Badań nad Całunem w Turynie stwierdza, że praca Moraesa nie wnosi nic nowego i że symulacje 3D nie zastąpią fizyko-chemicznych analiz, które nie potwierdzają pochodzenia malarskiego ani kontaktowego. Artykuł podkreśla, że „już” badania od 1902 r. (Vignon, Delage) i STuRP (1978) wykluczały hipotezy płaskorzeźby, posągu i termicznego transferu. Kończy konstatacją, że powstanie obrazu „pozostaje zagadką dla nauki”. Jednym zdaniem: zamiast wyznania wiary w Zmartwychwstałego i świadectwa o relikwii Męki, otrzymujemy biurokratyczną mgłę, redukującą misterium do problemu technologicznego i zarządzania PR-em.

Czytaj więcej





Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.