Liturgiczny kamuflaż państwowego kultu: „dobro wspólne” zamiast panowania Chrystusa
Cytowany artykuł relacjonuje Mszę w katedrze warszawskiej po zaprzysiężeniu prezydenta Karola Nawrockiego (Portal Opoka, 06.08.2025). „Przewodniczy” abp Wojciech Polak, zaś homilię głosi abp Adrian Galbas. W centrum przekazu stoją: pochwała urzędu prezydenta jako służby „dobru wspólnemu”, wezwania do jedności ponad podziałami i do przestrzegania prawa, modlitwa o „łaskę” dla prezydenta oraz alegoryczne zestawienie Góry Tabor i Kalwarii jako rytmu sukcesów i porażek politycznych. Pojawiają się odwołania do „Leona XIV”, do św. Leona Wielkiego, do króla Salomona i Piotra Skargi, a także do Emmanuela Macrona i „transcendencji” jako wspólnego dobra dla wierzących i niewierzących. Tekst podsumowuje modlitwa „za Ojczyznę”. Zasadniczy ton: polityczna pastoralizacja liturgii i sakralizacja państwowego programu. Zasadniczy błąd: redukcja religii do moralistyczno-obywatelskiego humanitaryzmu, w którym króluje konstytucja i „dobro wspólne”, a milknie dogmat o konieczności panowania Chrystusa Króla i poddania narodów Jego Prawu.