Katolicki ksiądz modli się w ruinach miasta po wybuchu atomowym, symbolizując chaos świata bez królestwa Chrystusa.

Atomowy chaos bez królestwa Chrystusa

Podziel się tym:

Atomowy chaos bez królestwa Chrystusa

Portal Tygodnik Powszechny (31 października 2025) przedstawia recenzję filmu „Dom pełen dynamitu” Kathryn Bigelow, ukazującego hipotetyczny scenariusz ataku nuklearnego na Chicago. Autorzy skupiają się na „ludzkim wymiarze” kryzysu gabinetowego, przedstawiając go jako „precyzyjnie zaprogramowaną tykającą bombę”, która ujawnia „wydolność systemu” i „niepokój o bezpieczeństwo obywateli”. W całym tekście nie pada ani jedno odniesienie do moralnego porządku ustanowionego przez Chrystusa Króla, co stanowi jawną kapitulację przed laickim naturalizmem.


Kult człowieka zamiast bojaźni Bożej

Recenzja z lubością analizuje „ludzki wymiar” decyzji polityków i wojskowych, pisząc:

„Na dodatek w tych wszystkich gabinetach, pod garniturami i mundurami, są po prostu ludzie, ich wątpliwości, ambicje, dylematy, emocje”.

Tymczasem Quas Primas Piusa XI stanowi niezbicie: „Państwa i narody winny uznać publicznie panowanie Chrystusa, gdyż bez tego nie może zajaśnieć prawdziwy pokój”. Apokaliptyczna wizja Bigelow służy więc promocji bałwochwalczego kultu ludzkiego rozumu, który – jak przypomina Syllabus błędów Piusa IX – jest „jedynym arbitrem prawdy i fałszu” (punkt 3).

Religijna neutralność jako herezja

Autorzy chwalą film za „apolityczność”, sprowadzając jego przekaz do banalnego ostrzeżenia: „nie igraj z atomem”. To jawne odrzucenie katolickiej nauki o bellum iustum, która dopuszcza użycie siły tylko przy zachowaniu ścisłych warunków moralnych (św. Augustyn, Państwo Boże). Gdy Lamentabili sane potępia „redukcję religii do naturalnego odruchu” (punkt 20), recenzentka bezkrytycznie powiela tę modernistyczną tezę, pisząc:

„Zamiast egzorcyzmować nasze lęki, »Dom pełen dynamitu« próbuje maksymalnie je wyzyskiwać”.

Demilitaryzacja sumienia

Tekst pomija kluczowy aspekt katastrofy nuklearnej: sąd Boży nad narodami. Brak jakiejkolwiek wzmianki o konieczności pokuty, modlitwy czy zadośćuczynienia – co stanowi złamanie kanonu 1258 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., nakazującego publiczne błaganie o odwrócenie kar. Tymczasem film przedstawia „zarządzanie kryzysowe” jako czysto technokratyczne ćwiczenie, co recenzja aprobuje słowami:

„Skupia się na ludziach odpowiedzialnych za bezpieczeństwo narodowe, filmowanych za biurkiem i w swoich domach, zmuszonych podejmować błyskawiczne decyzje”.

To dokładne odwzorowanie błędów potępionych w Syllabusie: „Kościół nie ma prawa używania siły” (punkt 24) oraz „Władza świecka stoi ponad Kościołem” (punkt 54).

Estetyka chaosu jako narzędzie dechrystianizacji

Chwaląc „pewną rękę” Bigelow, portal promuje kino oparte na hermeneutyce strachu, która – jak nauczał św. Pius X w Pascendi – służy „osłabieniu woli oporu przeciwko rewolucji”. W tekście czytamy:

„Ten film jest niczym precyzyjnie zaprogramowana tykająca bomba”.

Tymczasem prawdziwie katolicka sztuka – jak przypomina dekret Świętego Oficjum z 1917 r. – winna „wskazywać duszy drogę do Boga”, a nie pogrążać ją w „beznadziejnym pesymizmie”.

Puenta bez Krzyża

Zakończenie recenzji ujawnia rdzeń modernistycznej trucizny:

„Wizja, jaką oglądamy na ekranie, nie dla każdego z nich będzie lekcją pokory”.

Brak choćby aluzji do pokory przed Majestatem Bożym – co stanowi złamanie zasady Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat. W świecie pozbawionym Króla, nawet atomowa zagłada staje się jedynie „gabinetową rozgrywką”.


Za artykułem:
Jak dzisiejsze Hollywood karmi się naszymi lękami przed wojną atomową
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 31.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.