Portal eKAI (28 października 2025) opłakuje śmierć Heinza Nussbaumera (1943-2025), austriackiego publicysty, rzecznika prasowego prezydentów Kurta Waldheima i Thomasa Klestila, byłego redaktora naczelnego tygodnika „Die Furche”. Artykuł wychwala go jako „giganta publicystyki” i „most do prawosławia”, podkreślając jego zaangażowanie w dialog międzyreligijny, liczne wywiady z przywódcami światowymi oraz bestsellerową książkę „Odkryć w sobie mnicha”, promującą duchowość prawosławną Athos. „Kardynał” Christoph Schönborn nazwał go „doradcą” hierarchów, zaś abp Franz Lackner uznał jego działalność za „krytyczne myślenie”. W rzeczywistości Nussbaumer był agentem destrukcji katolickiej tożsamości, budującym ideologiczny pomost ku schizmatyckiej herezji.
Teologia zdrady: ekumenizm jako narzędzie relatywizacji
Kluczowy błąd artykułu tkwi w bezkrytycznym gloryfikowaniu działalności Nussbaumera na rzecz communio z prawosławiem. Jego książka „Odkryć w sobie mnicha”, przedstawiana jako „duchowy przewodnik”, w istocie jest instrumentem synkretyzmu religijnego. Portal eKAI entuzjastycznie relacjonuje:
„Książka okazała się bestsellerem (…) W wielu klasztorach niemieckojęzycznych – ale również w Polsce i na samym Athos – stanowi lekturę mnichów przy posiłkach”.
To jawne naruszenie zasady extra Ecclesiam nulla salus (poza Kościołem nie ma zbawienia), potwierdzonej przez papieży od Bonifacego VIII (Unam Sanctam, 1302) po Piusa XII (Mystici Corporis, 1943). Święta Kongregacja Świętego Oficjum w dekrecie z 1949 roku przypomniała: „Nikt nie może być w jedności z Kościołem jedynie przez jakieś nieokreślone pragnienie”. Tymczasem Nussbaumer, zachęcając katolików do czerpania „duchowych darów” ze schizmatyckich monasterów, działał wbrew słowom św. Piusa X: „Kościół jest nie tylko czymś różnym od schizmatyków, lecz jest ich zupełnym przeciwieństwem” (Encyklika Editae saepe, 1910).
„Kardynał” Schönborn jako duchowy spadkobierca apostazji
Szczególnie wymowne są pochwały ze strony „kardynała” Schönborna, który nazwał Nussbaumera „mostem do prawosławia”. To nie przypadek – sam Schönborn należy do czołowych architektów posoborowego ekumenizmu, który papież Pius XI potępił jako „zdradę jedynego prawdziwego Kościoła” (Encyklika Mortalium Animos, 1928). Gdy portal eKAI cytuje:
„Jego liczne wizyty na Górze Athos i powstała w ich wyniku imponująca książka «Odkryć w sobie mnicha» świadczą o «sekretnej sympatii» Nussbaumera”,
ujawnia się tu typowo modernistyczne przekonanie, że „duchowe doświadczenie” może zastąpić wierność doktrynie. Tymczasem Sobór Watykański I nauczał: „Wieczna zaś pasterza i biskupa dusz naszych, dla utwierdzenia i umocnienia czcigodnej swej wiary, świętym Piotrem Apostołem ustanowił w Kościele swoim zasadę jedności i fundament trwałej zgody” (Konst. Pastor Aeternus, 1870). Nussbaumer, zachęcając do praktyk duchowych opartych na tradycji wschodniej schizmy, podważał tę zasadę.
Publicystyka w służbie laicyzacji
Artykuł wychwala rzekome „zaangażowanie w media wysokiej jakości”, podczas gdy Nussbaumer promował idee sprzeczne z katolickim porządkiem. Jako rzecznik prasowy prezydenta Kurta Waldheima – postaci uwikłanej w kontrowersje dotyczące nazistowskiej przeszłości – oraz Thomasa Klestila, który forsował liberalną agendę, przyczyniał się do laicyzacji przestrzeni publicznej. Gdy portal chwali:
„Nussbaumer nie relacjonował z dystansu, lecz raczej znał z bliska wiele osobistości, «od Muammara Kaddafiego przez Jasera Arafata po Dalajlamę»”,
przemilcza fakt, że dialog z dyktatorami i przywódcami religii niechrześcijańskich stanowił pogwałcenie nakazu Chrystusa: „Idąc na cały świat, nauczajcie wszystkie narody” (Mt 28,19). Pius IX w Syllabusie błędów potępił tezę, jakoby „dobrą nadzieję należy pokładać w zbawieniu wiecznym wszystkich tych, którzy w ogóle nie są w prawdziwym Kościele Chrystusa” (pkt 17). Tymczasem Nussbaumer, gloryfikowany za kontakty z Dalajlamą i przywódcami islamskimi, działał w duchu potępionego indyferentyzmu.
Duchowość bez Krzyża: „Odkryć w sobie mnicha” jako narzędzie dezintegracji
Książka Nussbaumera, promowana jako „duchowy przewodnik”, jest kwintesencją modernistycznej mistyki oderwanej od dogmatu. Gdy autor deklaruje w wywiadzie dla KAI:
„[książka] pokazuje drogi do darów ciszy i milczenia, do prostoty i «lekkiego bagażu», do radości, wdzięczności i szczęścia (…) osiągając w ten sposób – już tu i teraz – najwyższy wymiar spokoju duszy”,
propaguje naturalistyczną duchowość samorealizacji, sprzeczną z katolicką ascezą opartą na naśladowaniu Chrystusa Ukrzyżowanego. Św. Pius X w encyklice Pascendi Dominici Gregis (1907) demaskował takie podejście: „Moderniści (…) mieszają pojęcia świeckie z religijnymi, a w konsekwencji sprzyjają ateizmowi i laicyzacji”. Brak w „duchowości” Nussbaumera odniesień do konieczności łaski, ofiary Mszy Świętej czy kultu Marji – to dowód, że mamy do czynienia z religio humanitatis, a nie katolicyzmem.
Strukturalna apostazja: Nussbaumer jako produkt posoborowej rewolucji
Chwaląc Nussbaumera jako „doradcę” hierarchów, portal eKAI ujawnia głęboki kryzys posoborowego establishmentu. Gdy „kardynał” Schönborn przyznaje:
„[Nussbaumer] był «doradcą i pomocnikiem» w «znalezieniu właściwego słowa w trudnych sytuacjach»”,
przyznaje tym samym, że świeccy ideolodzy kształtują komunikację pseudo-hierarchii. To jawna zdrada zasady „Non est potestas nisi a Deo” (Nie ma władzy, która by nie pochodziła od Boga – Rz 13,1). Pius X w Liście Apostolskim Notre Charge Apostolique (1910) potępił „demokratyzację Kościoła”: „Kościół jest nie tylko różny, ale jest ponad wszelką ludzką społecznością”. Nussbaumer, jako mediator między modernistycznymi „biskupami” a światem, był trybikiem w maszynie anty-Kościoła.
Śmierć Heinza Nussbaumera obnaża tragiczne skutki soborowej rewolucji. Jego „ekumeniczna” działalność, promocja synkretyzmu i „duchowości” bez dogmatu to nie przejaw postępu, lecz dalszy etap apostazji zapowiedzianej przez św. Pawła: „Najpierw musi przyjść odstępstwo” (2 Tes 2,3). W obliczu takich postaci obowiązkiem katolika jest pamiętać słowa Leona XIII: „Jedyną nadzieją na odnowienie społeczeństw jest powrót pod panowanie Chrystusa Króla” (Encyklika Annum Sacrum, 1899).
Za artykułem:
28 października 2025 | 20:00Zmarł prof. Heinz Nussbaumer – „gigant publicystyki” i „most do prawosławia”W wieku 82 lat zmarł 25 października prof. Heinz Nussbaumer, znany austriacki dziennikarz i publ… (ekai.pl)
Data artykułu: 31.10.2025








