Tradycyjna katolicka scena przedstawiająca 'Mszę' w więzieniu, z osadzonymi trzymającymi ręcznie napisane Bibliami. Prezenter, ubrany w współczesne szaty kapłańskie, stoi przy ołtarzu ozdobionym symbolami świeckimi. Atmosfera sugeruje nabożeństwo z profanacją sakralnych elementów.

KUL w Lublinie: Edukacyjny Humanitaryzm Zastępujący Nadprzyrodzone Zbawienie

Podziel się tym:

Portal eKAI (23 października 2025) relacjonuje uroczystą inaugurację roku akademickiego Centrum Studiów Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w Areszcie Śledczym. Wydarzenie rozpoczęło się od tzw. „Mszy świętej” pod przewodnictwem „bpa” Adama Baba, z wykorzystaniem Pisma Świętego ręcznie przepisanego przez osadzonych. W programie studiów na kierunku „nauki o rodzinie” uczestniczy 56 więźniów, zaś władze uczelni podkreślają redukcję recydywy jako główny sukces projektu. Całość odsłania radykalne przesunięcie misji instytucji kościelnych w kierunku świeckiego aktywizmu.


Sacrum Profanowane: Pismo Święte Jako Narzędzie Resocjalizacji

nabożeństwo miało wyjątkowy charakter – odprawiono je z wykorzystaniem Pisma Świętego, które zostało własnoręcznie przepisane i ozdobione przez ponad 80 osadzonych

Operowanie tekstem natchnionym jako materiałem terapeutycznym stanowi jawną profanację. Dei Verbum (Konstytucja Dogmatyczna o Objawieniu Bożym) podkreśla, że Pismo Święte jest „słowem Bożym spisanym pod natchnieniem Ducha Świętego”. Jego użycie w kontekście więziennej arteterapii równa się zredukowaniu Logosu do narzędzia socjotechniki. Brak jakiejkolwiek wzmianki o:

  • Warunku status gratiae (stanu łaski użytkowników)
  • Nauki o niebezpieczeństwie symonii przy łączeniu czynności sakralnych z programami resocjalizacyjnymi
  • Ostrzeżenia przed sakrilegium związanym z fizycznym kontaktem osób w stanie grzechu śmiertelnego z przedmiotami kultu

Teologiczne Bankructwo: Zbawienie Zastąpione Integracją Społeczną

Wypowiedź prof. Niewiadomskiej demaskuje naturalistyczną agendę:

Student w areszcie śledczym […] ma określone pytania i trzeba go przygotować do tego, by potrafił służyć społeczeństwu […] Absolwenci, którzy opuszczają zakład, są gotowi do powrotu do życia społecznego i nie wracają na drogę przestępczości

Gdzie w tej wizji miejsce na:

  • Dogmat o grzechu pierworodnym i konieczności Odkupienia przez Chrystusa?
  • Naukę św. Pawła: „Nie masz sprawiedliwego, ani jednego” (Rz 3,10)?
  • Kanon 2302 Kodeksu Prawa Kanonicznego (1917), nakazujący kapłanom przypominać skazańcom o sądzie szczegółowym i wiecznym?

Cały projekt opiera się na herezji pelagiańskiej – implicite zakłada, że człowiek może samodzielnie, poprzez edukację, przezwyciężyć skłonność do zła. Tymczasem Sobór Trydencki w dekrecie o usprawiedliwieniu (Sesja VI, Kanon 1) potępił twierdzenie, jakoby „człowiek mógł być usprawiedliwiony przed Bogiem przez własne uczynki”.

Polityczna Instrumentalizacja: Kościół W Służbie Utopii Społecznej

Obecność minister Porowskiej i treść jej wykładu („Lokalna odpowiedzialność jako fundament bezpieczeństwa społecznego”) odsłaniają rzeczywisty cel inicjatywy:

Każdy ma do odegrania swoją rolę, niezależnie od tego, w jakiej znajduje się obecnie sytuacji […] możecie angażować się w działalność organizacji pozarządowych

To jawny przejaw modernistycznej eklezjologii, gdzie Kościół staje się NGO z krzyżem w logo. Brak najmniejszej wzmianki o:

  • Obowiązku publicznego wyznawania wiary przez władze świeckie (Pius XI, Quas Primas)
  • Zakazie współpracy z organizacjami promującymi relatywizm religijny (Syllabus błędów, pkt 77-79)
  • Kategorycznym wymogu nadprzyrodzonego celu wszelkich działań instytucji kościelnych (Sobór Watykański I, Konst. Dei Filius)

Symbole Apostazji: „Msza” Bez Ofiary

Opis celebracji jako „nabożeństwa” z „asystą liturgiczną osadzonych” sugeruje, że mamy do czynienia z:

  • Deformą Novus Ordo, gdzie kapłan staje się moderatorem spotkania
  • Naruszeniem rubryk zabraniających sprawowania świętych czynności przez świeckich (Can. 813 CIC 1917)
  • Pominięciem kwestii ważności święceń „bp.” Baba – wyświęconego w posoborowej linii apostolskiej

Brak choćby jednego zdania o:

  • Ofierze przebłagalnej za grzechy skazańców
  • Możliwości skorzystania z sakramentu pokuty przed „komunią”
  • Wymogu intentio faciendi quod facit Ecclesia (intencji czynienia tego, co czyni Kościół) przy sprawowaniu rytuałów

Pułapka Statystyki: Wiara W Człowieka Zamiast W Łaskę

Chlubienie się zerową recydywą wśród absolwentów programu („nasi absolwenci tu nie wracają”) stanowi:

  • Przejaw fideizmu w omnipotencję edukacji – herezji potępionej w Lamentabili sane (pkt 58)
  • Zanegowanie nauki o nieprzewidywalności ludzkiej woli bez pomocy łaski (Sobór Orangeński, kanon 20)
  • Ukryty atak na dogmat o wolnej woli – skoro zachowania można „zaprogramować” poprzez studia

Historyczne Ostrzeżenie: Cezaropapizm Odrodzony

Obecność przedstawicieli rządu przy „immatrykulacji” więźniów i list ministra Kulaska do rektora KUL przywodzą na myśl:

  • Praktyki józefinizmu, gdzie państwo kontrolowało programy seminariów
  • Potępioną w Syllabusie (pkt 19) tezę, że „Kościół nie jest prawdziwym i doskonałym społeczeństwem wolnym”
  • Błędną koncepcję Kościoła jako departamentu ds. etyki w strukturach władzy świeckiej

Duchowa Pułapka: Amerykański „Partner”

Zaproszenie osadzonych do USA przez prof. Andersona (zapewne Carla Andersona, byłego Najwyższego Rycerza Kolumba) uwidacznia:

  • Współpracę z organizacjami promującymi religijną indifferentię (Kolumbowie finansują m.in. ekumeniczne projekty)
  • Ignorancję wobec potępienia amerykanizmu w Testem benevolentiae Leona XIII
  • Fałszywą koncepcję „drugiej szansy” bez wymogu zadośćuczynienia Bogu i ludziom

Alternatywa Katolicka: Co Rzekomo Powinno Być Głoszonymi?

W miejsce tego programu Kościół autentyczny zaproponowałby:

  1. Misje święte ze spowiedzią generalną całego życia
  2. Regularne rekolekcje prowadzone przez kapłanów w stanie łaski
  3. Nabożeństwa ekspiacyjne wynagradzające za grzechy więźniów
  4. Promocję Bractwa Różańcowego za Umarłych dla skazanych na śmierć
  5. Naukę o odpustach dla skruszonych

Jak stwierdza św. Alfons Liguori w Przygotowaniu do śmierci: „Więzienie jest przedsionkiem wieczności – albo do nieba, albo do piekła prowadzi”. Tymczasem KUL oferuje przedsionek… urzędu pracy.


Za artykułem:
23 października 2025 | 20:00KUL zainaugurował nowy rok akademicki w Areszcie Śledczym w LublinieJuż po raz trzynasty Centrum Studiów KUL przy Areszcie Śledczym w Lublinie uroczyście zainaugurowało now…
  (ekai.pl)
Data artykułu: 31.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.