Biskup katolicki w tradycyjnych szatach kościelnych trzyma dokument Nostra aetate na tle wizerunku Ukrzyżowania, symbolizujący spór doktrynalny z judaizmem

Relatywizacja doktryny w watykańskim kompendium dialogu z judaizmem

Podziel się tym:

Relatywizacja doktryny w watykańskim kompendium dialogu z judaizmem

Portal eKAI (29 października 2025) informuje o publikacji „Kościół katolicki wobec Żydów i judaizmu. Dokumenty Stolicy Apostolskiej (1965–2015) i komentarze”, redagowanej przez „kardynała” Grzegorza Rysia oraz „profesora” Sławomira Żurka z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Kompendium przedstawiane jako „przełomowe” gloryfikuje posoborową rewolucję w relacjach z judaizmem, otwarcie negując niezmienne nauczanie Kościoła o konieczności nawrócenia Żydów na jedyną prawdziwą wiarę.


Dekonstrukcja depozytu wiary pod płaszczem „dialogu”

Centralnym punktem publikacji jest apoteoza deklaracji soborowej Nostra aetate, którą „kardynał” Ryś nazywa „jednym z najmocniejszych wyzwań” Vaticanum II. Tymczasem dokument ten stanowi zdradę misji ewangelizacyjnej Kościoła, sprzeniewierzając się nakazowi Chrystusa: „Idźcie na cały świat i głoście Ewangelię wszelkiemu stworzeniu” (Mk 16,15). Jak czytamy w komentarzu:

„Po raz pierwszy Stolica Apostolska podkreśliła, że Kościół nie ma żadnej misji instytucjonalnej wobec Żydów. Judaizm jest religią autonomiczną, przeznaczoną dla narodu wybranego, by prowadzić go do zbawienia”

To jawne zaprzeczenie dogmatowi extra Ecclesiam nulla salus (poza Kościołem nie ma zbawienia) potwierdzonemu przez Sobór Florencki (1442) i niezliczonych papieży. W myśl Unam Sanctam Bonifacego VIII (1302), podporządkowanie się Papieżowi Rzymskiemu jest absolutnie konieczne do zbawienia każdej istoty ludzkiej.

Antysemityzm jako pretekst do apostazji

Redaktorzy kompendium wykorzystują temat antysemityzmu jako młotek do rozbicia doktryny. Gdy „profesor” Żurek stwierdza, że dokumenty watykańskie „definiują fakt, iż antysemityzm jest grzechem”, pomija milczeniem fakt, że Kościół zawsze potępiał nienawiść etniczną, czego dowodzi choćby bulla Licet perfidia Judaeorum Innocentego IV (1253), zakazująca przymusowych nawróceń i gwałtów.

Problem polega na tym, że współczesne potępienia „antysemityzmu” służą jako narzędzie do relatywizacji prawdy objawionej. Jak zauważa „kardynał” Ryś:

„Żywym korzeniem jest judaizm żyjący dzisiaj”

To ewidentne odrzucenie nauki św. Pawła, który wyraźnie nauczał, że prawdziwym „Izraelem Bożym” (Gal 6,16) są ochrzczeni, zaś niewierzący Żydzi to „odcięte gałęzie” (Rz 11,17-24). Tymczasem dokument z 2015 roku, wychwalany przez Żurka, uznaje współczesny talmudyczny judaizm za „autonomiczną drogę zbawienia”.

Teologiczne samobójstwo w imię fałszywego braterstwa

Książka gloryfikuje proces, w którym posoborowa sekta:

  1. Zdradziła nakaz głoszenia Ewangelii „naprzód Żydom” (Dz 13,46)
  2. Przemilczała fakt odrzucenia Mesjasza przez przywódców żydowskich (Mt 27,25)
  3. Zanegowała konieczność przyjęcia chrztu dla Żydów (Dz 2,38)

Jak trafnie diagnozował Pius XI w Quas Primas (1925): „Niechaj więc obowiązkiem i staraniem Waszym będzie […] aby życie [wiernych] odpowiadało życiu tych, którzy wiernie i gorliwie słuchają rozkazów Boskiego Króla”. Tymczasem kompendium promuje dokładnie odwrotną postawę – bałwochwalczy szacunek dla religii, która odrzuca Bóstwo Chrystusa.

Milczenie o prawdziwym rozwiązaniu „kwestii żydowskiej”

Dokument całkowicie pomija historyczne stanowisko Kościoła wyrażone w modlitwie Oremus et pro perfidis Judaeis z Wielkiego Piątku (zniesionej przez Jana XXIII), czy naukach św. Augustyna o Żydach jako „świadkach prawdy” poprzez zachowanie ksiąg Starego Testamentu. Zamiast tego proponuje się heretycką wizję „dwóch równoległych dróg zbawienia” – co stanowi jawną negację słów Chrystusa: „Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej, jak tylko przeze Mnie” (J 14,6).

Jak trafnie potępiono w Syllabusie Piusa IX (1865): „Błąd 17: Dobra nadzieja przynajmniej winna być żywiona o wiecznym zbawieniu wszystkich tych, którzy wcale nie są w prawdziwym Kościele Chrystusa”. Tymczasem kompendium nie tylko żywi taką nadzieję, ale wręcz sankcjonuje trwanie w judaizmie jako pozytywny wybór!

Naukowa fasada dla apostazji

Udział „profesora” Żurka i innych pracowników KUL w tym projekcie demaskuje całkowitą degrengoladę instytucji niegdyś katolickich. Cytowanie dokumentów z lat 1965-2015 jako „nauczania Kościoła” to czysty absurd, gdyż – jak uczy bulla Cum ex Apostolatus Officio Pawła IV (1559) – heretyk traci urząd ipso facto, zaś sobór Vaticanum II i jego następcy nie mogą być uznani za katolickich nauczycieli.

Deklaracja Nostra aetate i jej pochodne to nie „rozwój doktryny”, lecz czyste zaprzeczenie wiary apostolskiej. Jak ostrzegał św. Pius X w Lamentabili (1907): „Dogmaty […] są pewną interpretacją faktów religijnych, którą z dużym wysiłkiem wypracował sobie umysł ludzki” (propozycja potępiona nr 22). Właśnie tę modernistyczną truciznę serwuje omawiane kompendium.


Za artykułem:
29 października 2025 | 19:06Kościół wobec judaizmu – watykańskie kompendium przy współudziale badaczy KUL„Kościół katolicki wobec Żydów i judaizmu. Dokumenty Stolicy Apostolskiej (1965–2015) i komenta…
  (ekai.pl)
Data artykułu: 31.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.