Portal eKAI (28 października 2025) relacjonuje wypowiedź „profesora” Piotra Kulickiego z „Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II”, ostrzegającego przed traktowaniem czatbotów AI jako substytutu ludzkich relacji. Autor koncentruje się na psychospołecznych i ekonomicznych zagrożeniach („model biznesowy AI zakłada maksymalne zaangażowanie użytkownika”), całkowicie pomijając teologiczną i antropologiczną katastrofę wynikającą z prób zastąpienia osoby ludzką przez algorytmiczne symulakrum.
Antropologiczny redukcjonizm w służbie technokratycznej utopii
Artykuł operuje językiem głęboko zsekularyzowanego pragmatyzmu, gdzie człowiek sprowadzony jest do roli „użytkownika” dążącego do „komfortu” i „poczucia bezpieczeństwa”. Brak jakiejkolwiek wzmianki o:
- Nadprzyrodzonym celu istnienia człowieka (visio beatifica)
- Obowiązku szukania pomocy w sakramencie pokuty i namaszczenia chorych w sytuacjach kryzysowych
- Roli łaski uświęcającej w przezwyciężaniu depresji i skłonności autodestrukcyjnych
Jak trafnie wskazywał Pius XI w Quas Primas: „Nie przez co innego szczęśliwe państwo… państwo bowiem nie jest czym innym, jak zgodnym zrzeszeniem ludzi” – co odnosi się także do relacji interpersonalnych, które mają służyć zbawieniu, nie zaś psychologicznemu samozadowoleniu.
Milczenie o grzechu i odpowiedzialności moralnej
„Czat raczej będzie zachęcał do dalszego korzystania niż ostrzegał przed niebezpieczeństwami. Problem w tym, że łatwiej zwierzyć się i szukać rad u bezosobowej maszyny, która nie ocenia i nie krytykuje”.
To zdanie demaskuje relatywizm moralny leżący u podstaw całego dyskursu. W katolickim rozumieniu:
- „Ocena” i „krytyka” (w sensie rozeznania moralnego) są actu caritatis – wyrazem miłosierdzia
- Grzech ciężki (w tym samobójstwo) prowadzi do wiecznego potępienia (Sobór Trydencki, sesja XIV)
- Prawdziwy przyjaciel duchowy ma obowiązek napominać (Mt 18:15-17), nie zaś utwierdzać w błędzie
Brak w artykule choćby aluzji do encykliki Casti Connubii Piusa XI, która podkreślała rodzinę jako „pierwszą i najważniejszą komórkę społeczeństwa” odpowiedzialną za formację moralną dzieci.
Fałszywa neutralność „eksperckiej” perspektywy
Przedstawienie „profesora” Kulickiego jako autorytetu w sprawach mających wymiar teologiczny jest szczególnie zwodnicze. Instytucja określająca się jako „Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II”:
- Legitymizuje heretyckie nauczanie antypapieża Wojtyły (np. ekumenizm w Asyżu 1986)
- Promuje neomodernistyczną hermeneutykę ciągłości potępioną w Lamentabili sane exitu (Św. Oficjum, 1907)
- Ignoruje kanon 1374 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., zabraniający katolikom współpracy z masonerią, podczas gdy AI rozwija się w laboratoriach zdominowanych przez technokratyczną mentalność masońską
Jak ostrzegał św. Pius X w Pascendi Dominici gregis: „Moderniści (…) mieszają się do wszystkich społecznych, politycznych, nawet religijnych spraw z taką gorliwością i taką przebiegłością, że nikt nad nich gorliwszym być nie może” (pkt 42).
Technologia jako idol czasów ostatecznych
Artykuł pomija kluczowy aspekt eschatologiczny: sztuczna inteligencja staje się współczesnym bożkiem wypełniającym próżnię po odrzuceniu prawdziwej religii. Wbrew nauce Kościoła wyrażonej w Syllabusie błędów Piusa IX (punkty 15-18), gdzie potępiono:
- Równouprawnienie wszystkich religii
- Przekonanie, że „każdy człowiek może znaleźć drogę zbawienia w swojej religii”
AI promuje właśnie taki synkretyzm, będąc narzędziem „religii człowieka” przepowiedzianej przez kard. Augusta Hlonda w proroctwie z 1948 r.
Jedynym lekarstwem na opisany kryzys jest publiczne uznanie panowania Chrystusa Króla nad wszelkimi dziedzinami życia, w tym technologią, oraz powrót do społecznego panowania Marji Niepokalanej – czego świadomie nie czynią ani autorzy artykułu, ani cytowany „ekspert”.
Za artykułem:
28 października 2025 | 13:48Prof. Kulicki: czatbot nie jest człowiekiem i człowieka nie zastąpiCzatbot nie jest człowiekiem i człowieka nie zastąpi. Nie próbujmy zastępować relacji międzyludzkich rela… (ekai.pl)
Data artykułu: 31.10.2025








