Ksiądz w tradycyjnych szatach modlący się przed krzyżem z widmem chatbota w tle, symbolizujące duchową pustkę technologicznych substytutów relacji międzyludzkich

Technologiczne substytuty relacji międzyludzkich jako przejaw duchowej pustki współczesności

Podziel się tym:

Portal eKAI (28 października 2025) relacjonuje wypowiedź „profesora” Piotra Kulickiego z „Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II”, ostrzegającego przed traktowaniem czatbotów AI jako substytutu ludzkich relacji. Autor koncentruje się na psychospołecznych i ekonomicznych zagrożeniach („model biznesowy AI zakłada maksymalne zaangażowanie użytkownika”), całkowicie pomijając teologiczną i antropologiczną katastrofę wynikającą z prób zastąpienia osoby ludzką przez algorytmiczne symulakrum.


Antropologiczny redukcjonizm w służbie technokratycznej utopii

Artykuł operuje językiem głęboko zsekularyzowanego pragmatyzmu, gdzie człowiek sprowadzony jest do roli „użytkownika” dążącego do „komfortu” i „poczucia bezpieczeństwa”. Brak jakiejkolwiek wzmianki o:

  • Nadprzyrodzonym celu istnienia człowieka (visio beatifica)
  • Obowiązku szukania pomocy w sakramencie pokuty i namaszczenia chorych w sytuacjach kryzysowych
  • Roli łaski uświęcającej w przezwyciężaniu depresji i skłonności autodestrukcyjnych

Jak trafnie wskazywał Pius XI w Quas Primas: „Nie przez co innego szczęśliwe państwo… państwo bowiem nie jest czym innym, jak zgodnym zrzeszeniem ludzi” – co odnosi się także do relacji interpersonalnych, które mają służyć zbawieniu, nie zaś psychologicznemu samozadowoleniu.

Milczenie o grzechu i odpowiedzialności moralnej

„Czat raczej będzie zachęcał do dalszego korzystania niż ostrzegał przed niebezpieczeństwami. Problem w tym, że łatwiej zwierzyć się i szukać rad u bezosobowej maszyny, która nie ocenia i nie krytykuje”.

To zdanie demaskuje relatywizm moralny leżący u podstaw całego dyskursu. W katolickim rozumieniu:

  • „Ocena” i „krytyka” (w sensie rozeznania moralnego) są actu caritatis – wyrazem miłosierdzia
  • Grzech ciężki (w tym samobójstwo) prowadzi do wiecznego potępienia (Sobór Trydencki, sesja XIV)
  • Prawdziwy przyjaciel duchowy ma obowiązek napominać (Mt 18:15-17), nie zaś utwierdzać w błędzie

Brak w artykule choćby aluzji do encykliki Casti Connubii Piusa XI, która podkreślała rodzinę jako „pierwszą i najważniejszą komórkę społeczeństwa” odpowiedzialną za formację moralną dzieci.

Fałszywa neutralność „eksperckiej” perspektywy

Przedstawienie „profesora” Kulickiego jako autorytetu w sprawach mających wymiar teologiczny jest szczególnie zwodnicze. Instytucja określająca się jako „Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II”:

  • Legitymizuje heretyckie nauczanie antypapieża Wojtyły (np. ekumenizm w Asyżu 1986)
  • Promuje neomodernistyczną hermeneutykę ciągłości potępioną w Lamentabili sane exitu (Św. Oficjum, 1907)
  • Ignoruje kanon 1374 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., zabraniający katolikom współpracy z masonerią, podczas gdy AI rozwija się w laboratoriach zdominowanych przez technokratyczną mentalność masońską

Jak ostrzegał św. Pius X w Pascendi Dominici gregis: „Moderniści (…) mieszają się do wszystkich społecznych, politycznych, nawet religijnych spraw z taką gorliwością i taką przebiegłością, że nikt nad nich gorliwszym być nie może” (pkt 42).

Technologia jako idol czasów ostatecznych

Artykuł pomija kluczowy aspekt eschatologiczny: sztuczna inteligencja staje się współczesnym bożkiem wypełniającym próżnię po odrzuceniu prawdziwej religii. Wbrew nauce Kościoła wyrażonej w Syllabusie błędów Piusa IX (punkty 15-18), gdzie potępiono:

  • Równouprawnienie wszystkich religii
  • Przekonanie, że „każdy człowiek może znaleźć drogę zbawienia w swojej religii”

AI promuje właśnie taki synkretyzm, będąc narzędziem „religii człowieka” przepowiedzianej przez kard. Augusta Hlonda w proroctwie z 1948 r.

Jedynym lekarstwem na opisany kryzys jest publiczne uznanie panowania Chrystusa Króla nad wszelkimi dziedzinami życia, w tym technologią, oraz powrót do społecznego panowania Marji Niepokalanej – czego świadomie nie czynią ani autorzy artykułu, ani cytowany „ekspert”.


Za artykułem:
28 października 2025 | 13:48Prof. Kulicki: czatbot nie jest człowiekiem i człowieka nie zastąpiCzatbot nie jest człowiekiem i człowieka nie zastąpi. Nie próbujmy zastępować relacji międzyludzkich rela…
  (ekai.pl)
Data artykułu: 31.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.