Portal eKAI (2 listopada 2025) relacjonuje wystąpienie „biskupa” Andrzeja Kalety podczas „mszy” na cmentarzu w Kielcach, gdzie stwierdził, iż „świętość jest powołaniem każdej osoby ochrzczonej”, zachęcając do „kochania jak kocha Bóg – ponad śmiercią” i podkreślając integracyjną rolę obchodów Wszystkich Świętych.
Naturalistyczne zawłaszczenie nadprzyrodzonej świętości
„świętość jest powołaniem każdej osoby ochrzczonej”
To zdanie, pozornie zgodne z katolicką doktryną, w ustach posoborowego hierarchy staje się narzędziem relatywizacji. Św. Robert Bellarmin w De gemitu columbae przypomina: „Nemo salvatur nisi per sanctitatem in Ecclesia constitutus” (Nikt nie zbawia się inaczej niż przez świętość w Kościele). Tymczasem Kaleta pomija kluczowe warunki:
- Łaska uświęcająca – bez stanu łaski świętość jest niemożliwa (Sobór Trydencki, sesja VI, kan. 23)
- Nierozerwalny związek z hierarchią i sakramentami – ignoruje nauczanie Piusa XII w Mystici Corporis Christi o Kościele jako jedynym „arce zbawienia”
- Bezwzględny wymóg wytrwania w wierze – „Kto wytrwa do końca, ten będzie zbawiony” (Mt 24:13)
Miłość bez Krzyża – modernistyczna utopia
Gdy Kaleta nawołuje: „kochać, jak kocha Bóg – ponad śmiercią”, dokonuje heretyckiej redukcji miłości do sentymentalnego humanizmu. Św. Augustyn w De doctrina christiana przypomina: „Caritas vera est cum fide recta” (Prawdziwa miłość istnieje tylko z prawowierną wiarą). Tymczasem:
- Brak wezwania do pokuty – pominięcie konieczności zadośćuczynienia za grzechy (2 Kor 7:10)
- Milczenie o czyśćcu – choć mowa o modlitwie za zmarłych, nie padają słowa o stanie dusz cierpiących (Sobór Lyoński II, 1274)
- Fałszywe utożsamienie miłości ludzkiej z Bożą – św. Tomasz z Akwinu ostrzega: „Amor humanus semper imperfectus nisi per caritatem elevetur” (Miłość ludzka zawsze niedoskonała, jeśli nie jest podniesiona przez miłość łaski)
Ofiara zastąpiona zgromadzeniem
Opisywana „msza” na cmentarzu Na Piaskach to klasyczny przykład posoborowej degeneracji liturgicznej:
- Brak wzmianki o Ofierze przebłagalnej – Pius XII w Mediator Dei podkreśla: „Msza jest przede wszystkim bezkrwawą ofiarą Kalwarii”
- Akcent na integrację rodzinną – zamiast modlitwy o wybawienie dusz czyśćcowych (1 Kor 15:29)
- Redukcja świętych do „sąsiedztwa” – profanacja godności świętych Pańskich, których kult jest latria względna (Sobór Trydencki, sesja XXV)
Demokratyzacja świętości
„nie ma chrześcijan drugiej klasy”
To zdanie obnaża egalitaryzm potępiony w Quas Primas Piusa XI. Św. Pius X w Notre charge apostolique przestrzega przed „fałszywym pojęciem równości”. Kościół zawsze nauczał o:
- Hierarchii stanów doskonałości – męczeństwo, dziewictwo, posłuszeństwo (Katechizm Rzymski, cz. II, rozdz. 3)
- Zróżnicowaniu łask – „Jednemu dany jest przez Ducha dar mądrości słowa, drugiemu umiejętność poznawania” (1 Kor 12:8)
- Obiektywnej wyższości stanu duchownego – św. Tomasz z Akwinu: „Ordo sacer eminentiorem gradum sanctitatis habet” (Stan kapłański ma wyższy stopień świętości)
Zbawienie bez Ewangelizacji?
Kaleta twierdzi: „Prosimy dzisiaj tego, który jest Panem życia i śmierci, by ocalił naszych zmarłych ze względu na naszą miłość”. To jawna herezja potępiona w Lamentabili sane (propozycja 17). Św. Cyprian z Kartaginy jednoznacznie stwierdza: „Salus extra Ecclesiam non est” (Poza Kościołem nie ma zbawienia). Pius IX w Syllabus errorum potępia twierdzenie, że „dobrą nadzieję należy żywić co do zbawienia wszystkich tych, którzy w ogóle nie są w prawdziwym Kościele Chrystusa” (pkt 17).
Kryptoprotestancka eschatologia
W całym przemówieniu brak:
- Mencji o Sądzie Ostatecznym – pominięcie „Dies irae” i realności piekła (Mt 25:41)
- Wezwania do nawrócenia – brak ostrzeżenia przed śmiertelnymi grzechami
- Odniesienia do królestwa społecznego Chrystusa – pominięcie nauczania Piusa XI o „panowaniu Chrystusa nad narodami”
Jak zauważa św. Alfons Liguori w Przygotowaniu do śmierci: „Największym nieszczęściem na cmentarzu nie jest śmierć ciała, lecz śmierć duszy w grzechu śmiertelnym” – prawda całkowicie nieobecna w wystąpieniu „biskupa”.
Posoborowa destrukcja eschatologii
Wspomniane „połączenie doczesnego z wiecznym” to nic innego jak modernistyczne immanentizacja eschatonu (potępiona w Pascendi Dominici gregis). Św. Augustyn w De civitate Dei ostrzega: „Miasto ziemskie i Boże pozostaną w konflikcie aż po kres czasów”. Tymczasem Kaleta propaguje:
- Utopijną wizję jedności – zaprzeczając rzeczywistości grzechu pierworodnego
- Bałwochwalczą nostalgiczną pamięć – zamiast modlitwy o wyzwolenie dusz z czyśćca
- Kult przodków zastępujący kult Boga – co Pius XI potępił jako „neopogaństwo” w Divini Redemptoris
Świętość bez Krzyża
Cała homilia Kalety to klasyczny przykład posoborowego „chrześcijaństwa bez krzyża”:
- Brak wezwania do umartwienia – pominięcie słów Chrystusa: „Jeśli kto chce iść za Mną, niech się zaprze samego siebie” (Mt 16:24)
- Milczenie o walce duchowej – brak ostrzeżenia przed szatanem, który „jak lew ryczący krąży szukając kogo pożreć” (1 P 5:8)
- Fałszywe pocieszenie bez warunków – sprzeczne z wezwaniem św. Pawła: „Zabiegajcie o uświęcenie, bez którego nikt nie ujrzy Pana” (Hbr 12:14)
Jak stwierdza św. Ludwik Maria Grignion de Montfort: „Święci stali się świętymi przez nienawiść do siebie i miłość do krzyża” – prawda całkowicie obca posoborowemu dyskursowi.
Konkluzja: Katastrofa duszpasterska
Wystąpienie Kalety stanowi modelowy przykład:
- Modernistycznej redukcji wiary do emocjonalnego humanitaryzmu
- Zanegowania nadprzyrodzonego charakteru świętości
- Zdrady dusz poprzez brak ostrzeżenia przed wiecznym potępieniem
Jak przestrzega św. Pius X w Pascendi Dominici gregis: „Moderniści starają się zniszczyć wszelkie rozróżnienie między naturą a łaską, między człowiekiem a Bogiem”. Homilia Kalety to duchowy trucizna maskująca się jako „przesłanie nadziei” – w rzeczywistości zaś jest zaproszeniem do duchowego samobójstwa przez zaniedbanie koniecznych środków zbawienia.
Za artykułem:
02 listopada 2025 | 09:06Bp Kaleta: świętość jest powołaniem każdej osoby ochrzczonej (ekai.pl)
Data artykułu: 02.11.2025








