Archidiecezja Warmińska: Synkretyzm i zapomnienie prawd wiecznych
Portal eKAI (2 listopada 2025) relacjonuje uroczystości na cmentarzu przy ulicy Poprzecznej w Olsztynie, gdzie „abp” Józef Górzyński przewodniczył posoborowej liturgii. W reportażu przebija redukcja świętości do sentymentalnego humanizmu, gdzie „wspomnienia są skarbem” (cytat Barbary z Olsztyna), a zbawienie wieczne ginie pod warstwą świeckiego aktywizmu.
„W Uroczystość Wszystkich Świętych przywołujemy tak zwany kościół uwielbionych, czyli tych którzy osiągnęli już radość nieba” – podkreślał na cmentarzu w Olsztynie metropolita warmiński.
Sformułowanie „tak zwany kościół uwielbionych” zdradza nominalistyczne podejście do dogmatu o Świętych Obcowaniu. Jak przypomina Pius XII w encyklice Mystici Corporis Christi (1943): „Kościół triumfujący w niebie i Kościół walczący na ziemi stanowią jedno mistyczne Ciało Chrystusa”. Tymczasem „abp” Górzyński relatywizuje rzeczywistość nadprzyrodzoną, sprowadzając ją do mglistego „przywoływania”.
Ofiara zastąpiona społeczną zbiórką
Najbardziej wymownym symbolem apostazji jest organizowana równolegle kwesta na „ratowanie zabytkowych nekropolii”. Gdy wierni powinni skupić się na modlitwach za dusze czyśćcowe, struktury posoborowe kierują ich uwagę na doczesność:
„Ludzie bardzo chętnie wrzucają datki, bo się utożsamiają z tym celem” – mówi Andrzej Fabisiak, zastępca dyrektora Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie.
Tu otwarcie manifestuje się zasadę „zbawienia przez społeczną aktywność”, potępioną już przez Piusa X w dekrecie Lamentabili (1907) jako błąd modernizmu. Brakuje natomiast jakiejkolwiek wzmianki o ofierze Mszy Świętej – jedynym skutecznym środku pomocy duszom cierpiącym w czyśćcu.
Teologia bez Krzyża
W całym artykule ani razu nie pojawia się pojęcie grzechu, sądu ostatecznego czy zadośćuczynienia. Przemówienie „abp” Górzyńskiego zawiera jedynie mgliste odwołanie do „wspierania zmarłych poprzez modlitwę”, co stanowi karykaturę katolickiej doktryny o czyśćcu. Jak nauczał Benedykt XV w konstytucji Incruentum altaris (1915): „Najskuteczniejszym środkiem ulżenia duszom jest Ofiara Ołtarza, w której Chrystus ponawia swoje przebłaganie”.
Tymczasem w Olsztynie Najświętsza Ofiara została zepchnięta na margines przez „prezydenta” Roberta Szewczyka i innych świeckich dygnitarzy uczestniczących w kweście. To jawny przejaw herezji indyferentyzmu potępionej w Syllabusie Piusa IX (1864): „Państwo nie powinno wspierać żadnej religii, ani uznawać jurysdykcji Kościoła” (teza 55).
Święci bez Chrystusa Króla
Podany przez portal „doktrynalny” komentarz:
„Uroczystość Wszystkich Świętych w doktrynie Kościoła katolickiego jest wyrazem wiary w obcowanie świętych i powszechne powołanie do świętości”
…pomija najistotniejszy element: że świętość jest możliwa jedynie przez łaskę Chrystusa Króla. Jak podkreśla Pius XI w encyklice Quas primas (1925): „Królestwo naszego Zbawiciela obejmuje wszystkich ludzi – a jednostki i państwa mają obowiązek publicznej czci Chrystusa i posłuszeństwa Jego prawom”.
Tymczasem w relacji z Olsztyna nie ma śladu wymogu podporządkowania sfery publicznej Panowaniu Chrystusa. Nawet cytowana Barbara z Olsztyna mówi wyłącznie o „paleniu zniczy i wspominaniu” – co jest przejawem naturalistycznej duchowości pozbawionej nadprzyrodzonej nadziei.
Schizma w akcji
Udział „abp” Górzyńskiego – wyświęconego w nieważnych posoborowych rytach – w jakichkolwiek obrzędach jest profanacją. Jak przypomina Święte Oficjum w dekrecie Ecclesia Catholica (1949): „Uczestnictwo w akcie kultu niekatolickiego oznacza przynależność do sekty odłączonej i karane jest ekskomuniką”.
Brak także ostrzeżenia, że przyjmowanie „komunii” w strukturach posoborowych, gdzie Msza została zredukowana do stołu zgromadzenia (jak w Novus Ordo Missae), a rubryki naruszają teologię Ofiary przebłagalnej, jest świętokradztwem.
Kryptomasoneria w teatralnym przebraniu
Obecność zastępcy dyrektora teatru w roli organizatora kościelnej zbiórki odsłania prawdziwy charakter wydarzenia. To realizacja masońskiego planu opisanego w Syllabusie Piusa IX: „Wolnomularstwo dąży do zastąpienia kultu katolickiego humanitarnymi ceremoniałami” (teza 40).
„Synergia” (ulubiony termin modernizmu) między teatrem a cmentarzem potwierdza diagnozę Leona XIII z encykliki Humanum genus (1884): „Masoneria przygotowuje synkretyzm wszystkich religii, gdzie Chrystus staje się jednym z wielu nauczycieli ludzkości”.
Zanegowane podstawy wiary
Artykuł powtarza modernistyczny sofizmat o „powszechnym powołaniu do świętości”, ale już bez wymogu łaski uświęcającej, walki z grzechem i wierności Magisterium. Tymczasem Sobór Trydencki w dekrecie o usprawiedliwieniu (sesja VI) precyzuje: „Nikt nie może być świętym bez zachowania przykazań Bożych i kościelnych”.
Całość relacji z Olsztyna to smutne potwierdzenie słów Piusa X z encykliki Pascendi: „Moderniści zastępują wiarę w prawdy objawione subiektywnym przeżyciem, a kult – społeczną aktywnością”. Gdzieś w tym całym „przywoływaniu” zginął Bóg – jedyny Sprawca świętości.
Za artykułem:
02 listopada 2025 | 08:29Archidiecezja warmińska: uroczystość Wszystkich Świętych (ekai.pl)
Data artykułu: 02.11.2025








