Ksiądz w sutannie modli się przed zniszczonym torem kolejowym

Sabotaż kolejowy jako przejaw kryzysu moralnego państwa

Podziel się tym:

Dywersja na torach a milczenie o prawie Bożym

Portal Gość Niedzielny informuje o eksplozji ładunku wybuchowego na trasie kolejowej Warszawa-Dęblin, którą premier Donald Tusk określił jako „akt dywersji”. Podczas gdy służby koncentrują się na dociekaniach kryminalnych, całkowicie pominięto duchowy wymiar zdarzenia oraz jego związek z porzuceniem katolickich fundamentów państwa.


„Wysadzenie toru kolejowego na trasie Warszawa-Lublin to bezprecedensowy akt dywersji wymierzony w bezpieczeństwo państwa polskiego i jego obywateli” – stwierdził premier w komunikacie prasowym.

Naturalizm w ocenie zdarzeń

Relacja ogranicza się wyłącznie do ziemskiego wymiaru wydarzenia, całkowicie ignorując perspektywę nadprzyrodzoną. Jak przypomina Pius XI w encyklice Quas primas: „nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Brak odniesienia do Bożej sprawiedliwości i dopuszczalności takich zdarzeń jako konsekwencji zbiorowego odstępstwa od wiary stanowi symptomatyczny przejaw modernistycznej mentalności.

Fałszywa koncepcja bezpieczeństwa

Używane przez polityków pojęcie „bezpieczeństwa państwa” oderwane jest od katolickiej nauki społecznej. Św. Pius X w syllabusie błędów potępił tezę, że „państwo jako źródło wszystkich praw posiada władzę nieograniczoną” (Lamentabili sane exitu, pkt 39). Tymczasem obecne władze, podobnie jak ich poprzednicy, budują porządek prawny na fundamentach laickiego konstytucjonalizmu, odrzucając zasadę społecznego królowania Chrystusa.

Milczenie o obowiązkach władzy

Zgodnie z nauczaniem Leona XIII: „władcy powinni mieć to przekonanie, że wykonują władzę nie tyle z prawa swego, jak z rozkazu i w zastępstwie Boskiego Króla” (Quas primas). Brak publicznego wezwania do modlitwy ekspiacyjnej, nie mówiąc już o zarządzeniu narodowych rekolekcji, świadczy o kompletnym zatraceniu katolickiego pojęcia odpowiedzialności władzy. Zamiast tego mamy do czynienia z czysto technokratyczną reakcją ograniczoną do wymiaru policyjnego.

Kryzys legitymizacji władzy

W świetle nauczania św. Roberta Bellarmina o haereticis manifestis (jawnych heretykach) oraz kanonu 188.4 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r., obecne władze Polski nie mogą rościć sobie prawa do sprawowania autentycznej władzy. Jak stwierdza bulla Cum ex Apostolatus Officio Pawła IV: „promocja lub wyniesienie, nawet jeśli były niekwestionowane i za jednomyślną zgodą wszystkich Kardynałów, będą nieważne, nieobowiązujące i bezwartościowe” w przypadku odstępstwa od wiary. Brak katolickiego charakteru państwa czyni go szczególnie podatnym na tego typu zamachy.

Opisywane wydarzenie powinno stanowić dla katolików wezwanie do powtórnego poświęcenia Polski Niepokalanemu Sercu Marji – lecz nie w fałszywej formie fatimskiej, lecz zgodnie z tradycyjną pobożnością maryjną potwierdzoną przez Magisterium. Dopóki państwo nie uzna publicznie władzy Chrystusa Króla, dopóty nie może liczyć na prawdziwy pokój i bezpieczeństwo.


Za artykułem:
Tusk: eksplozja miała najprawdopodobniej na celu wysadzenie pociągu
  (gosc.pl)
Data artykułu: 17.11.2025

Więcej polemik ze źródłem: gosc.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.