Uczelnia katolicka z tradycyjnym kapłanem w sali wykładowej, symbolizująca autentyczną katolicką naukę i sprzeciw wobec modernistycznych odchyleń

Nowy rektor meksykańskiej „pontyfikalnej” uczelni: edukacja musi przekazywać „swój skarb”

Podziel się tym:

Portal ACI Prensa informuje o nominacji „ojca” Pedro Antonio Beníteza Mestre na stanowisko tymczasowego rektora „Pontifical University of Mexico” (UPM). Instytucja ta, założona w 1982 roku jako następca królewskiej uczelni z 1551 roku, kształci obecnie blisko 400 studentów – przyszłych „duchownych” oraz świeckich – w zakresie teologii, filozofii, prawa „kanonicznego” i nauk humanistycznych. Nowy rektor podkreśla konieczność zachowania „tożsamości chrześcijańskiej” oraz „misyjnego wymiaru” uczelni, która ma oddziaływać na społeczeństwo poprzez „wartości ewangeliczne”. Już w samym sformułowaniu celów tej placówki ujawnia się całkowite zerwanie z zasadami autentycznej katolickiej edukacji wyższej.


Naturalistyczna redukcja katolickiej misji

Benítez Mestre definiuje cele „katolickiego” uniwersytetu w sposób całkowicie sprzeczny z niezmienną doktryną Kościoła. „Źródłem wiedzy teologicznej i filozoficznej jest objawienie, te prawdy o Chrystusie, o Kościele, o ludzkości” – deklaruje, pomijając fakt, że pojęcie „objawienia” w posoborowej nowomowie zostało zredukowane do subiektywnego doświadczenia wiary, oderwanego od obiektywnych prawd depozytu wiary. Większą zbrodnią jest jednak pominięcie nadprzyrodzonego celu edukacji katolickiej: zbawienia dusz poprzez formację w veritas catholica (prawdzie katolickiej).

„Uniwersytet katolicki musi mieć »jasny wymiar misyjny, znajdując sposoby przekazania tego, co uważa za swój skarb: swoje dziedzictwo doktrynalne, ludzkie i duchowe«”

To stwierdzenie demaskuje czysto naturalistyczne podejście: „skarbem” Kościoła jest przecież nie jakieś mgliste „dziedzictwo duchowe”, lecz niezmienna doktryna objawiona przez Boga, strzeżona przez Magisterium i wyrażona w kanonicznych tekstach soborów powszechnych oraz papieskich encyklik. Tymczasem „duchowy” charakter UPM ogranicza się do bezkształtnych „wartości ewangelicznych” – pojęcia całkowicie obcego katolickiej teologii, zastępującego konkretne dogmaty ogólnikowym „duchem Ewangelii”.

Rewolucja w służbie „społecznego wpływu”

Najbardziej szokujące jest otwarte przyznanie się do politycznej agendy: „instytucja musi »wejść w mechanizm dyskursu politycznego i społecznego«, ponieważ uniwersytet, który »nie stara się wpływać na społeczeństwo«, byłby jakby zamykający się w rodzaju klasztoru”. To jawna zdrada misji katolickiej edukacji, która zawsze formowała elitę intelektualną do obrony Regnum Christi (Królestwa Chrystusa), a nie do „wpływania na społeczeństwo” poprzez kompromisy z duchem świata.

„Można pielęgnować teologię, prawo, ale nie starasz się oddziaływać na społeczeństwo”

W tej wypowiedzi ujawnia się cały destrukcyjny duch Vaticanum II: redukcja Kościoła do instytucji społecznego aktywizmu, porzucającej nadprzyrodzony cel na rzecz „zaangażowania w świat”. Jak nauczał Pius XI w Quas primas: „Nadzieja trwałego pokoju nie zaświci narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Tymczasem UPM celowo rezygnuje z formowania obrońców Sociale Regnum Christi, zastępując to „wchodzeniem w dyskurs” z antychrześcijańskim porządkiem.

„Chrześcijańska kultura” bez Chrystusa Króla

Rektor zapowiada, że UPM ma stać się „punktem odniesienia dla przekazu, tworzenia i badań nad kulturą chrześcijańską i wartościami ewangelicznymi”. To puste frazesy w sytuacji, gdy sama struktura uczelni podlega posoborowemu „Dykasterium Kultury i Edukacji” – organowi jawnie promującemu rewolucję w katolickiej edukacji. Wystarczy przypomnieć potępienie św. Piusa X: „Moderniści usiłują zniszczyć wszelką dyscyplinę kościelną i osłabić władzę hierarchiczną” (Lamentabili sane exitu, 1907).

Brak jakiegokolwiek odniesienia do:

  • Obowiązku publicznego wyznawania wiary przez państwa (Quas Primas)
  • Zakazu wolności religijnej potępionej w Syllabusie błędów (1864)
  • Konieczności formowania duchowieństwa w tradycyjnej liturgii i teologii tomistycznej

To milczenie jest wymowne: UPM to kolejne laboratorium posoborowej deformacji, gdzie pod płaszczykiem „chrześcijańskiej kultury” przemyca się relatywizm i apostazję.

Spuścizna apostazji w akcji

Nominacja Beníteza Mestre przez „kardynała” Carlosa Aguiar Retesa – jednego z głównych architektów meksykańskiej wersji „Kościoła ubogiego” – potwierdza antykatolicki charakter tej placówki. Warto przypomnieć, że prawdziwy katolicki uniwersytet musiałby:

  1. Odrzucić wszystkie dokumenty Vaticanum II jako sprzeczne z Tradycją
  2. Przywrócić tradycyjną Mszę św. jako jedyny dopuszczalny rytał
  3. Nauczać filozofii tomistycznej i teologii w wersji przedsoborowej
  4. Publicznie potępiać błędy modernizmu, komunizmu i liberalizmu

Nic z tego nie występuje w deklaracjach nowego rektora. Przeciwnie – jego wizja „misji” doskonale wpisuje się w bergogliańską agendę „Kościoła wyjścia”, który zastąpił ewangelizację dialogiem, a obronę prawdy – relatywizmem.

Jak ostrzegał św. Pius X: „Moderniści są wrogiem zarówno nauk przyrodniczych, jak i teologicznych” (Lamentabili). Dziś ci sami moderniści, pod szyldem „katolickich” uniwersytetów, produkują kolejne pokolenia duchownych i świeckich przesiąkniętych duchem świata – prawdziwych apostatów od Królestwa Chrystusowego.


Za artykułem:
New rector of Mexican Catholic university: Catholic education must pass on ‘its treasure’
  (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 10.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: catholicnewsagency.com
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.