Kapłan w kościele czytający Pismo Święte przy tle spalonego parlamentu w Nepalu, ukazujący duchową pustkę bez Chrystusa Króla

Nepal w chaosie: protesty uliczne jako symptom duchowej pustki bez Chrystusa Króla

Podziel się tym:

Podkast „Jagielski & Story” w „Tygodniku Powszechnym” z 18 września 2025 roku opisuje dwudniowe protesty w Nepalu, w których zginęło kilkadziesiąt osób, spłonął parlament, a minister finansów uciekł przez rzekę. Autorzy, Wojciech Jagielski i Krzysztof Story, analizują przyczyny gniewu ulicy w Kathmandu, wskazując na korupcję polityków jako „gorszą katastrofę niż trzęsienie ziemi z 2015 roku”, i zastanawiają się nad losem kraju pod rządami pierwszej kobiety-premier.


Ta relacja, skupiona na politycznych zawirowaniach i ludzkich dramatach, pomija jednak fundamentalną prawdę: chaos w Nepalu to nie tylko efekt korupcji, lecz objaw głębokiej duchowej ruiny, wynikającej z odrzucenia panowania Jezusa Chrystusa Króla nad narodami, co Pius XI w encyklice Quas Primas (1925) określił jako jedyną drogę do trwałego pokoju.

Polityczny chaos jako owoc naturalistycznego buntu przeciw Prawu Bożemu

Na poziomie faktograficznym podkast relacjonuje eskalację protestów w Nepalu – spalony parlament, ofiary śmiertelne i ucieczka ministra – jako kulminację frustracji wobec klasy politycznej. Jagielski przytacza anegdotę z 2015 roku, gdzie politycy porównani są do katastrofy naturalnej, sugerując, że gniew ludu jest uzasadniony i skierowany przeciw korupcji. Lecz ta narracja, ograniczona do świeckich przyczyn, dekonstruuje się sama: fakty te nie są izolowanym incydentem, lecz symptomem szerszego kryzysu, gdzie państwa, nie uznając królewskiej władzy Chrystusa, skazują się na nieład i destrukcję. Jak naucza Pius XI w Quas Primas, „nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Nepal, z jego historią buddyzmu i hinduizmu, nigdy nie poddał się Chrystusowi Królowi; zamiast tego, po 2008 roku, gdy z monarchy hinduistycznego stał się republiką świecką, otworzył się na naturalistyczny chaos, gdzie „prawa człowieka” i demokratyczne eksperymenty zastępują boski porządek. Protesty w Kathmandu to nie heroiczny bunt, lecz naturalistyczna rebelia przeciw Prawu Naturalnemu, które, jak potępia Syllabus Błędów Piusa IX (1864, pkt 39), nie może być źródłem wszelkich praw bez uznania Boga jako najwyższego Władcy.

Analiza językowa ujawnia tu subtelną zgniliznę: ton podkastu, z empatią dla „ulicy” i krytyką „polityków”, operuje retoryką solidarności z masami, typową dla modernistycznego humanitaryzmu. Słowa jak „gorszą katastrofą są nasi politycy” brzmią jak echo lewicowego populizmu, relatywizując grzechy zbiorowe i pomijając, że prawdziwą przyczyną jest brak nawrócenia na katolicyzm. To milczenie o nadprzyrodzonym wymiarze – brak wzmianki o tym, że prawdziwy pokój rodzi się z łaski sakramentalnej i posłuszeństwa Kościołowi – jest oskarżeniem sam w sobie. Jak podkreśla Lamentabili sane exitu (1907, pkt 20), objawienie nie jest „tylko uświadomieniem sobie przez człowieka swego stosunku do Boga”, lecz boskim darem, którego odrzucenie prowadzi do takich erupcji gniewu, gdzie lud, nie znając Chrystusa, pali symbol porządku doczesnego, jakim jest parlament.

Świecka premierka: symbol apostazji i odrzucenia męskiego autorytetu kościelnego

Podkast podkreśla historyczny aspekt tymczasowej premierki, pierwszej kobiety na tym stanowisku w Nepalu, sugerując nadzieję na zmiany. Na poziomie teologicznym to jawne bluźnierstwo przeciw boskiemu porządkowi: Kościół katolicki, w niezmiennej tradycji sprzed 1958 roku, widzi w hierarchii społecznej odbicie Trójcy Świętej, gdzie autorytet płynie od Boga przez mężczyzn – ojców, królów, biskupów – ku ludowi. Pius XI w Quas Primas naucza, że Chrystus króluje w umysłach, woli i sercach, nakazując posłuszeństwo Jego Prawu, które nie toleruje egalitarnych eksperymentów. Nepal, wybierając kobietę na czele państwa bez chrztu i łaski, manifestuje apostazję naturalistyczną, gdzie „dialog” i „równość płci” – te modernistyczne kłamstwa potępione w Syllabusie (pkt 77-80) jako fałszywa wolność religijna – zastępują ius divinum (prawo boskie). Kobieta-premier nie jest „historycznym przełomem”, lecz znakiem końca, bo państwo bez Chrystusa Króla nie może ustalić wewnętrznego porządku; zamiast tego, jak prorokuje Izajasz (9,6-7, cyt. w Quas Primas), panuje sprawiedliwość tylko w Królestwie Dawidowym, wiecznym i mesjańskim.

Symptomatycznie, ta figura premierki odzwierciedla owoc soborowej rewolucji: posoborowa sekta, symulująca Kościół, promuje „kobiety w rolach kapłańskich” i świeckich, co jest bałwochwalstwem i synkretyzmem, naruszającym teologię ofiary przebłagalnej. W prawdziwym Kościele, gdzie sakramenty ważne są tylko w łączności z integralną wiarą katolicką, taki „postęp” to satanistyczna parodia; Nepal, nie mając dostępu do prawdziwej Najświętszej Ofiary Kalwarii, skazuje się na wieczne potępienie, a jego ulice płoną jak ofiara pogańska. Podkast, milcząc o tym, staje się wspólnikiem w duchowej ruinie, promując humanitaryzm bez Chrystusa.

Milczenie o misji ewangelizacyjnej: demaskowanie laickiego relatywizmu

Na poziomie faktograficznym relacja skupia się na „spacerze po Kathmandu” jako metaforze bliskości z wydarzeniami, lecz pomija kluczowy fakt: Nepal, z 1,4% katolików (wg danych przed 1958, gdy misje były priorytetem), tonie w hinduizmie i buddyzmie, co Pius XI w Quas Primas nazywa „wygnańcami z Królestwa Chrystusowego”. Protesty to nie walka o sprawiedliwość, lecz krzyk dusz bez łaski, gdzie korupcja polityczna jest tylko widocznym owocem grzechu pierworodnego nie zmytego chrztem. Syllabus (pkt 15-18) potępia indifferentizm, twierdząc, że „każdy jest wolny, by wyznawać religię, którą uzna za prawdziwą” – błąd, który Nepal urzeczywistnia, tolerując politeizm i ateizm, co rodzi chaos. Podkast, analizując „los Nepalu”, nie wspomina o obowiązku misji: Kościół ma nawracać narody, nie dialogować z ich błędami, jak naucza Lamentabili sane exitu (pkt 52), odrzucając ewolucję dogmatów ku „ruchem religijnemu”.

Językowo, retoryka „o co walczy ulica?” romantyzuje bunt, ukrywając, że bez Chrystusa to walka z Bogiem; ton anegdotyczny, z „nieco spokojnym spacerem”, relatywizuje przemoc, pomijając sąd ostateczny i wieczną karę. To symptomatyczne dla posoborowego naturalizmu, gdzie sekta okupująca Watykan redukuje Ewangelię do „sprawiedliwości społecznej”, symulując katolickość, lecz symulując bałwochwalstwo. W integralnej wierze katolickiej, państwo musi publicznie czcić Chrystusa Króla (Pius XI), inaczej, jak Nepal, płonie w doczesnym i wiecznym ogniu.

Duchowa ruina Nepalu: wezwanie do integralnego katolicyzmu

Podkast kończy się pytaniem o przyszłość Nepalu, lecz bez Chrystusa to przyszłość zagłady. Teologicznie, chaos ten obnaża bankructwo modernistycznego świata: Syllabus (pkt 55) potępia separację Kościoła od państwa, co Nepal praktykuje, czyniąc politykę autonomiczną od Boga. Quas Primas woła: „jeżeliby poszczególni ludzie i rodziny i państwa pozwoliły się rządzić Chrystusowi”, spłynęłyby dobrodziejstwa pokoju – nie palący się parlament, lecz królestwo sprawiedliwości. Milczenie o sakramentach, łasce i sądzie ostatecznym w relacji to ciężkie bluźnierstwo przez zaniedbanie, promujące kult człowieka nad Bogiem.

Symptomatycznie, to echo apostazji po 1958 roku, gdzie „Kościół Nowego Adwentu” toleruje pogaństwo, zamiast nawracać. Prawdziwy Kościół, w wiernych wyznających integralną wiarę, z ważnymi sakramentami przed 1968, potępia taki relatywizm. Nepal potrzebuje nie nowej premierki, lecz królestwa Chrystusowego – inaczej, jego ulice będą płonąć wiecznie.


Za artykułem:
Dlaczego Nepalczycy podpalili parlament? [Strona Świata #82]
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 18.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.