Ksiądz katolicki modli się w kościele przy krucyfikcie, w otoczeniu witraży przedstawiających Chrystusa, w atmosferze spokoju i duchowej refleksji

Humanitarny naturalizm zamiast porządku Chrystusa: casus Kaja Kallas i Gazy

Podziel się tym:

Portal Opoka informuje o publicznej wypowiedzi Kaja Kallas, szefowej unijnej dyplomacji, która na platformie X potępiła Hamas, domagając się natychmiastowego uwolnienia zakładników i demilitaryzacji Strefy Gazy, przy jednoczesnym dopuszczeniu szerokiej pomocy humanitarnej. W tekście przywołano również deklaracje Benjamina Netanjahu o determinacji w odzyskaniu zakładników oraz oskarżenia wobec Hamasu za głód w Gazie; zacytowano doniesienia AP o śmierci co najmniej 23 Palestyńczyków podczas dystrybucji żywności. Całość osadzona jest w języku świeckiego humanitaryzmu, gdzie moralność utożsamia się z „pomocą” i „rozbrojeniem”, bez wzmianki o królowaniu Chrystusa, sprawiedliwości Bożej, grzechu i nawróceniu – a więc w horyzoncie, który już na starcie wyklucza perspektywę nadprzyrodzoną.

Czytaj więcej



Młodzież uczestnicząca w tradycyjnej katolickiej Mszy na zewnątrz, z kapłanem w ornatach, skupiona i pełna szacunku, ukazująca duchową głębię i tradycyjną liturgię Kościoła katolickiego.

Entuzjazm bez Chrystusa Króla: młodzieżowa liturgia samozadowolenia

Podziel się tym:

Portal Opoka relacjonuje wystąpienie „papieża” Leona XIV na Tor Vergata po Mszy i Anioł Pański (Rzym, Jubileusz Młodzieży), w którym dziękuje organizatorom, podkreśla „muzykę”, zapowiada ŚDM Seul 2027, a do młodych kieruje hasło: „Nieście tę radość, ten entuzjazm na cały świat… Wy jesteście solą ziemi i światłem świata.” Wystąpienie akcentuje emocjonalną mobilizację i globalny eventowy zryw, pomijając łaskę uświęcającą, panowanie Chrystusa nad narodami, nawrócenie i krzyż; to program pastoralny bez Doktryny, bez Ofiary, bez Wiary.

Czytaj więcej



Rewerentne zdjęcie katolickiego duchownego w tradycyjnym kościele, czytającego z Biblii przy ołtarzu, z płomiennymi świecami i witrażami, ukazujące duchową głębię i pokorę.

Newman jako pretekst do rozmycia dogmatu: apologia liberalizmu pod płaszczykiem „logiki wiary”

Podziel się tym:

Portal Opoka informuje o decyzji, że św. John Henry Newman zostanie ogłoszony „doktorem Kościoła” – rzekomo ogłoszonej 31 lipca na spotkaniu „papieża” Leona XIV z „kard.” Marcello Semeraro. Ks. Tomasz Jaklewicz przywołuje wypowiedzi Benedykta XVI i Franciszka, akcentując „sumienie” i „rozwój doktryny” jako klucz interpretacyjny Newmana, a przy tym cieszy się z rzekomej harmonii „umysłu i serca, dogmatu i pobożności, sumienia i autorytetu Kościoła”. Tekst kreśli także wątek „antyliberalny” Newmana, lecz używa go do obrony posoborowej akomodacji dogmatu pod hasłem „zmienia się, aby pozostało to samo”. Końcowa teza felietonu: Kościół dziś potrzebuje logiki wiary Newmana. Krótkie streszczenie: relatywizacja dogmatu zakamuflowana jako „logika” i „sumienie” stoi tu w jaskrawej sprzeczności z niezmiennym nauczaniem przedsoborowym.

Czytaj więcej



Rewersyjna, modląca się Edith Stein w tradycyjnej katolickiej szacie, w cichym wnętrzu kościoła, ukazująca głęboką wiarę i pokorę, odpowiednia do katolickiego wpisu blogowego.

Edyta Stein na Opoce: hagiografia sentymentu, milczenie o wierze

Podziel się tym:

Portal Opoka publikuje rozważanie ks. Antoniego Bartoszka „Edyta Stein – filozof światła”, wiążąc dwa czytania liturgiczne z dwoma etapami życia Edyty Stein (św. Teresy Benedykty od Krzyża): drogą do chrztu i życiem po chrzcie. Tekst konstruuje linearną narrację: judaizm dzieciństwa – ateizm młodości – fascynacja katolicyzmem – decyzja o chrzcie – wierność Chrystusowi, Karmel i męczeńska śmierć w Auschwitz. Centralnym motywem jest „światło krzyża” i „wiedza krzyża”, cytowane i parafrazowane z pism Edyty Stein. Ton aksjologiczny: pochwalny, sentymentalno-edukacyjny, bez ostrych rozróżnień doktrynalnych. Konkluzja to estetyzacja krzyża jako światła i wskazanie, że jedyną drogą do zjednoczenia z Bogiem jest wiara. Ten tekst, skrojony pod posoborowy gust, ani słowem nie dotyka zasadniczych kwestii: łaski uświęcającej, sakramentaliów, obiektywnych warunków zbawienia, grzechu, pokuty i błędu modernizmu; to symptom naturalistycznego, humanitarnego ekumenizmu, w którym heroiczny życiorys zastępuje depozyt wiary.

Czytaj więcej



Rewerentna scena katolicka z kapłanem trzymającym krucyfiks przed ołtarzem, symbolizująca wiarę i moralność, w naturalnym świetle witraży.

Prawo, które deprawuje: legalizacja cyfrowej seksualizacji dzieci i milczenie o grzechu

Podziel się tym:

Portal Opoka informuje o wypowiedziach biegłych sądowych Amandy Krać-Batyry i Tomasza Sidora, którzy alarmują, że w Polsce materiały generowane przez AI, ukazujące realistycznie nagie dzieci lub dzieci w seksualizujących strojach, ale bez czynności seksualnych, są legalne. Proponują pilną zmianę art. 202 Kodeksu karnego i zastąpienie pojęcia „pornografia” terminologią unijną „CSAM” (child sexual abuse material), by rozszerzyć penalizację. Przedstawiono także techniczną łatwość generowania takich treści, problemy z wykrywaniem (fałszywe pozytywy/negatywy) i przeciążenie biegłych. Konkluzja jest czysto proceduralna: trzeba zmienić definicje i narzędzia. Oto sedno skandalu: w całym tekście nie pada ani jedno słowo o grzechu ciężkim, zgorszeniu, panowaniu prawa Bożego i konieczności ochrony niewinności dzieci jako świętej wartości – co demaskuje mentalność czysto naturalistyczną i odcięcie od porządku nadprzyrodzonego.

Czytaj więcej



Reverentne, realistyczne zdjęcie wnętrza kościoła katolickiego z księdzem i krucyfiksem, wywołujące duchowe uniesienie, odpowiednie dla katolickiego bloga z perspektywy sedevacantistycznej.

Kult laickiej cnoty bez łaski: nekrolog przerobiony na apoteozę „praw człowieka”

Podziel się tym:

Portal Opoka informuje o śmierci Jadwigi Morawieckiej, działaczki opozycyjnej i żony Kornela Morawieckiego, akcentując jej życiorys: działalność w KOR i ROPCiO, kolportaż wydawnictw, represje ze strony SB, a także odznaczenie państwowe. Tekst skupia się na kondolencjach polityków, w tym prezydenta Andrzeja Dudy, oraz na emocjonalnym wpisie Mateusza Morawieckiego, w którym podkreśla wdzięczność za wiarę i miłość wyniesione z domu. Konkluzja relacji sprowadza się do świeckiej definicji „bohaterstwa” w kategoriach obywatelskich i „wolnościowych”, przy niemal całkowitym pominięciu porządku nadprzyrodzonego, łaski uświęcającej, modlitwy za zmarłą i prawd ostatecznych. Ten ton i dobór akcentów zdradzają naturalistyczny humanitaryzm i relatywizację obowiązku królowania Chrystusa w życiu publicznym.

Czytaj więcej



Rezerwowana starsza kobieta katolicka modląca się w tradycyjnym kościele, symbolizująca wiarę i pokorę.

Posoborowy spektakl pobłażliwości: „Babcia Kasia”, wyrok i milczenie o prawie Bożym

Podziel się tym:

Portal Opoka informuje o prawomocnym skazaniu Katarzyny Augustynek („Babci Kasi”) za znieważenie i naruszenie nietykalności cielesnej wolontariusza Fundacji Pro-Prawo do Życia podczas legalnego zgromadzenia na Placu Zamkowym w Warszawie (1 maja 2022). Sąd Okręgowy utrzymał winę, łagodząc karę do 4 miesięcy ograniczenia wolności i 20 godzin prac społecznych miesięcznie, pozostawiając nawiązkę oraz koszty zastępstwa procesowego. Cytowane są słowa mecenasa Bartosza Malewskiego z Instytutu Ordo Iuris, który wskazuje na znaczenie prawomocności wyroku i nadzieję na kres pobłażliwości wobec sprawczyni. Obrona próbowała podważać wyrok, zarzucając m.in. znikomą szkodliwość społeczną czynu i wadliwość składu sędziowskiego – bezskutecznie. Tekst przemilcza jednak wymiar nadprzyrodzony: brak jest wezwania do pokuty, restytucji moralnej, publicznego zadośćuczynienia Bogu za profanację dobra wspólnego i pogardę dla prawa naturalnego. Ten naturalistyczny kadr prawa pozytywnego, bez odniesienia do Prawa Bożego, demaskuje chorobę: redukcję porządku społecznego do świeckiego proceduralizmu, u którego kresu rodzi się bezkarność duchowa i relatywizacja zła.

Czytaj więcej



Kardynał w liturgicznej szacie stojący przed krucyfiksem w tradycyjnej świątyni katolickiej, symbolizujący wiarę i duchowość

Humanitarny aktywizm zamiast misji Kościoła: Caritas jako wehikuł naturalizmu

Podziel się tym:

Cytowany artykuł relacjonuje działania Caritas Polska w Wenezueli i Kolumbii: dystrybucję ponad 700 tys. paczek i voucherów, wsparcie ok. 25 tys. rodzin (priorytet: samotne matki, osoby starsze, rodziny wielodzietne), oraz zmianę strategii na „inwestowanie w samodzielność”, rozwój mikroprzedsiębiorczości, szkolenia i granty kapitałowe. Wspomina interwencję po huraganie Rafael (zestawy higieniczne, dla niemowląt, śpiwory, koce) i przytacza sukces przedsiębiorczy Blanki Elvy Osorio Morantes: wzrost sprzedaży kwiaciarni o ponad 50%. Akcentuje przejrzystość finansową, audyty Grant Thornton, standardy Caritas Internationalis oraz permanentną możliwość wsparcia finansowego. Całość utrzymana jest w tonie menedżerskiego raportu skuteczności i fundraisingu. Zasadnicza konkluzja: misja Kościoła została zredukowana do programu rozwojowego, z całkowitym milczeniem o łasce, sakramentach i nawróceniu do Chrystusa Króla.

Czytaj więcej





Przeglądaj wszystkie źródła

Śledź przez Email
RSS
Kopiuj link
URL has been copied successfully!
Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.