Satyra „1670” jako modernistyczna profanacja historii i wiary katolickiej

Artykuł z „Tygodnika Powszechnego” (19 września 2025) recenzuje drugi sezon serialu Netflixa „1670”, skupiając się na postaci szlachcica Jana Pawła Adamczewskiego granego przez Bartłomieja Topę, satyrycznej wizji XVII-wiecznego folwarku z anachronizmami i aluzjami do współczesności. Autor Anita Piotrowska chwali produkcję za humor, kostiumy i finałową puentę o potrzebie wyjścia z „dworku” symbolizującego polski zaścianek, choć krytykuje nierówny poziom żartów i brak ironii w niektórych manifestach postępowych.

Czytaj więcej



Wnętrze katolickiej świątyni z kapłanami podczas uroczystej mszy, oddające szacunek i wierność tradycji katolickiej, symbolizujące duchową moc i jedność w Chrystusie

Sekularna dyplomacja bez Chrystusa: Zapowiedź globalnego chaosu

Artykuł Patrycji Bukalskiej z 19 września 2025 roku, opublikowany w "Tygodniku Powszechnym", opisuje wizyty prezydenta Donalda Trumpa w Wielkiej Brytanii, skupiając się na spotkaniach z królem Karolem III i premierem Keirem Starmerem. Podkreśla sukces dyplomatyczny Londynu w umocnieniu relacji gospodarczych z USA, w tym podpisanie umowy Tech Prosperity Deal w dziedzinach sztucznej inteligencji, komputerów kwantowych i energetyki jądrowej, oraz inwestycje firm jak Microsoft. Relacjonuje też dyskusje o imigracji, Ukrainie, Strefie Gazy i planach odzyskania bazy Bagram w Afganistanie, z Trumpem wyrażającym rozczarowanie Putinem i radzącym użycie wojska przeciw nielegalnej imigracji. Wizyta ukazana jest jako sukces Starmera w obliczu kryzysów jego rządu. Ta relacja, całkowicie zanurzona w świeckim realizmie, pomija fundamenty boskiego porządku, co czyni ją manifestem teologicznego bankructwa, ignorując panowanie Chrystusa nad narodami i prowadząc do duchowej ruiny społeczeństw.

Czytaj więcej



Ksiądz w tradycyjnej szacie liturgicznej czyta Pismo Święte w kościele, scena pełna powagi i religijnego skupienia

Ig Nobel 2025: Sekularyzacja nauki jako maska dla pogańskiego kultu człowieka

Artykuł z „Tygodnika Powszechnego” (19 września 2025) relacjonuje ceremonię wręczenia nagród Ig Nobel 2025, żartobliwych wyróżnień za badania naukowe, które „najpierw śmieszą, a potem każą myśleć”. Opisuje galę w Boston University z motywem trawienia, polski akcent w postaci nagrody dla prof. Marcina Zajenkowskiego z Uniwersytetu Warszawskiego za studia nad narcyzmem i inteligencją, oraz listę innych laureatów z dziedzin jak psychologia, żywienie czy fizyka. Podkreśla tradycję nagród jako sposób na humanizację nauki, z humorem i refleksją. Ta celebracja światowego narcyzmu pod płaszczykiem nauki to jawny akt bluźnierstwa przeciwko Bogu Stwórcy, redukujący człowieka do zwierzęcej próżności i ignorujący jego powołanie do chwały Bożej.

Czytaj więcej



Kapłan w kościele czytający Pismo Święte przy tle spalonego parlamentu w Nepalu, ukazujący duchową pustkę bez Chrystusa Króla

Nepal w chaosie: protesty uliczne jako symptom duchowej pustki bez Chrystusa Króla

Podkast „Jagielski & Story” w „Tygodniku Powszechnym” z 18 września 2025 roku opisuje dwudniowe protesty w Nepalu, w których zginęło kilkadziesiąt osób, spłonął parlament, a minister finansów uciekł przez rzekę. Autorzy, Wojciech Jagielski i Krzysztof Story, analizują przyczyny gniewu ulicy w Kathmandu, wskazując na korupcję polityków jako „gorszą katastrofę niż trzęsienie ziemi z 2015 roku”, i zastanawiają się nad losem kraju pod rządami pierwszej kobiety-premier.

Czytaj więcej



Kościół katolicki w tradycyjnym wnętrzu z kapłanem modlącym się przy ołtarzu, symbolizujący autentyczną wiarę i sprzeciw wobec nowoczesnych zniekształceń religii

Serial „1670” jako narzędzie relatywizmu: profanacja historii i wiary katolickiej

Artykuł Jakuba Majmurka w „Tygodniku Powszechnym” z 18 września 2025 roku analizuje drugi sezon serialu „1670”, chwaląc jego komediowy charakter, wizualne dopracowanie oraz satyrę skierowaną zarówno przeciwko postaciom kojarzonym z konserwatywną prawicą, jak i „lewicującymi” bohaterkami, takimi jak Aniela. Autor podkreśla przenikanie serialu do kultury popularnej, jego odniesienia do współczesnych problemów społecznych i politycznych, a także ironiczne spojrzenie na sarmatyzm jako wspólną, rodzinną historię narodu, kończąc refleksją o tożsamości jako iluzji niezbędnej do funkcjonowania.

Czytaj więcej



Fotografia realistyczna pogrzebu w katedrze Westminster z udziałem króla i pozornej ceremonii katolickiej, ukazująca fałszywą liturgię i duchową pustkę.

Katolicyzm księżnej Kentu: modernistyczna iluzja bez królewskiego panowania Chrystusa

Artykuł z „Tygodnika Powszechnego” (17 września 2025) opisuje życie i pogrzeb Katarzyny, księżnej Kentu, pierwszej konwersji na katolicyzm w brytyjskiej rodzinie królewskiej od czasów Reformacji, podkreślając jej aktywność społeczną i cytaty „papieża” Leona XIV. Tekst relacjonuje jej małżeństwo, konwersję w 1994 r., pracę charytatywną i ceremonię żałobną w katedrze westminsterskiej, gdzie uczestniczyli członkowie rodziny królewskiej, w tym król Karol III.

Czytaj więcej



Kościół katolicki wewnątrz, kapłan w modlitewnej postawie, krzyż, wierni w modlitwie, obrazuje powagę i moralną ocenę sekularyzmu

Polaryzacja bez Boga: Sekularyzm usprawiedliwiający morderstwo w imię „wolności”

Tygodnik Powszechny relacjonuje zabójstwo Charliego Kirka, amerykańskiego komentatora prawicowego, zastrzelonego 10 września 2025 roku na kampusie uniwersytetu w Utah przez 22-letniego Tylera Robinsona. Autor, Tomasz Stawiszyński, potępia falę usprawiedliwień zbrodni w mediach społecznościowych, podkreślając, że poglądy ofiary – nawet radykalne – nie usprawiedliwiają przemocy, a wolność słowa powinna być gwarantowana bez ryzyka śmierci. Artykuł krytykuje polaryzację społeczną, trybalizm i relatywizację moralną, wzywając do otrzeźwienia w oparciu o historię i kulturę. Teza ta, choć pozornie moralna, stanowi klasyczny przykład sekularnego humanitaryzmu, który pomija absolutny prymat Praw Bożych, prowadząc do duchowego bankructwa i usprawiedliwiania grzechu śmiertelnego.

Czytaj więcej



Kapłan katolicki w tradycyjnych szatach modli się przed krucyfiksem w kościele, wyrazem głębokiej pobożności i czci wobec Królestwa Chrystusa

Leon XIV: Relatywizm geopolityczny zamiast królestwa Chrystusa

Artykuł z „Tygodnika Powszechnego” autorstwa Edwarda Augustyna z 17 września 2025 roku kontrastuje wypowiedzi „papieża” Leona XIV na temat konfliktu w Ukrainie z pozornie bardziej ambiwalentnymi stwierdzeniami jego poprzednika, „Franciszka”, podkreślając rzekome oddzielenie porządku duszpasterskiego od politycznego. Tekst chwali Leona za jasność w potępieniu agresji Rosji i zrozumienie dla Polski, podczas gdy krytykuje Franciszka za rozmycie odpowiedzialności Moskwy i sympatię wobec antyzachodnich narracji. Kończy sugestią, że Leon przywraca prymat Chrystusa nad kwestiami społecznymi, choć w rzeczywistości jego słowa pozostają uwięzione w świeckim dyskursie geopolityki.

Czytaj więcej



Sanktuarium katolickie z krucyfiksem i kapłanem w modlitwie, symbol wiary i Bożego panowania

Biografia Redforda: Kulturowa apoteoza człowieka bez Chrystusa Króla

Tygodnik Powszechny w artykule Anity Piotrowskiej z 16 września 2025 roku przedstawia biografię aktora Roberta Redforda jako wzór sukcesu w Hollywood, podkreślając jego role, reżyserskie osiągnięcia, festiwal Sundance i aktywizm środowiskowy oraz polityczny. Tekst gloryfikuje Redforda jako „filmową instytucję”, która zamieniała wszystko w „złoto”, kończąc na pochwale jego charyzmy i działalności na rzecz kina niezależnego.

Czytaj więcej



Kapłan w tradycyjnej sutannie w starym kościele, symbolizujący krytykę współczesnej hierarchii kościelnej i kryzys wiary w duchu katolickim

Demaskowanie złośliwości w strukturach posoborowych: herezja hierarchii bez Chrystusa Króla

Tygodnik Powszechny w numerze z 16 września 2025 roku, w tekście Marka Rabija, opisuje emocjonalne refleksje nad wywiadem z aktorem Tomaszem Kotem oraz artykułem Moniki Białkowskiej o relacjach wśród polskich duchownych. Tekst podkreśla dynamikę wypalenia kapłańskiego spowodowaną podejrzliwością, złośliwościami i niezdrową hierarchicznością, gdzie księża niszczą wspólnotę od wewnątrz, mimo deklarowanego języka braterstwa. Przytacza przykłady, takie jak wikary śpiący w aucie przed kościołem z powodu zamknięcia drzwi przez proboszcza, oraz nieformalne grupy wsparcia dla dotkniętych tych problemów. Artykuł sugeruje potrzebę dystansu do instytucji i formacji kleryków, która promuje twardość kosztem ludzkiej wrażliwości.

Czytaj więcej





Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.